HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Ingvar i Stereophile
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/16 :  11:38:51  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Du har rätt i det sista.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2007/05/16 :  12:18:47  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Du har rätt i det sista

Inre bara det, utan Pac har fullständigt rätt i allt och jag tycker att det är lite märkligt att du inte ser det KK.
Ps. Men vi kanske inte ska ta denna diskussion här utan via Pm i så fall.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/05/16 12:54:03
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/05/16 :  14:33:54  Show Profile Send PeterL a Private Message  Reply
Jag har aldrig påstått att hela den Svenska branschen förutom Öhman är oseriös. Jag skrev: "Ja, man blir glad när det går bra för seriösa företagare."
Detta innebär inte på något sätt att jag anser att alla andra är oseriösa. Frasen "Jorma,Bladelius,Mårten Design,Copland osv." inrymmer en uppsjö av företag, allt ifrån nämnda kända företag till små små företag. Tro mig när jag säger att ordet "osv" i den frasen inrymmer ÅTMINSTONE ett (vars argument/marknadsföring jag och en disputerad fysiker studerat lite närmare) företag som inte agerar seriöst.

Att hänga ut ett enskilt företag anser jag vara olämpligt, utan ska om det startas snarare ske i en juridisk process, och jag har därför undvikit att namnge något företag.

Det finns ju för böveln hur många trådar som helst på hififorum där folk påstår att det finns oseriösa företag i branschen och det utan att de blivit utsparkade.

PeterL

Edited by - PeterL on 2007/05/16 14:35:09
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/16 :  14:56:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Jag kan gissa mig till vilket företag du menar, men då jag har ett samarbete med Mårten och har utvecklat och säljer internkablaget till deras högtalare och till viss del har ett samarbete med Bladelius och Bladelius också varit inblandad i vissa delar av Coplands produkter och utvecklar elektroniken till Mårtens Supremehögtalare och ingen av dessa företag ser oseriösiteten hos någon av dom andra då vi ju annars inte hade haft ett samarbete, så då pekar du ut allihop som oseriösa.
För ett seriöst företag samarbetar väl inte med ett oseriöst

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/16 :  15:09:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Gratulerar och lycka till i USA, Ingvar



Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/16 :  15:23:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
PeterL, det var tydligt vad du menade igår när du lekte ordlekar med PG. Nu har du fått en chans att precisera dig och därmed reversera det du startat.

quote:
Jag har aldrig påstått att hela den Svenska branschen förutom Öhman är oseriös. Jag skrev: "Ja, man blir glad när det går bra för seriösa företagare." Detta innebär inte på något sätt att jag anser att alla andra är oseriösa.
Som jag skrev ovan är det glasklart för mig vad du menade med ditt svar. Det var bra att du nu tog chansen att förklara.
quote:
Det finns ju för böveln hur många trådar som helst på hififorum där folk påstår att det finns oseriösa företag i branschen och det utan att de blivit utsparkade.
Ja, men i de fallen vi ingripit finns det motiveringar och det leks inte ordlekar när en moderator försöker reda ut vad som ligger bakom.
quote:
Att hänga ut ett enskilt företag anser jag vara olämpligt, utan ska om det startas snarare ske i en juridisk process, och jag har därför undvikit att namnge något företag.

Har man bevis är det ingen uthängning. Vi har varnat för skurkar tidigare, bland annat då det skett stölder.

Edit Om du inte specificerar vad du menar så tar jag det som en generell uthängning/svartmålning av en branch.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:19:48  Show Profile Send PeterL a Private Message  Reply
Ok, ska tänka på det i fortsättningen.
Men jag tycker fortfarande det är fel av dig att tala om för andra vad jag egentligen menar. Och att benämna andras resonemang för "ordlekar" istället för att komma med sakliga argument känns också underligt, särskilt då det kommer från en moderator.

Men vi lämnar detta bakom oss och jag lovar att försöka uttrycka mig mer precist och väga orden lite mer.

PeterL
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:27:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
PeteL, det är nu du behöver specifiera dig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:38:51  Show Profile Send PeterL a Private Message  Reply
quote:
Det var bra att du nu tog chansen att förklara.


Ge dig nu, vad är detta för korståg och varför? Trodde du var nöjd.
Ska ni tvinga medlemmar att hänga ut företag?

quote:
Frasen "Jorma,Bladelius,Mårten Design,Copland osv." inrymmer en uppsjö av företag, allt ifrån nämnda kända företag till små små företag. Tro mig när jag säger att ordet "osv" i den frasen inrymmer ÅTMINSTONE ett (vars argument/marknadsföring jag och en disputerad fysiker studerat lite närmare) företag som inte agerar seriöst.

Att hänga ut ett enskilt företag anser jag vara olämpligt, utan ska om det startas snarare ske i en juridisk process, och jag har därför undvikit att namnge något företag.

PeterL
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:48:36  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
quote:
Inre bara det, utan Pac har fullständigt rätt i allt och jag tycker att det är lite märkligt att du inte ser det KK.
Ps. Men vi kanske inte ska ta denna diskussion här utan via Pm i så fall.
Det behövs inte, du får väl tycka att det är märligt om du vill. Ser ingen anledning att leka vidare i ett dike.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:49:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
PeterL, sluta med dina ordlekar nu och läs det jag skrev ovan.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/05/16 :  21:36:22  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply

Får man fråga?
jag förstår inte riktigt vad PeterL menar och min undran är

"Frasen "Jorma,Bladelius,Mårten Design,Copland osv." inrymmer en uppsjö av företag, allt ifrån nämnda kända företag till små små företag. Tro mig när jag säger att ordet "osv" i den frasen inrymmer ÅTMINSTONE ett (vars argument/marknadsföring jag och en disputerad fysiker studerat lite närmare) företag som inte agerar seriöst."

Om det i ordet "osv" rymmer åtminstone ett som han och någon mer anser är oseriöst så menas alltså ett annat - ytterligare - företag än något av de 5 som namngivits?

Det tråkiga med den typen av halvkväden visa är att man skall gissa. Är det mitt företag? eller är det QRS? Har vi specat en diskant fel eller påstått något gravt missvisande?

Kul med en katt bland hermelinerna. IÖ har ju varit gaaaanska kritisk mot guldöron och proffsrecensenter. Nu pratar han för sin vara mitt i hetluften. Inget ont i det, lycka till Ingvar. kanske kan man sälja Ino om de blir kommersiella?

"You get a Ferrari for the price of a Volkswagen". Apropå marknadsföring

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/05/17 :  08:24:42  Show Profile Send PeterL a Private Message  Reply
Precis som Kaffekoppen skriver:

quote:
Njae, nu var det inte hela hifibranchen han tyckte var oseriösa. Måste nog säga att det var en övertolkning.


så har jag aldrig påstått att hela branschen är oseriös.

Jag anser inte att hela branschen är oseriös !!!

Trots detta hotar du med att tolka det som om jag hängde ut hela branschen, det är ju helt absurt. Om jag inte uttryckt mig klart nog ovan så får du väl lov att tolka mina inlägg som etnisk diskriminering, uppmaning till brott eller något annat godtyckligt.

PeterL

Edited by - PeterL on 2007/05/17 08:25:21
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/05/17 :  10:33:05  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
så har jag aldrig påstått att hela branschen är oseriös.



Det har du helt rätt i, det var bara stora delar av den svenska branschen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/17 :  10:37:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu var ju formuleringen "Jorma,Bladelius,Mårten Design,Copland osv." från FBK och säkert avsedd att provocera.
Men varför låta sig provoceras på ett så billigt sätt? Varför nappa så villigt på den kroken? Det är ju bara
hifi - en kul hobby - som vi snackar om. I varje fall för alla vi på forumet som inte har branchanknytning.

För de uppräknade bolagen är det däremot ett levebröd och vad jag vet är samtliga uppräknade ganska hårt arbetande personer.
Någon av dem är tydligen oseriös enligt ditt sätt att se det. Peter, varför inte ta fram fakta?
Exakt vad är det som är oseriöst? Är det straffbart i laglig mening?

Vi har tidigare sett hur man önskat livet ur en av de listade på Faktiskt.se´s IRC-kanal. Man skulle helst se Jorma död.
Såna vidrigheter har vi i bagaget. Är det något som du tycker verkar vara tilltalande?

När det övergår till såna proportioner är det dags att reagera och därför vill vi gärna veta vart du står egentligen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2007/05/17 :  11:37:23  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Provocera eller ej Bernt. Jag är så jävla trött på är sådana komentarer som PeterL kom med ("Ja, man blir glad när det går bra för seriösa företagare.") efter att du hade skrivit ("Alltid kul när det går bra för svenska företagare")
quote:
För de uppräknade bolagen är det däremot ett levebröd och vad jag vet är samtliga uppräknade ganska hårt arbetande personer.
Någon av dem är tydligen oseriös enligt ditt sätt att se det. Peter, varför inte ta fram fakta?
Exakt vad är det som är oseriöst? Är det straffbart i laglig mening?

Vi har tidigare sett hur man önskat livet ur en av de listade på Faktiskt.se´s IRC-kanal. Man skulle helst se Jorma död.
Såna vidrigheter har vi i bagaget. Är det något som du tycker verkar vara tilltalande?

När det övergår till såna proportioner är det dags att reagera och därför vill vi gärna veta vart du står egentligen.

För en del verkar detta inte vara någon hobby, utan något annat som jag sedan länge har hävdat inte är friskt, och det är jakten på dykabel tillverkare och försäljare av dem. Och att nu läsa att man önskar livet ur Jorma kan man inte annat än bli chockad överherregud alltså... och vidrigt är ett milt ord för detta och det verkar inte finnas några gränser alls för en del.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/05/17 11:43:25
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/17 :  12:09:19  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Kom igen FBK,

Jag tycker också det är sjukt om nån individ ens fällt en sådan kommentar. Men få det inte att låta som om det är nån allmän önskan från nått diffust "läger".

Det är väl nån tomte som skrivit nått på fyllan eller så. Inget att ta på allvar.

Ge tusan i att polarisera hela tiden. Tröttsamt!


Jag hoppas det går jäkligt bra för killarna i Guru (om någon minns vad tråden handlade om)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/05/17 12:10:01
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/17 :  12:10:52  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Rätt många som skriver OT i den här tråden måste jag påpeka, allt från medlemmar till moderatorer. Borde inte sådanna saker skötas via PM?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/05/17 :  12:41:02  Show Profile Send PeterL a Private Message  Reply
quote:
Nu var ju formuleringen "Jorma,Bladelius,Mårten Design,Copland osv." från FBK och säkert avsedd att provocera.
Men varför låta sig provoceras på ett så billigt sätt? Varför nappa så villigt på den kroken? Det är ju bara
hifi - en kul hobby - som vi snackar om. I varje fall för alla vi på forumet som inte har branchanknytning.

För de uppräknade bolagen är det däremot ett levebröd och vad jag vet är samtliga uppräknade ganska hårt arbetande personer.
Någon av dem är tydligen oseriös enligt ditt sätt att se det. Peter, varför inte ta fram fakta?
Exakt vad är det som är oseriöst? Är det straffbart i laglig mening?

Vi har tidigare sett hur man önskat livet ur en av de listade på Faktiskt.se´s IRC-kanal. Man skulle helst se Jorma död.
Såna vidrigheter har vi i bagaget. Är det något som du tycker verkar vara tilltalande?

När det övergår till såna proportioner är det dags att reagera och därför vill vi gärna veta vart du står egentligen.


Hemskt att sådant förekommer, det är knappt man tror det är sant.
Men det exemplet är ju tämligen irrelevant i detta fall. I denna tråd är det inte någon som ens varit i närheten av hot, det är heller inget namngivet företag som hängts ut och det är ingen som svartmålat hela Hifibranschen. Det faktum kan du Bernt aldrig komma runt, såvida du inte börjar ändra i mina inlägg förstås.

Det enda jag påstått är att det precis som i alla andra branscher förekommer oseriösa inslag men jag har inte hängt ut något företag.


PeterL
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/17 :  12:59:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kaffekoppen,
jag tycker också att det är trist att sån här skit ska behöva komma upp. Jag önskar det kunde förblivit en lyckönskningstråd. Sen ballar det ur med vem som är seriös eller ej. Men vi backar inte undan för såna här dumheter och det är lika bra att vi tvättar smutsbyken här och nu. Jag anar någon slags fanatism som jag inte alls gillar här och den ska fram i ljuset.


Peter L,
Jag försöker inte "komma runt" någonting. Jag vill ha klarhet i exakt vad du menar.
quote:
FBK, som vanligt så saknar du nyanser, du kan ju inte komma dragandes med vad som helst för krängare och jämföra dom med Ingvar

Exakt vad menar du med detta? Är "Jorma,Bladelius,Mårten Design,Copland osv." "krängare" som inte tål att jämföras med Ingvar?
Det är ju du som skriver dumheterna, då måste du väl ha intelligens nog att kunna svara vad du menar också?
Du hävdar att du har förmåga att se nyanser - visa prov på detta nu!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/17 :  13:25:56  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Bernt,

jo, det är väl sedvanligt trist när sånt här händer. Vill nog bara säga att tvättningen av byken borde fixas på annat sätt än det gjorts här. Vilken byk det än är.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/05/17 :  14:08:52  Show Profile Send PeterL a Private Message  Reply
Koncentrera dig nu Bernt! När man använder ordet
quote:
tex
och avslutar med
quote:
osv
så avses en grupp, det får man lära sig redan i grundskolan. Bland Svenska Hififöretag finns precis som inom andra branscher oseriösa inslag. Om man lyfter fram något enskilt företag så bör man kunna motivera det. Av denna anledning har jag valt att i denna tråd inte lyfta fram något företag.

Att skriva en utförlig redogörelse kring någon betraktelse av detta slag, och då handlar det inte om att börja lista eller skriva några tiotal meningar, är inget litet arbete. Vetenskapligt arbete är ofta oerhört tidskrävande, skulle du inte hålla med om det Bernt? Något sådant arbete finns inte färdigställt och fram till dess är det bäst att utelämna eventuella företagsnamn. Men ni kan ju alltid ge mig semester i förväg - med motiveringen att min studie är undermålig - för den studie jag hinner färdigställa under min kommande semester.

PeterL

Edited by - PeterL on 2007/05/17 14:12:25
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/05/17 :  14:57:11  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Grattis och lycka till, Ingvar och Guru!!!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/17 :  15:32:30  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Ja, jag är impad att Peter skulle få 6 månader semester för något som jag inte ser något som helst fel på, men en kille som FBK som till 90% sysslar med flamebaits och bara letar trådar för slänga in kommentarer som retar upp, får vara kvar är en för mig en gåta.


Jäkligt kul för Ingvar detta dock!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/17 :  16:05:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
PeterL,
du har rätt. Det här funkar inte. Du har, trots att vi bett dig precisera dina anklagelser, enbart kommit med rökridåer. Först var det en juriskisk process som stoppade dig. Nu är det arbetet bakom en avhandling.

Fram till dess att din avhandling är publicerad är det du gjort i denna tråden att beteckna som smutskastning, påhopp och ärekränkning.

Precis som du ber om så får din användare semester härifrån i sex månader.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000