HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Projekt: Maggini - mätt igen...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/26 :  08:03:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Ska väl göra skäl för rubriken också...fram med ett rejält masonitesjok 51x103, såga ur lite i botten. Måtta en centrumlinje, dra i styrskruvar och spänn fast preliminärt...



Sedan är det bara att kolla ritningen så att man träffar stagen med förborrning till skruvar. Därefter lossa och på med trälim...sedan dit med skivan igen, spänn och skruva.



Tar det igen...masonite är bängligt och inte alls lätt att böja, men denna gång så har skivan inget val. 35-40 skruv och 4 spännband gör även den motspänstigaste masoniten mer resonabel. Kan också notera att MDF har lätt för att spricka, när man skruvar längs med skivan, trots förborrning. Men det spelar inte så stor roll längre.



edit: Bättre om det är olika bilder...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/11/27 12:58:21
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/11/27 :  08:01:46  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Vilket bygge!!

Jo sprucken MDF har man varit med om ett antal ggr... Bara att ta det lugnt, borra å hålla tummarna..

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/27 :  13:37:49  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
När det torkat ser det ut så här....





Det var lager numero ett.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/27 :  14:38:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Lager 2 börjar så här.....




- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/27 :  21:25:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Och sedan skall det arbetas ut...





Och bara för att spara tid så har jag förberett en...



Torka, torka, kladdigt, geggigt..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/11/27 :  22:57:00  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
nu börjar det röra på sig!! är det dämplim därbak med? fortsätt så nu med många bilder

eoJeud
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/11/28 :  19:17:20  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
wow..härligt alltså...vill också bygga högtalare

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/30 :  20:23:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Så här blir det när limmet torkat...inte så intressant kanske?



Dags att fixa biten som skall limmas fast då.


Ingen mer masonite...utan hederlig böj-MDF.


Böjer sig redan av egenvik-ten Måste göra urtag igen, för anslutningsterminalerna.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/02 :  22:56:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
På med lim igen....mycket lim, alla skåror fylles, sedan ett skikt som kan fästa i förklistringen. Skönt att DG-A2 är vattenbaserat. För det hamnar en del där det inte borde.



Denna gång använder jag bara två styrskruvar i mitten, resten får gå med spännband. Dock behövs extratryck på mitten då bakre böjningen består av två olika cirkelsektorer



Detta ser man tydligt på denna bild. Notera också nästa baksida har en fin utskärning och väntar på att spännbanden ska bli lediga.



Kan redan nu avslöja att den fäste finfint.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/12/03 :  01:25:26  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Hmmm..inte så lite lim...borde väga en hel del den där lådan nu va?.....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/12/03 :  08:18:31  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
De blir bra!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/03 :  09:35:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag tycker lådorna är ganska lätta fortfarande. Men det är ju delvis ett resultat av tanken med stagning och dämplimslaminering. Väggarna är inte speciellt tjocka, 13-17 mm. Många skulle nog tycka att de är ganska tunga, det är ju ganska mycket vägg i förhållande till volymen.
De börjar kännas färdiga men det är massor med knepiga moment kvar, rundningar och avfasningar, portar. Dessutom blir det utseendekritiskt. dvs. klantar man sig nu så är det inte bara att spackla för att fixa.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/12/03 :  09:40:57  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message  Reply
quote:
Dessutom blir det utseendekritiskt. dvs. klantar man sig nu så är det inte bara att spackla för att fixa.


Sådana moment kan få mig att lägga ner byggandet i flera veckor. Men efter ett tag har jag samlat tillräckligt med mod för att fortsätta...


"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/04 :  15:29:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Nu är det dags att ordna upphängningen.



- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/12/04 :  21:00:22  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Det har sagts förut men det tåls att sägas igen å igen...

F*n vilket coolt, seriöst, häftigt, ambitiöst bygge.
Hittar inte riktigt superlativ som räcker till.

Tummen upp helt enkelt!

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/05 :  09:55:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Visst Zei, och tack!
Men är det någon som läser vad man skriver i tråden? Jag trodde texten till förra bilden skulle leda till några ? eller ingen kanske vågar fråga, för att det finns något finurligt bakom.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/05 :  10:44:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Funderade lite på det, men kom inte på något, så jag antog att det var nåt vitsigt iom att du använde en hyulllist (eller vad man ska kalla det.

Ska det bli en vägghängd konstruktion kanske ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/12/05 :  11:07:47  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
jag tittar nog mest på bilderna och ser hur du löser en del av "svårigheterna"


/Z

Signatur..
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/12/05 :  11:28:28  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Magils: Jag läser...hade samma fråga som Zalve i åtanke


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/05 :  12:03:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Tyvärr är förklaringen ganska tråkig, men ibland kan man få kuliga kommentarer på tokiga inlägg, medvetna eller omedvetna.

edit: fixade okul särskrivning

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/12/05 12:19:46
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/05 :  12:15:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Fast skulle du ha den upphängd, så hade du nog inte gjort kontaktdelen där du har gjort den idag.
Du tog helt enkelt vad som fanns till buds, för att få ett jämt tryck?!

Krasst så läser jag, kollar på bilderna och imponeras av ditt tänk och lösningar.
Den försöker jag komma med upplyftande kommentarer.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/12/05 :  15:36:08  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Snyggt byggt!
Förresten så är det väl väggdelen du har använt till att trycka med vid limningen:P

Fast man skulle ju plocka på lite konsoler med högtalarelement på


Lasse
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/05 :  16:08:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Avslöjad! Du har ögonen med dig Lassel och Zalve också. Det är bara för att få en så rak bräda som möjligt, eftersom kanten på övriga lådan inte är helt rak så är det mycket lim, och lagom press. Väggskenorna visade sig vara bra på rakhet, tack vare U-formen. (Hittade ingen I-balk)



Den är lite för lång



Så den kapas av....sedan ska kanterna filas snea och fina också.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/12/05 :  18:41:30  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
ser bra ut magils fortsätt sådär
hadde en tanke på ett liknande högtaleri

18 ska de va.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2007/12/05 :  23:14:09  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Magils...spännbandens mästare
Han gör det inte enkelt för sig, den gode Magils...

Som jag skrivit innan: Följer detta med största intresse!
Men nu tycker jag du får sätta bättre fart så vi får se dem färdiga och spelandes snart, nästan lite Mangew tempo i detta

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000