HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mini klass-A tankar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/17 :  11:45:16  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Jag har labbat lite i mina försök att skapa en klass-A förstärkare på enklast möjliga väg!
Då jag har ett stort antal BUZ71A MosFetar, så är målet att använda dessa.
Den enklaste kopplingen med endast ett motstånd från source till jord har provats och fungerar bra till hörlurar, men när ett par högtalare skall drivas - krävs lite mer effekt => stora effektmotstånd (som t.ex. i SOZ).

Jag har då provat olika kopplingar av konstantströmkälla och detta fungerar bra, men innehåller oftast en mosfet + en bipolär trissa och ~4-5 motstånd/kondensatorer.

Kan det göras enklare?

Härom kvällen provade jag att använda en LM317 + ett motstånd som strömkälla - funkar klockrent!

Frågan är således :

-Har någon provat detta och vad är nackdelarna (jag inte sett denna lösning hos någon tidigare) !?

Med 24V matningsspänning har jag 8W ut i 8 Ohm vid 1A bias.

** Schema kommer - har inte tillgång till den datorn just nu!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/03/17 11:46:01

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/17 :  12:23:16  Show Profile Send Lovan a Private Message
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=51777&highlight=
Sorry, du var inte först
Rolig ide dock

Här är en till länk:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=70643#post70643
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/17 :  12:49:28  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Lovan: Först är jag definitivt inte - då denna lösning finns med i databladet för LM317T !

Jag har sett de länkar du skickade tidigare och faktiskt testat att bygga lurförstärkaren med 2st LM317 - låter sådär!

Jag pratar dock om en liten "power follower" förstärkare som ger ~8W och vad som kan vara nackdelen med denna lösning istället för den "vanliga" med en MosFet.

Blir lättare att förklarna när jag får ihop ett schema!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/17 :  12:53:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
testa testa testa det vill jag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/03/17 :  13:01:36  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
quote:
Jag har då provat olika kopplingar av konstantströmkälla och detta fungerar bra, men innehåller oftast en mosfet + en bipolär trissa och ~4-5 motstånd/kondensatorer.


mnear du som i en aleph lösning?

isåfall är nackdelen att du blir av med dynamiska strömkällan som aleph lösningen ger.

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/17 :  13:11:12  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Ett schema på labbkopplingen:





Andy: -Ingen Aleph CS, utan statisk!

[Edit] Lagt in verkligt schema

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/03/17 21:47:42
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/17 :  16:00:47  Show Profile Send marran a Private Message
Spännade projekt, jag är idel öga! Hur mycket räknar du med att behöva kyla LM317?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/17 :  16:41:43  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Hur mycket räknar du med att behöva kyla LM317


-Mycket !

Har kört den i testuppställningen med 24V matningsspänning => 12V över LM317 - 12V x 1A = 12W som skall kylas bort! (Pd för LM317T = 20W)


/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/17 :  17:02:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
McGyver - du finns inte i närheten av Blekinge/Karlskrona? Låter ju som ett jättekul projekt detdär!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/17 :  17:35:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
..du finns inte i närheten av Blekinge/Karlskrona?


Finns i Staffanstorp, mellan Lund och Malmö!

Faller testerna väl ut, så sätts det nog ihop ett antal kort till träffen i GBG !

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/03/17 :  17:45:12  Show Profile Send Lord a Private Message
LM317 är onekligen använbar till mycke, det skall bli intresant att höra vad de ljudmässiga skillnaderna blit jämfört med en diskret strömkälla.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/17 :  18:41:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har en idé om ett rörsteg med 6L6 pushpullkopplade med 12AT7 i diffkoppling som ingång/fasdelare. På katodsidan på diff-förstärkaremn sitter en LM317 som CCS. Kul!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/27 :  23:01:43  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Labbade lite ikväll med en IRFP450 och två LM317 i denna koppling.

Spänning 28V, ström 2A - får ut ~15W i 8 Ohm.

När jag kopplar in den på min CD med en BOZ som förförstärkare, kan jag dra upp volymen på fullt utan att det är olidligt högt ( 96dB känslighet i högtalarna) och det hörs att förstärkaren inte klipper!

Bra säger ni säkert, men BOZen skall ge >20V ut, så det BORDE klippa!?

Något fundamentalt jag missat??

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/03/27 :  23:11:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Något fundamentalt jag missat??



De skivor du lyssnade på kanske ligger en bra bit under max utstyrningsnivå?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/03/28 :  01:16:58  Show Profile Send scorpion a Private Message
McGyver,

Är det någon väsentlig skillnad mellan din krets och den här:
http://diyaudioprojects.com/Solid/ZCA/sch_ZCA.png ? Jag kan för lite.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/28 :  07:02:07  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Fuling: Min "testskiva" har lyckats bottna alla testade förstärkare tidigare!

Mäter jag på BOZen, så har den ett spänningssving som borde räcka till för att få förstärkaren att klippa även vid små insignaler - så det känns som om jag lastar ner den!?

Scorpion: Nja - inte riktigt. Jag testar med en LM317 (eller flera) som konstantströmskälla istället för motståndet i din variant.

Tanken med deta är, att det skall vara lättare att:

1. Ställa in önskad biasnivå
2. Få kretsen stabil och undvika "thermal runnaway"
3. Skalbar - bygg på med större eller fler regulatorer för mer bias/effekt

Om detta sedan stämmer, får testerna utvisa!

Men positiva erfarenheter tills nu är:

1. Tyst - inget brum med reglerad nätdel och minimalt med en testkopplad, oreglerad nätdel med endast 6600uF per rail.
2. Inga "pops" vid tillslag/avstängning
3. Strömmen rampas upp snyggt vi start (som säkert är anledningen till 2.)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/03/28 :  10:23:57  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag gillar kopplingen. Hur stor blir förstärkningen ?

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/28 :  10:53:53  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Jag gillar kopplingen. Hur stor blir förstärkningen ?


~ 0.97 ggr !

Detta är en en ren strömförstärkare ( power follower), så du du behöver en preamp eller ett ingångssteg som förstärker spänningen från din källa!

Annars kommer du bara att få ut ~0.5W i 8 Ohm med en vanlig CD !

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/03/28 :  12:01:37  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag skrev ju att jag begrep för lite !
Nu förstår jag lite mer.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/28 :  12:43:00  Show Profile Send Lovan a Private Message
Får du ut 20V+ när du mäter utgången på boz inkopplad på en 47k last?
Har du mätt så att förstärkningen verkligen blir 0.97ggr? Lätt att något blir felkopplat...
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/28 :  13:32:20  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Scorpion: Då är vi två!

Lovan: Nej - har ännu inte mätt i 47k utan bara rätt i scopet ( vilket lär ha högre impedans! )
Skall testa ikväll och se vad BOZen verkligen klarar att lämna.
Dock så skall det ju vara tillräckligt för att få denna koppling att klippa då vi ju pratar runt 10V för full effekt!?

0.97 är ett värde taget ur luften!
Denna koppling ger ju lite mindre än 1 ggr förstärkning!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/03/28 13:33:42
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/03/28 :  14:42:21  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hej, tror du skall börja med att kolla förstärkningen i kopplingen när du lastar den med en högtalare.

Av=gm/(gm+gs+grds+glm317+glast)

om man tänker sig följande värden

gm(transkonduktansen i transistorn)=1, chansning

gs(body effect)=0.1 (vet inte om den är så stor du får kolla i ett datablad)

grds(transistorns ut admittans)=mycket liten

glm317(1/utimpedansen för lm317)=mycket liten

glast(1/impedansen för högtalaren)=1/8=0.125

Då får vi:

Av=1/(1+0.1+0.125)=0.816

/Andy


Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/03/29 :  08:34:52  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Gjorde en snabb koll i databladet

http://www.ortodoxism.ro/datasheets/SGSThomsonMicroelectronics/mXrutyw.pdf

Om jag tolkar det rätt så skall förstärkningen bli:

Av=gm/(gm+(1/högtalarlasten)), de andra delarna jag hade med ovan är så små att de inte påverkar.

gm(transconductance)=6 S, ungefär vid 2A tomgångsström

högtalarlast=8 ohm

Av=6/(6+(1/8))=0.98

Har du mätt förstärkningen ännu?

/Andy


Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/03/29 :  09:58:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
- Då var det inte en så illa pinkad gissning!

Nej, har inte mätt ännu - kom annat ivägen!

Men med en BUZ71A och 1A bias, så har jag ~1.1-1.2ggr förstärkning, så labbkopplingen ger lite feedback!

Skulle helst vilja köra med flera BUZ71:or då jag har massor + att den har lägre Ciss! (~750pF/st mot 2600pF för IRFP450)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/09/09 :  21:14:50  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag fick idag med hjälp av Vemsom ihop en av 5 mini clampar till min h-bio.
Den låter skitbra o utan brum o brus. Jag har haft lite problem med brus innan då jag har 112db´s känslighet i mina horn , men dessa är tysta. Så nu skall resterande också ihop.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/09/15 :  22:28:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Snart klar. Saknar gör jag isolationsbrickor till trissorna













// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000