HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Plåtat något på sistone? Släng upp bilderna här!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 77

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2011/06/22 :  07:34:18  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Fler kossor

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/06/22 :  08:42:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Bäst att vara på rätt sida stängslet o att ha hjälm

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2011/06/23 :  23:24:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Flygplan, porschar... jag gillar't

Nej, det är inte alls dumt.

Annat transportmedel och inget transportmedel alls:

(Ursäkta den fula moirén. Den kommer från nedminskningen...)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/06/23 :  23:34:26  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Ztenlund, gillar kombinationen av tåg och graffiti i kompositionen. (Edit: jag glömde fråga - vad är moiré?)

nahoj, mkt snyggt.. har du dragit ner på färgerna runt barnet för att få extra effekt? Snyggt som alltid.

Har ett litet fotoprojekt som rullar på. Jag går till en bro ca 3 min från där jag bor och fotograferar då och då, försöker stå på samma ställe. På så sätt fångar jag årstiderna som passerar förbi. Tänkte göra likadant på något annat ställe nästa år... Här är ett urval av årets bilder som löper från okt -10 till juni -11.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2011/06/23 23:36:51
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2011/06/24 :  00:10:33  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Ztenlund, gillar kombinationen av tåg och graffiti i kompositionen. (Edit: jag glömde fråga - vad är moiré?)

Angående moirén så titta till vänster om F:et. Det är ett interferensmönster som kan uppstå med upprepade linker och andra mönster.

Här är det en effekt av nedminskningen av bilden där stålnätet bildar det olyckliga mönstret. Jag har en större på 1024 och där finns det knappt (det går att skönja om man tittar riktigt noga, fast då längre åt höger).
Sådana här effekter är anledningen till att man har ett anti-aliasing filter framför sensorn i de flesta digitalkameror. Det gör bilden lite blurrigare, men gör att man slipper (förhoppningsvis ) dylika problem. Jag är inget geni på området, men det finns lite exempel och annat jox i Wikipediaartikeln:
http://en.wikipedia.org/wiki/Moire

Jag skulle tro att du har sett det på tv:n också någon gång, t ex i någons kläder. Det kan vara rejält mycket värre än det lilla som är i bilden ovan.

quote:
Har ett litet fotoprojekt som rullar på. Jag går till en bro ca 3 min från där jag bor och fotograferar då och då, försöker stå på samma ställe. På så sätt fångar jag årstiderna som passerar förbi. Tänkte göra likadant på något annat ställe nästa år...

Jag röstar på bild nummer två om en vinnare ska utses.
Det är en kul idé, men jag skulle aldrig orka genomföra den när det blåser snålt och allt ligger begravt i en meter snö i veckor.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2011/06/24 :  10:16:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Apropå alla kor, låt mig presentera kommunens gräsklippare...

Bäää!

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2011/06/24 :  22:04:19  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Mer lokala åkdon..

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2011/06/25 :  14:02:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Prövar med en som inte är fullt så stirrig som fåret ovan:

Den blev snyggare i 1024 px i o m alla smala svarta ben med blänk i. Det var mycket knepigare att skärpa den utan att det såg konstigt ut i 800 px...

Pix: Ytterligare ett ställe jag funderat på att åka till någon gång...

Den andra är nästan lite konstmässig och halvabstrakt, fast man ser vad det är. Trevlig gråskala också.
Övre bilden är inte riktigt min grej dock, sett till den pålagda effekten.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2011/06/26 :  12:23:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Trevlig bild Martin
Estetisk tilltalande och med ytterligare en "intressefångare" på andra sidan fönstret

quote:
Pix: Ytterligare ett ställe jag funderat på att åka till någon gång...

Ja det tycker jag! Titta förbi på en fika om du har lust
Det finns faktiskt ganska många motiv att fånga här
Dessutom har vi ju Sveriges godaste glass

quote:

Den andra är nästan lite konstmässig och halvabstrakt, fast man ser vad det är. Trevlig gråskala också.
Övre bilden är inte riktigt min grej dock, sett till den pålagda effekten.

Jag håller med, den första är lite för mycket

Har börjat gjort några försök med porträtt:

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2011/06/27 :  00:33:35  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Tagit med htc desire telefon

mvh
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2011/06/27 :  00:55:21  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
smirre bor ute året om och vill bli kliad bakom örat då spinner han som en v8! han gillar snacka.

mvh anders.s
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2011/06/27 :  07:30:39  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
quote:
nahoj, mkt snyggt.. har du dragit ner på färgerna runt barnet för att få extra effekt? Snyggt som alltid.

Tack!
Det stämmer bra att jag dragit ner på färgerna.

Kul projekt du håller på med, häftigt hur annorlunda en och samma plats kan se ut beroende på årstid

Min hemsida/Blogg
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/06/30 :  22:49:24  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Tack nahoj! Jag lovar, det är än mer fascinerande irl än på bild.

Ett mötesrum jag sprang förbi...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2011/06/30 :  23:18:45  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
En liten krabat som kom på besök under midsommar

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2011/07/05 :  09:01:31  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Guy:gillar ditt årstidsprojekt. Mycket bra! Har tänkt göra samma.
Pix: fint ljus i ditt porträtt!
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2011/07/06 :  22:50:56  Show Profile Send M3 a Private Message  Reply
En Ford Cosworth i originalskick från Fordträffen i Trondheim

Hälsningar Ronnie
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2011/07/06 :  22:58:36  Show Profile Send M3 a Private Message  Reply
Trots att de är ovanliga att se så fanns på denna träff 4st totalt, alla givetvis original.
Tyvärr är det inte helt enkelt att fota vita bilar.

Vill ni se fler bilder på någon speciell Ford är det bara att hojta till. Jag har bilder på de flesta europeiska fordarna
från träffen. http://www.tronderford.com/

Hälsningar Ronnie

Edited by - M3 on 2011/07/06 23:22:50
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2011/07/09 :  19:19:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Trevlig bild Martin
Estetisk tilltalande och med ytterligare en "intressefångare" på andra sidan fönstret

quote:
Ja det tycker jag! Titta förbi på en fika om du har lust
Det finns faktiskt ganska många motiv att fånga här
Dessutom har vi ju Sveriges godaste glass

Jag tackar för inviten.
Om det blir av (i år...) beror väl inte på väder, humör och övre makter.

Jag håller med roq om att det var snyggt ljus i porträttet.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2011/07/09 :  19:40:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Två olika väder, två olika dagar och två olika platser i Stockholm:

Övre är från Västerbron in mot centrala Stockholm. Nedre är från Essingeledens bro mellan Stora Essingen och Gröndal i riktning mot Lilla Essingen, Fredhäll och Tranebergsbron (den bakre av broarna för den ej bevandrade).

Översta bilden tog jag på en tur som gick Stora Essingen - Lilla Essingen - Marieberg - Långholmen - Söder Mälarstrand - Slussen - Gamla Stan - Tegelbacken - Centralstation - Kungsholmen (där jag tröttnade och tog bussen sista biten).

Övre är från Stora Essingen - Gröndal - Liljeholmen - Hornstull - Västerbron - Marieberg - Lilla Essingen - Stora Essingen.

Ingen kan klaga på att jag inte gick tillräckligt de dagarna i alla fall.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2011/07/11 :  09:57:54  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Första semesterdagen

Min hemsida/Blogg
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2011/07/11 :  10:22:18  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Amundön ??

//Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2011/07/11 :  11:00:43  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Helt riktigt Lech:-)

Min hemsida/Blogg
Go to Top of Page

Lindgren

330 Posts

Posted - 2011/07/11 :  16:41:52  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Kände att jag fick valuta för pengarna nu när jag köpte mig en dedikerad film-scanner för 135-film!
En mindre jämförelse, dessa är direkt från scannern - mjukvaran per scanner är dock olika, till epson använde jag epson's egna - till min Nikon använde jag Vuescan.

Lite större bild finns här:
http://www.imagebanana.com/view/mhvv8814/nikoncoolscan_vs_epsonperfection.jpg

Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2011/07/11 :  16:48:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag är lite sugen på att skaffa ett makro och köra reprovarianten på mina gamla analoga negativ. Sensorn i min kamera är ju inte fy skam och bara man får till någon vettig montering av negativen så går det ju betydligt snabbare än en skanner. Sedan måste man ju fixa den förbenade filmbasen som ju är orange.

Edit: Har du verkligen hittat rätt filmtyp på den vänstra (Vuescan ska ju kunna fixa det)? Ser ju inte särdeles korrekt ut.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lindgren

330 Posts

Posted - 2011/07/11 :  18:52:32  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Ztenlund: Nja den är förvisso inte sådär super inställd ändå, bilden är ju på tok för blå men detta var en snabb sample bara, har ju inte petat något på den sen. Filmtypen är KodakGold ISO400. Jag drar ut allt som raw-filer och justerar dem lite mer sen.

Jag är väl lite skeptisk till att fota av negativen, men du får gärna överbevisa mig
Vore ju trevligt om dem kunde utveckla ett färdigt objektiv med inbyggd blixt och allt behövligt för att få en riktigt skarp och jämn exponering av ett negativ, de satser och byggen jag sett har jag önskat mer utav.

Go to Top of Page
Page: of 77 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000