HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Påskharen kommer med 7-beningar (rörbygge)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/27 :  14:11:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply

Jag har förstått att man i ALLA forum och i alla DIY-trådar måste vara lite lagom hemlighetsfull.
Här finns dock inga hemligheter utan påskharen kommer faktiskt med 7-beningar (och någon 9-bening).

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/27 :  14:22:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
7-beningen är en 6AQ5 aka 6005 aka EL90. Jag beställde två sådana från www.tubesandmore.com, mitt favvoställe för NOS-rör till kanonpriser. De andra två köptes senare på Radiomuséet eftersom jag ändrat Plan A, vilken innebar ett bygge av en SE-stärkare till Plan B, bygge av PP-stärkare.

9-beningarna är ett par 6X8 (småsignals pentod-trioder). Jag valde dem eftersom schemat jag valt att följa använde sådana och schemat i sin tur, valde jag av ett enda skäl - Sancta Simplicitas (Den heliga enkelheten på ren Vänersborgska)
.
Fred Nachbaur testade en fasdelare benämnd cathode-couple paraphase. Vitsen var att pentoden skulle ge lagom mycket förstärkning av signalen för att kunna styra ut utgångsrören. (Jag vet att det inte finns optimala fasdelare; det är lite Heisenberg över dem alla. Det går inte att få bäst fas/nivå/impedans å en gång).

Schemat:

Och hela artikeln:
Paraphase

Alltså: jag skaffade 4 styck 6AQ5 (tänk 6BQ5/EL84 på Aitkinsdiet) för att bygga en liten (i alla bemärkelser) förstärkare som ändå skulle kunna prestera mer (effekt) än mina SE-förstärkare ...


PS. Jag vågar starta en byggtråd för jag har faktiskt byggt (nästan) klart - ska trimma in ett motstånd i nätdelen så jag får 230V drivspänning till rören. Nästan där).

Edited by - soundbrigade on 2007/03/27 14:23:40
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/27 :  15:51:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En orsak till att det just blev den här var resterna från ett gammalt Heathkit-kadaver. Jag hade en nättrafo (den svarta på bilden) och två utgångstrafo (blåa) kvar.
Nättrafon är lite mysko - den är lindad för spänningsdubblare (alltså sekundären har lägre utspänning). Den har tidigare försörjt 4 st ECL86 och 3 styck 6EU7, alltså klarar den dessa fyra 6AQ5 och två 6X8 - vilka drar betydligt mindre ström (överallt).


Ett smärre besök i "the land of freedom and democrazy" mynnade ut i ett hemtagande av ett par Edcor-trafos, vilka fått fästplåtarna bortskalade på bilden. Här har jag ritat ut alla hål i Illustrator och använt utskriften som mall - min standardmetod.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/27 :  18:56:27  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
fin utl'ggning (lejaot)!
Telefunken 6AQ5 'r nog det mesta r;r jag har, s[ s'g till om du beh;ver fler. Jag beh;ver starta om datorn.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/27 :  21:00:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply

Vaddå?? Glömt installera tibetanskt teckensnitt.
Layouten var inte SÅ lätt. Lådan var liten och jag hade ina fram/bakstycken att montera i. Högen med in/utgågskontakter sitter lite hopklumpat men får inte till det så mycket bättre.
Allt byggande är "i luften". Inte överdrivet snyggt men ganska OK.

Undre halvan av chassit visade sig dessutom inte vara lika djupt som överdelen .... det här är inte kul.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/27 :  21:10:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser ju spännande ut...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/27 :  21:13:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Man ska alltså inte ta tag i bakdelen av förstärkaren och lyfta när nätsladden sitter i ... Jag skulle vilja sätta en gummiduk där.

Jag tycker det här är en perfekt förstärkare för "portablet bruk". Den är liten och lätt och kan väl mata ut uppemot 10W per kanal - kanske mer.
Edcor-transformatorerna är lagom små och ganska fina.
Lite klander - volymratten sitter mitt bland rören. Risken att bränna fingrarna är överhängande.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/28 :  08:36:03  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Ser kul ut!

Såg att www.tubesandmore.com hade 12AQ5 för 2$ stycket. Verkar ha samma värden ( minus glöden förstås).

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/28 :  08:42:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
12AQ5

Generellt gäller att man kan hitta 12V resp 6V-rör billigt. 12V-varianten av 6SN7, 12SN7, är billigare och det finns 6AX7, motsv. 12AX7 osv.

Någonstans under byggandet såg det ut så här ()

Fil, syster!

Rören är ett par Tungsram och ett par RCA. 6X6 är Westinghouse resp. Sylvania.


Edited by - soundbrigade on 2007/03/28 08:46:16
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/29 :  14:47:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
I gott sällskap. Alla hål på plats (inte alltför mycket sår på fingrarna ) och alla rör, trafos och kontakter är lite lösligt på plats.


Och så på med grön Hammarlack ...


Jag hade en mystisk RCA-kontakt men det kortslöt sig (eller snarare dess jord anslöt sig) till chassit.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/29 :  14:53:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Rätta kontakter på plats - bra och billiga från VT4C. Monteras från insidan - SMART!!!!!


Har har jag lött (inte lödat!) matningen till glöden och testar - lyser fint.



Notera den synnerligen sexiga knoppen på nätströmbrytaren:
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/03/29 :  20:29:27  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Rätt smutt o rita upp allt på en pappersmall som du gjort, ska nog prova göra så vid nästa bygge :)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/29 :  20:47:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Som ett Kinderägg:
Jag kan planera layouten så att allt får plats och så att saker och transformatorer inte kommer i vägen för varandra.
Jag kan designa lite så det "ser snyggt ut".
Och jag får en mall att borra efter.

Alla hål förser jag med centrumkryss. Alla komponenter har dels en hålbild, dels ytterkonturer så jag ser att allt går plats. Papperet limmade jag senast dit med limstift - tar ganska bra. Lade sedan chassit i blöt några minuter och då lossnade papperet lätt.
Jag har ju bilden att borra och fila efter men ska nog till nästa gång lägga på någon mm för jag får alltid fila så förbenat.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/03/30 :  15:37:04  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Trevligt bygge! Fast man känner sig bara sämre och sämre ju fler projekt trådar som startas...
Usch, jag måste sätta fart lite med mina byggen...
Porrig strömbrytare! Var har du hittat den?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/30 :  15:52:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Porrig strömbrytare, menar du med rundad topp eller inbyggd vibrator, med ljud, ljus och värme
Den köpte jag på Radiomuséet i Göteborg för några år sedan.

Det är ganska svårt att starta projekt men ännu svårare att avsluta.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2007/04/03 :  21:28:09  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ballt litet bygge!

Brytaren i särklass

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/04/03 :  22:02:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag utreder möjligheten att bygga ännu mindre - har jag inte startat en tråd om det??? Jag har ett chassi här som är 140 x 160 x 60. Får jag plats med ett 4W PP-steg i det månne....?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000