HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 PSU till en Project phonobox SE
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:17:12  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Har länge grunnat på ett PSU eller en batteriförsörjning till min lilla SEbox. Den har ju numer en alternativ strömkontakt i vilken man går förbi den inbygda nätdelen. Jag lånar en bild från Vinylengine som jag hittade, hoppas det går bra.

Innanmätet.
Först tänkte jag batteri, men sen såg jag lite spännande PSU både i rannagardens tråd samt en tråd av karvid.
Är det nåon som har lite synpunkter eller ideer på vad som kan göras med denna här?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:31:19  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vad ska man köra med för batteri? Det verkar ju vara en enklare väg än stabiliserad nätdrift. Finns det någon lämplig metod att laddabatteriet medans man kör sas, att mer eller mindre använda batteriet som nätdel? Det vore kul om någon hade lite bra ideer och funderingar som kan hjälpa mig, som inte kan så mycket om dessa saker som jag skulle vilja.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:32:40  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Kolla vad den behöver strömledes. Sedan är det bara att bygga en valfri nätdel. Karvid var inte blyg med kraftresurserna. Rekommenderar samma för dig.

En stabiliserad nätdel med rejält tilltagen trafo. Kryddad med gott om µF.
Garanterat trevligt resultat.
/M
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:47:40  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
De röda "tåtarna" i mitten är till kontakten märkt 15v, vill minnas att det står any source 12-18v i manualen men ingången är märkt DC power.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:48:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Skulle väl funka med 2st 12v accumulatorer,en 24v laddare eller en på 12v,men då blir det nog ett relä som kopllar batterierna paralellt vid laddning.Var har du hittat detta kretskort?Lite gammla opampar kanske.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/08 :  22:56:37  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag vet inte hundra om mitt kort ser exakt lika dant ut, jag får väl skruva isär och fota, men detta ska vara det kort som sitter i en project phonobox SE. Nätdelen ser ju allt för mesig ut, sen kan jag ju igentligen inte så mycket om elektronik men det ser symetriskt och prydligt ut, maskinen låter OK men jag misstänker att det går att kräma ur den lite mer. Gamla OPampar säger du? Är det läge att byta eller är det att ta sig vatten över huvudet?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2007/04/09 :  00:13:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Opamparna som är på bilder är ju från senare delen av sekelskiftet.
Ok,inte så gammla då men nog finns typer nu som låter bättre.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2007/04/09 :  01:05:39  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
Byyyt :D
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/09 :  01:26:58  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Byta opampar är det roligaste som finns,för det finns så många olika som låter på sitt eget sätt.

Dom du har sliter jag ut direkt,om jag får bestämma!



Och Wimafiera mera!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/09 :  11:17:33  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tja varför inte. En grej som jag provat nu på morgonen var att koppla till min speedboxII till phonobox, det låter kanske helt tokigt men eftersom den externa trafon är densamma till både project skivspelare som till phonoboxarna tänkte jag att detta inte kunde bli fel i allafall. 16V är ju 16V skilnaden ligger i att från speedboxen är 60hzkurvan omgjord av en microprossessorstyrd oscilator vilket ska generera en riktigt slät och harmonisk sinusvåg på 60hz. En nackdel är kanske att utnivån är på 190mA medans efter trafon ligger den på 500mA, hursomhelst provade jag.
Om det finns någon ljudskillnad så inbillar jag mig att skilnaderna ligger här: Med speedbox inkopplad så blir siblianser mjukare men tydligare ljudbilden blir klarare men framför allt djupare utan speedbox ökar attack och dynamik kan detta stämma rent elektriskt?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000