HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett litet förstegsbygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/01 :  21:51:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här kommer några bilder på ett försteg jag byggde åt en bekant:







Det är fyra kanaler, 6463-rör och LL1660 10mA transformatorer.
NLE Attenuator på 50k. Kanalval med kvicksilverreläer.
Separat nätdel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/04/01 :  21:54:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jädrar vad kvicksilverreläer, jag har fyra och tyckte att jag hade många.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:03:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Najs, very najs.....och inte helt gratis med tanke på komponentval, eller hur?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:15:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Giftigt..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:20:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Sex källor och fyra kanaler, det blir en del reläer.

Det kostade en bra slant. Nätdelen har jag inget kort på men där finns en dubbeldrossel på 2x15 Henry från Lundahl. Anodströmförsörjningen är helt utan elektrolyter, där är tre styck 32uF papperskondingar från Rifa. I förstegslådan finns sedan 3x2uF papper i olja som syns på bilderna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:27:16  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Kommer nog att låta tämligen bra, känns det som.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:41:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Japp, det låter helt OK, så pass bra att jag är tvungen att komplettera mitt eget försteg.
Kommer även att spela på DIY-träffen med kompisens övriga grejer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/04/01 :  23:19:11  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Tjusigt!

Nyfiken på reläerna -Vad kräver de för spänning och ström?
Såna skulle jag kunna tänka mig att använda, särskilt om de kunde matas med samma spänning som glödtrådarna.

Idé: har du försökt sälja på dig själv eller din bekante en absolut-fas-switch på utgången (4 reläer / kanal)?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/01 :  23:24:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Nyfiken på reläerna -Vad kräver de för spänning och ström?
Såna skulle jag kunna tänka mig att använda, särskilt om de kunde matas med samma spänning som glödtrådarna.
24V går de på, hur mycket ström vet jag inte.

quote:
Idé: har du försökt sälja på dig själv eller din bekante en absolut-fas-switch på utgången (4 reläer / kanal)?
Nej, men det kunde ju vara en kul finess.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/01 :  23:26:28  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Stiligt!

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/04/02 :  09:32:15  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Läckert bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/04/03 :  20:47:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Japp! Så skall ett försteg se ut! Snyggt byggt Bernt! Det har nog en rejäl potential till välljud skulle jag tro. Ser fram mot att få provlyssna det på träffen.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/04/03 :  22:05:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Flott!

Hur had fixat fronten och rattarna, underförstått var kommer de ifrån. Och chassit över huvudtaget.

Och lite mer generellt: du har separat PSU, vad har du kabel och kontakt till "matarkabeln"?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/03 :  22:20:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Chassit och rattarna kommer från http://www.audiokit.it

Kontakten mellan lådorna är en 6-polig XLR.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2760 Posts

Posted - 2007/04/04 :  07:40:12  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Kontakten mellan lådorna är en 6-polig XLR.


Hur hög spänning klarar en sån ?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/04 :  08:18:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vet inte riktigt, har inte hittat datablad. På liknande kontakter på ELFA står det 250 volt och här kör jag 150 ungefär.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/04 :  08:38:34  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Rackarns snyggt alltså! Dräggelfaktor...

4-kanal? Är det till en Bi-amp rigg eller?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/04 :  09:04:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
På sätt och vis...

Preben är biofreak men har i alla år haft ljud i högsta klass - få audiofiler har haft två helsidors reportage i Expressen.
Här drivs fram- och bakkanaler, men framkanalerna har dubbla uttag för där är det faktiskt biampat,
men med passiva filter i slutstegen om jag minns rätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/04/04 :  12:59:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Innan jag går sönder (resfeber av värsta slag) ... kan inte annat än notera hur du falskeligen överreklemart dig och ditt projekt i trådtiteln: "Ett litet förstegsbygge". Jag tycker inte den är liten alls. Jämför med Gurus RIAA-steg. Det är litet.
Go to Top of Page

Guru
Member

2760 Posts

Posted - 2007/04/04 :  13:20:13  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Innan jag går sönder (resfeber av värsta slag) ... kan inte annat än notera hur du falskeligen överreklemart dig och ditt projekt i trådtiteln: "Ett litet förstegsbygge". Jag tycker inte den är liten alls. Jämför med Gurus RIAA-steg. Det är litet.



Hurru när ska du lära dig att skilja på mig och Ronnie ?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/04/04 :  13:44:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply

Gurun Ronnie menar jag.

Bygg dig ett RIAA-steg själv så löser vi problemet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/05 :  13:06:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Finns förresten större bilder på http://bildarkiv.hififorum.nu./Bernt/Prebensforsteg/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2760 Posts

Posted - 2007/04/05 :  13:08:00  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Mycket snygg och ren layout, finns många fördelar med att ha separat låda till PSU :)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000