HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Plåtat något på sistone? Släng upp bilderna här!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 77

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/02/27 :  03:00:14  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Tar väll någon för förra vintern på Svalbard med.

Hm, ser ju hemska ut när man laddar upp dom här, ser bättre ut större..

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2009/02/27 :  10:03:36  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
quote:
boombox: Jag tycker nog att du borde jobba på den svartvita konverteringen för gråskalan är ganska tråkig. Min två cent förstås. Några tips kan jag inte komma med eftersom jag inte har den blekaste om hur CaptureNX är beskaffat.

Håller med dig. Har redan tröttnat på dem själv. Svartvitt är svårt tycker jag.

Capture NX är ju mer en raw processor men kan väldigt mycket. Vad hade du viljat göra i PS med de svartvita? Inte i detalj utan mer hur du tänkt.

Här är en i färg som jag är nöjdare med.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/02/27 :  20:49:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Vad hade du viljat göra i PS med de svartvita? Inte i detalj utan mer hur du tänkt.

Beror ju på hur orginalen ser ut, men jag drar några olika varianter på samma bild nedan som illustration.
Du kan ju alltid lägga upp en råbild så får vi se vad som händer.

Tar en bild som är från tillfället då tråden startade, dock ej tidigare visad. Jag har fortfarande tankar på att såga ned det där trädet uppe till höger i bilden.

Orginal:

via grayscale:

Det här är väl ungefär vad du gjort? Som du märkt ryker en helt del kontrast och bilden ser trist ut.

via labcolor:

Här tar man och konverterar bilden till labcolor för att sedan plocka bort a och b-kanalerna och därigenom bara lämna ljuskanalen. Det gör att ljusnivåer och kontrast i bilden blir trevligare. Se bland annat skillnaden i skuggorna nertill till vänster i bilden.

Lekstuga:

Shadow/highlight för att ta ned himlen, dragit rejält i kontrasten med curves och slängt på ett B&W-justeringslager. Det senare justeras som man känner för mellan kanalerna. Här kan du bland annat titta på skillnaden på hur sitsen och himlen ser ut.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/02/27 :  20:54:46  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Lite naket

Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2009/02/27 :  22:27:19  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
ztenlund: Tack för förklaringen. Exemplen är kanonbra! Inspirerande!

Uj, det finns mycket att lära sig. Skall testa vidare.
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2009/02/27 :  23:01:30  Show Profile Send myskankan a Private Message  Reply
Kallt så gud nord endast in i... nästan 25 minus.

Men en riktigt bra sväng på skotern =))

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

kim h
Starting Member

45 Posts

Posted - 2009/03/02 :  01:01:26  Show Profile  Visit kim h's Homepage Send kim h a Private Message  Reply
ännu ett panorama från mig. detta blev väl sådär nerskalat till bara 800 pixels bredd. original är den ca 16.000 pixels bred. strax över 30 megapixel. tror att den var sammansatt av ca 27 bilder. synd att jag inte har ett polfilter så jag kunde fått himlen bättre. men man lär väl sig. ;)

.. kim h ..
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/06 :  15:46:59  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Knyter an till Johan B:s kyliga istema för ett tag sedan med lite nya bilder på is, vars former man aldrig slutar att fascineras över.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/03/06 15:52:56
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/03/06 :  23:03:09  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
guy badbois: Häftiga istappar du hittat. Ja, de kan verkligen vara snygga.

Jag hakar väl på istrenden... Tog ett gäng bilder de första dagarna i januari då det var kallt, klart och soligt och stället var rena ElDorado för istappar.

Edited by - Roq on 2009/03/07 10:42:05
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2009/03/07 :  19:11:34  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Istappar och motljus = hur vackert som helst

Idag har jag tagit ett par bilder som jag tyckte blev lite coola bägge två

Tunnelbanestation i Köpenhamn.

och sedan var jag på MFF-BK Häcken

Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/03/15 :  18:22:40  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Va vid Värnen å plåta lite

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2009/03/15 18:41:44
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/03/15 :  19:58:51  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
boombox: Köpenhamn var riktigt snygg!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/16 :  12:14:03  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Var ute igår i det vackra vårvädret. Samtidigt fick våra katter komma ut en stund och utforska omgivningarna (de är innekatter normalt sett). Passade på att plåta lite för skojs skull. De har en förmåga att inte sitta still och vänta på att husse ska få ordning på kameran...

Hallå där!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/17 :  09:52:28  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Roq, du fick verkligen till bilderna på istapparna ovan, de ser nästan "metalliska" ut.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2009/03/23 :  21:16:13  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Lite grafitti med tillhörande tomma burkar..

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2009/03/23 :  21:51:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
Var ute och hittade den här mitt i en flock av diverse mer kända änder.
Mandarinand, inte helt vanlig i Sverige.

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/03/23 :  22:04:35  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Fantastiskt vad mandarinanden gör sig bra på bild! Verkligen skönt att lägga ögonen på den fjäderdräkten. Synd på "bonn-gräsänderna" som är lite i vägen ;-)

guy badbois: Jag blev nöjd med de bilderna. Första dagarna i januari var det ordentligt kallt och klart och jag hittade stället en eftermiddag. Åkte dit lite mer planerat nästa eftermiddag för att fånga det iskalla blå samtidigt som jag ville ha in så mycket gult solnedgångsljus som möjligt för att "värma upp" bilderna.
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2009/03/25 :  19:59:29  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Han läsa färdigt innan jag var framme

Min hemsida/Blogg
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2009/03/29 :  12:01:20  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Den där anden ser nästan ut som om den vet om att den blir bra på bild

Skuggade en skum typ i Gotham City.

Inte riktigt, det är utanför ett hotell i Bryssel, men man måste ju få fantisera lite
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/03/29 :  13:30:37  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Lite rekam kanske............

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2009/03/30 19:23:47
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2009/03/30 :  20:48:17  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Då fick jag återigen ett ryck..

Min hemsida/Blogg

Edited by - nahoj on 2009/03/30 20:53:34
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/03/30 :  21:26:14  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Snyggt!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2009/03/31 :  09:20:05  Show Profile Send Nagra a Private Message  Reply

ACCUrate PHASE

Edited by - Nagra on 2009/03/31 09:40:42
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/04/01 :  14:22:57  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Lite skönt vårljus på en gammal bänk

Vintergäck tittar fram i gräsmattan.

Edit: mossmattan ska det nog stå...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/04/01 14:24:54
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/04/02 :  17:06:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jo, det var lite vår igår... Änderna tog det piano i alla fall.

Bilderna är tagna med en fast 35:a så de verkar vara lite lätt tama av sig...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 77 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000