HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Dual 1228, något att ha?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/03/10 :  22:54:35  Show Profile Send dd5348 a Private Message  Reply
Hej!

Jag är sugun på en Dual 1228, någon som har några erfarenheter?

Den jag ämnar att plocka upp kommer kosta max 500 SEK, anser ni att den är värd det (om den är i "bra skick")?

Undrar även om någon kan tipsa om lämplig (ersättnings)nål till "rätt pris", d.v.s. vart man hittar det och vad nålen i fråga heter.

Om ni vill göra mig riktigt glad får ni även gärna berätta hur bred den är (hela spelaren) då jag har lite trångt på hyllan efter införskaffandet av en pioneer S-535... (hoppas att den är under 41 cm bred)

EDIT: lägger in en länk till den: http://www.compassnet.com/concept/tables/1228.htm

Mvh

DC

Edited by - dd5348 on 2007/03/11 10:26:53

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/03/14 :  01:32:02  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag anser att Dual 1228 kan vara värd 500 SEK om den är felfri.
Chassiet är bara 32,9 x 27,4 cm. Skivtallriken är inte fullstor utan 27 cm .
Är den monterad i den vanligaste standardsockeln med lock är måtten 39,5 x 33,5 x 18 cm.
Enligt HiFi-handboken 1975 levererades den med Shure M75-MG och kostade då 900 SEK, det var inte billigt, den populära Pioneer PL-12D kostade 800.
Om originalpickupen är kvar letar du lämpligen efter en utbytesnål till den, det borde var billigare än en komplett ny pickup i motsvarande kvalitet

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000