HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Där musiken börjar... Fuzz-07
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/07 :  07:47:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Som Musik- & HiFi-entusiast är det kanske inte så konstigt att man kan snäa in på ljudet från ett specifikt instrument. Jag kan tonen från min gamla Levin-gitarr utan och innan. Det är otaliga timmar/dygn/dagar/månader som jag suttit och tragglat med den och alla slaktade låtar... Cavatina, Div Flamenco, Cornelis, ... Ja, hade kompositörerna hört mig hade jag nog blivit stämd.

Nåväl, i helgen gick en gitarr-show av stapeln i Göteborg och jag släntrade dit med min kamera.


Häng med in på Fuzz-2007.





Disclaimer:
1. Jag kan ingenting om gitarrer och hoppas att någon gitarr-kunnig kan stötta mig om det kommer kluriga frågor.
2. Detta kommer att bli en tråd om känslor så den som tycker det är jobbigt skall nog sluta läsa nu.
3. Hav tålamod och förtröstan. Jag har ett liv utanför HiFiforum och att publicera denna tråd som också kräver en hel del uppmärksamhet. Denna tråden kommer att förflyta i ett människovänligt tempo.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/07 :  07:55:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag visste inte riktigt vad som väntade när jag stegade ner till Eriksbergshallen...

- Kommer det bara att vara en massa långhåriga deathmetall-rockare?
- Blir det bara gamla bluesgubbar?
- Är det några kändisar där? Ryktet gjorde gällande att Janne Schaffer skulle vara där.
- Är gitarr-entusiasterna lika neardiga som oss?
- Kommer jag att falla för en gitarr och få råna närmaste bank? Jo, jag hade scoutat Bohuslänsbanken i närheten.

Ja, många livsviktiga frågor snurrade i mitt huvud när jag gick med fasta steg emot Fuzz






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/07 :  08:12:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Härligt,,,

Håller själv på att uppmana mig själv och inhanda en 6-strängad.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/05/07 :  09:02:00  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Skall bli spännande att följa detta reportage. Jag gjorde ett besök på Fuzz Guitar Show igår och det finns mycket roligt att fotografera.
Jag vill inte avslöja vilka saker som kan tänkas dyka upp på PACs bilder men jag måste reflektera över detta med kändisar. Janne Schaffer är en kändis för den lite äldre generationen men jag är inte säker på att alla 18-20 åringar vet men han är. Dom vet istället vem Mattias IA Eklundh är men honom misstänker jag att få 50 åringar känner till. En annan kändis på plats som jag inte kände igen men det ändå var något bekant över var Jonas Hellborg. Jag tyckte det var en väldigt duktig basist på scen men polletten föll ned först då jag hörde namnet.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/07 :  09:39:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
JAg o grabben skulle dit men jag hade dubbelbokat mig, bästa polaren fyllde 30 Så jag kommer att vara klistrad i den här tråden

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/05/07 :  16:34:04  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Sedär, trevligt att få se det man aldrig har möjlighet att besöka. Hoppas på många fina strator, National-burkar och gamla rörcombos i tweedklädsel. Oja Pac, vi är lika nördiga vi också
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/07 :  16:43:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Gitarrer kan vara så vackra...men det är väl sammankopplat med hur vackert dom kan ljuda!

Kör hårt Pac!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:30:44  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
såg påsen på bilden, han har handlat hos kompisen ser jag.
han bygger guror också.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/05/07 :  18:50:18  Show Profile Send Swirve a Private Message  Reply
o på påsen står det gmf, o liksom vårt forum här finns ett gitarrforum på gmf:s sida. Tipsplanket är fullt av troll o en o annan vettig tråd och måånga ovettiga OT-trådar :P De lite mer seriösa gubbarna håller till på rör-planket där både en o annan läckert rörstärkarbygge har dykt upp!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/07 :  18:59:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja, nog är vi nördiga alltid.

Nu kan man ju tro att det bara är gitarrer på Fuzz, men där fick jag en till av mina fördommar grusade.



Det stod några grymma ståbasar precis innanför dörren.

Här kan man snacka om finish!!!



Man hörde inte så mycket i den stora salen, men det var ett härligt gung när en besökare började lira.








// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/07 :  19:00:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Härligt att det kommer igång igen.. Önskar man kunde har varit där...

Får nog surfa in på jam.se och titta lite mer

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/07 :  19:06:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bara en liten bit därifrån stod en HiFi-profil och snackade med en för mig okänd artist.



Jan-Erik Persson, till höger i bilden ovan, hade med sina skivor som man kunde avlyssna.



Killen som Jan-Erik stod och pratade med hade spelat på morgonen. Han använde en bandlös gitarr och "samplade" sig själv i flera loopar. Jag hörde flera som tyckte att han gjort riktigt bra ifrån sig. Jag försökte trigga Jan-Erik till att spela in honom. Vi får hoppas att det bet.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/07 :  19:08:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


En våning upp fick jag lära mig ännu mer om gitarrer...



Va? Krokiga band???


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/05/07 :  19:11:34  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Udda,men säkert väldigt bra för något...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/07 :  19:14:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Måste bli nån annorlunda stämmning med dem... Det är ju ganska klart.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/07 :  19:16:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jajamen! Sandén gör inte som alla andra...





Även här var det lite "klämma och känna" från besökarna.

Hoppsan, rätt in i bild!!!



En målinriktad ung man skulle definitivt spela på just den gitarren.



Det lilla jag hörde av denna killen var inte alls dumt. Han var flink i fingrarna på ett sätt som jag aldrig var. En släng gubbavundsjuka smög sig allt fram där jag stod och lyssnade på hans spelande.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/05/07 :  19:18:53  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
Att bestämma sig för att vilja spela ståbas måste väl i alla fall tyda på hängivenhet, om inte annat?
En total dedikation till konsten.

-Jaha, vad vill du spela då min son?
-Ståbas, pappa!
-Vart fan skall den få plats egentligen?, inte i bilen i alla fall!
-Jamen det svänger ju, pappa!
-Närdå? ( när man är tretton år och instrumentet är större än man själv.)

Ungefär som att välja Tuba. Även här krävs total fokus.
-Varför, min son?
-Bara för att reta dig, pappa!
-Det är inte ett instrument, min son, det är en bestraffning!
-Jamen, det tutar ju!
-Ja, det gör det!

Ursäkta Off T, och för de envisa, så har jag stor respekt för konsten, hängivenheten, och valet av instrument.

Inte nödvändigtvis i den ordningen.

Fel forum, jag vet och var snäll att bortse från mitt dravel.

Ser fram emot dina fortsatt fina bilder.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/07 :  19:33:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
http://bildarkiv.hififorum.nu/PAC/Fuzz_07/CRW_1220.jpg

Borde passa mina krokiga fingrar !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/07 :  19:35:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Dravel? Nejdå, vi är nog många som tutat i en lur på musikskolans "prova på" och fått skeva blickar tillbaks från "förmyndarna".

Jag kommer ihåg en speciell ton jag fick på en sax en gång. Bart Simson's syster Lisa hade varit väldigt stolt. Det var jag med tills farsan mer eller mindre lyfte ut mig ur rummet... "Åååååhhhhh, Per se på den här vackra akustiska gitarren istället! Hör så mjukt det låter när de spelar på NYLONSTRÄNGAR." När man satt där med gitarren i knät hör man bakom ryggen: "Psst, gitarrmajjen, det går inte att micka upp den där va?"

Nej, nu är jag taskig emot min farsgubbe. Han supportade mig i allt jag gjorde och tyckte att det var synd att jag inte fortsatte spela. Han tom uppmanade mig att skaffa elgitarr-kombo. Men, jag var dum nog att lägga av. Att gå på Fuzz gav verkligen återfallskänslorna en knuff. Det fanns några gamla strattor som jag suktade länge och väl efter.



De är orginalstrattor från tidigt 60-tal. Den ljusblåa skall vara helt orginal. Här kan man verkligen snacka om "a hole lot of Love".

Varenda skavmärke har tagit åratal av hårt användande för att bildas. Gitarrerna har sett mer blod, svett och tårar än många människor. Bara tänk på alla händer som försökt förmedla känslor genom dessa instrument. Jag blir nästan lite gråtmild av att fundera på det så vi går väl vidare.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/07 :  20:59:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Strator... Fram med Gibson och lite köttigt blues-ljud!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/07 :  21:14:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En strata genom en 15" är förföriskt, fast jag håller med dig om Gibson

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/05/07 :  21:24:25  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
quote:
Varenda skavmärke har tagit åratal av hårt användande för att bildas. Gitarrerna har sett mer blod, svett och tårar än många människor. Bara tänk på alla händer som försökt förmedla känslor genom dessa instrument. Jag blir nästan lite gråtmild av att fundera på det så vi går väl vidare.


Hear, hear!

Att dessa, alla fantastiska människor, har lagt ner ett livs arbete för att få dessa tämligen enkla instrument, att låta som de vill, och när de vill.
Hur man än vänder och vrider på det så är de bara tre tangenter på en trumpet, bara sex strängar på en gitarr och bra fyra på en bas, det är bara tolv toner som räknas, och en massa tangenter på ett piano.

Alla har samma disciplin

En tanke.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/07 :  21:42:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hmmmm... SRV körde Stratta. Här är lite info om hans "first wife" http://www.srvguitar.com/theguitar.html
En video där Stevie leker lite.
Och little wing...

Vilken musiker!!!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/05/07 :  21:50:12  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Är SRV torsk sedan första plattan. Är sugen på en sådan här Fejk No1
vore något att ställa i mitt lyssningsrum. Världens vackraste gitarr!

Länk till E-bay


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2007/05/07 :  21:54:16  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Shit! jag är tre år äldre än SRV var när han kraschade!

Lite bilder på snygga elbasar också kanske???
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/07 :  21:58:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


här är first wife igång... http://www.youtube.com/watch?v=2yNwIKhneEA


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000