HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dra ner ljuset... eller var det volymen?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/05/01 :  10:55:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Så som du kör den är det en ren attenuator med en raysistor i serie och en shuntande till jord. En passiv attenuator som denna blir känslig för vad som kopplas till den.

Vad har du haft för förstärkare och källa kopplad till den?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/01 :  10:56:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Behövs en stereopot till det där?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/01 :  10:59:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Var köper man dom där komponenterna billigast? Gruppköp är givet!

I det här fallet ska det ju matchas fram par (eller blir det kvartetter som måste matchas fram?) så det
blir ju väldigt förmånligt att flera går ihop så man kan köpa många att matcha från. Mindre svinn då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/05/01 :  11:02:01  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Tack för bilden.

Måste man ha en sån stor traffo..?
150VA minns jag att jag såg på den innan.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/05/01 :  11:04:25  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Källa har en CD varit och förstärkare har antingen min 300B



Eller en GainClone från Peter Daniels varit. Jag hade inga problem med varken 300B eller GainClonen

Hos min bekant så har även där som sagt en rörstärkare funnits och en CD som källa.

/Anders

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/05/01 :  11:08:21  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Mc Square: På diyaudio så använde de flesta vanliga 12v's väggbulor som sedan reglerades ner till 5v. Men jag ville ha allt i samma burk och kunna ha en vanlig kabel istället. Det är förmodligen overkill med en så stor trafo men det var vad jag hade liggandes

/Anders
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/05/01 :  11:11:48  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Bernt: jag tror ju att man köper dem billigast från USA

http://www.alliedelec.com/Search/ProductDetail.asp?SKU=699-3011&SEARCH=&MPN=NSL%2D32SR2S&DESC=NSL%2D32SR2S&R=699%2D3011&sid=4636830077D5E17F

för på Elfa så fanns iofs inte exakt den jag köpte men en liknande och de tar 100 spänn stycket

/Anders
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/01 :  11:15:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nån som vill hålla i ett gruppköp?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8253 Posts

Posted - 2007/05/01 :  15:10:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hur stor är toleransspridningen på dom?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/01 :  15:39:49  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
gigantisk...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/05/01 :  16:37:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Källa har en CD varit och förstärkare har antingen min 300B Eller en GainClone från Peter Daniels varit. Jag hade inga problem med varken 300B eller GainClonen


OK, då har du kört både hög och låg impedans på det som skall regleras.

Hmmmm... Man skulle enkelt kunna montera in den där i befintliga apparater. Det här kan bli roligt, jag hänger med på gruppköpet.

Lovan, kraftaggregatet kan få nya användningsområden.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/01 :  17:31:14  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply

Blir gruppköpet för en omgång matchade(av någon på forumet) så tar jag gärna en uppsättning också.

Pac:

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8253 Posts

Posted - 2007/05/01 :  18:07:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Blir gruppköpet för en omgång matchade(av någon på forumet) så tar jag gärna en uppsättning också.


Jag oxå..en uppsättning till 6 kanaler..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/01 :  19:36:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu har Secanbj varit här med försteget, det låter alldeles förbaskat bra! Färgar inget vad jag kan bedöma, döljer heller inget, så detta tror jag benhårt på.

Jag håller i gruppköpet:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60564

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/05/01 :  19:59:30  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Secanbj: Jag sitter och leker med samma modell av LDR-komponenter.
Hur var det nu? Den lilla pricken på lysdiod-sidan, markerar den + eller -?
Kopplar man fel lär de visst paja.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/01 :  20:26:59  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Kan väl mäta som en vanlig diod med multimetern annars?
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/05/01 :  20:37:05  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
pluppen är minus

/Anders
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/05/01 :  20:40:38  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Ticketack! Tänkte inte på att mäta, men multimetern gav inget utslag av nån anledning.

Tjusigt bygge förresten!
Jag vet inte hur man sätter ihop såna där stabilisatorkretsar, så jag har bara testat lite med ett 9V-batteri ännu (med högre resistans i serie med dioden).

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2007/05/02 :  16:52:49  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Bara en fråga:

Om man inte matchar så bra utan trimmar med en trimpot borde det inte då bli ett trackingfel som är störst i ena ändläget och sedan minskar mot den andra ändläget?

Edited by - UrSv on 2007/05/02 16:54:41
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2007/05/02 :  16:55:51  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
quote:
Behövs en stereopot till det där?


Ena är vänd för att reglera den övre delen i spänningsdelarn och den andra den nedre delen. Med antikoppling får man då en logaritmisk kurva enkelt. Tycker jag det ser ut som...

Edited by - UrSv on 2007/05/02 16:56:56
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/05/02 :  17:06:34  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Vilken in-impedans har den och hur påverkas in-impedansen av efterföljande steg?
(Har en källa med ganska hög ut-impedans).
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/05/02 :  19:10:42  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Jag har inte mätit någon impedans på den, men det som han som startat tråden på diyaudio.com skriver är följande

The only stipulation that all these passive controls including the series/shunt LDR need I believe is,
1: Low source impedence (cd player) <50ohms
2: High input impedence (amplifier) > 100k.

/Anders
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/05/02 :  19:24:17  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Med tanke på stundande gruppköpet..
Mitt Icepower-steg har 8,3 kohm ingångsimpedans..då kan man glömma denna lösning..eller..?!?
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/05/02 :  19:44:24  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Tyvärr så har jag inget bra svar på detta då jag inte är kunning nog. Som jag skrev så har jag bara testat med min 300B som har 200K på ingången och min GainClone som jag inte har en aning om hur den har det. Men vad jag hört(beroende på hur ens förstärkare är byggd) så kan man få begränsningar i frekvenskurvan när det gäller bas om impedansen är låg. Men som jag skrev så vet jag inte själv. Kanske Bernt vet? Har ju för mig att du bor i närheten av Gbg så om du beger dig i raketfart till Bernt så kan du ju låna den för att testa innan han hinner beställa.

/Anders
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2007/05/02 :  22:04:53  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Om man laborerar lite med kurvan på poten (dvs linjär istället för logaritmisk) och sen har låg ingångimpedans kan man kanske lyckas fullt ut i och med att det blir fake-law på kurvan då. Borde inte vara nåt problem med ganska låg inimpedans på slusteget så länge det är hyggligt matchat. En buffer löser naturligtvis alla såna problem...

Själv hade jag nog klurat på att styra den med en DA och en tabell med värden. Då kunde man ju välja valfri kurva bara genom att byta värdetabell.

Edited by - UrSv on 2007/05/02 22:08:30
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000