HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Lite smått och gott ...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/07/30 :  13:35:08  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
EDIT 081203: bilder på och text om F4 inlagt ...

Halloj!

Jaha då har man blivit lite av en DIY:are till slut. Och nu när jag väl börjat finns inte någon väg tillbaka. Fortfarande har jag endast mycket elementära kunskaper i elektronik (för att inte tala om snickeri eller metallarbete), men jag lär mig nytt hela tiden, och som tur är kan man ringa Ronnie_E, Imperial och Lovan när det är något man undrar över. Och så har man ju forumet att fråga!

I projekten nedan kommer ni se att jag inte haft några estetiska ambitioner. Jag har mest varit intresserad av att få det att låta (och det är tillräckligt med knep och knåp ) ...

---------------------------------------------------------------------

Jag fick den här i vintras av Ola_H på en AÖ-träff.



och det förpliktigade ju ...

Och eftersom jag bor i en liten lägenhet får köket tjäna som arbetsplats



---------------------------------------------------------------------

Det ligger några misslyckade projekt i någon låda men här är några lyckade ...

---------------------------------------------------------------------
Första lyckade projekt var en rörbuffert (har skrivit om den här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68532). Den såg prydligare ut från början men när jag bytte storlek på de gula kondingarna fick det bli som det blev ...



Och så ormboet under



Trafon är från Imperial.

---------------------------------------------------------------------

Egentligen gjorde jag bufferten för att använda med några DAC:ar, en Wolfson 8740 (har skrivit om den här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69123)
och en BB1794 (har skrivit om den här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68688). Så här blev den lådan (man kan skymta ett par LL1674 till 1794:an).



DAC- och receiverkorten är fusk-DIY, de kommer nämligen färdiga men nätdelen får man sätta ihop själv



Lådan är nedmonterad nu och har givit plats för ett nytt projekt, se nedan.

Lite OT: här är vad jag lyssnar på just nu, en Adagio (1541-baserad DAC). Det är inte jag som byggt den (det ser man kanske ...) men den är i alla fall ett hembygge (även om jag fick betala (dyrt) för den). Har inte riktigt fått pli på den lite råa diskant den har men den skall moddas. Har skrivit om den här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69123 .



Och här är det senaste projektet som ännu inte är i hamn, en NOS AD1865 med utgångssteg av Nelson Pass-design (D1 version 3).



Så här såg DAC-kortet ut tidigare när jag hade nätdel på kortet, ovansidan



Och undersidan, pillrigt minst sagt



Det här är nätdelen till utgångssteget, ovansidan



Och undersidan (prydligt om jag får säga det själv ... )



Och så ett av utgångsstegen (den större delen av kortet är diskreta spänningsregulatorer)



---------------------------------------------------------------------

Och vad skall det här bli?



Jo, en låda till den här!



Så här ser den ut nu när den är färdig. Först stängd



Sedan öppen med innanmätet synligt ...



Ronnie_E har hjälpt mig att få igång den och fått mig att förstå hur nätdelar fungerar. Drosseln kommer från Imperial som också agerat support.

Det märks tydligt att det här är nybörjar-DIY: nätbrunnen åker ut när man drar ut nätsladden, volymratten känns sladdrig, finishen på träet är inte särskilt snygg, och på full volym brummar den. Men den låter fint och på håll ser den helt OK ut! Så här ser den ut när den spelar bredvid min gamla trotjänare Decware Taboo.



---------------------------------------------------------------------

Egentligen behöver jag inget försteg till Taboon, tvärtom föredrar jag Taboon ensam. Men jag behöver ett försteg för att kunna använda de här



Ett kort ser ut så här



Den första nätdelen jag byggde fungerade nog men eftersom jag hade kopplat likriktarbryggan fel, trodde jag det var fel på den. Om någon är intresserad av (en ful) nätdel till F4 så kan den här fås mot billig penning eller bytas mot något.



Så jag beställde mönsterkort och nya prylar och nu ser nätdelen ut så här



I slutänden skall det här bli en Pass F4. Tobbe_L är helbussig och håller på att göra färdigt en låda till kylflänsar jag hade fått tag på. Lovan införskaffade det mesta av komponenterna och har varit support vid byggandet! Lägger in en bild när den är klar!

EDIT 081203: (dåliga) bilder på och text om F4 inlagt ...







Så kom den då igår, F4:n! Tusen tack Tobbe_L!

Kylflänsarna hade jag fixat via Blocket, de är till ngn bilstereo av ngt slag: snygga är de ju inte men de fungerar utmärkt. Det enda som saknas nu är fötter, och de är på väg ...

Hur låter den då? Kort och gott: riktigt bra! Överträffar mina förväntningar! Sålde min Taboo för ett par veckor sedan och har varit tvungen att spela på en Trends ett tag, och vilken lättnad att koppla in F4:n. Första intryck var att den påminde ganska mycket om Taboon: stort, luftigt, svängigt och avslappnat! Kanske inte riktigt samma 3D men å andra sidan en lite finare diskant ... Den ändrar karaktär fortfarande, det skall bli kul att se hur det slutar ...

Nu blir det till att testa med olika försteg, ett trafokopplat blir nästnästa bygge (efter den PP-förstärkare jag nu håller på att bygga och som med lite tur kanske blir klar nästa vecka ...) ...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Och så till slut belöningen, att få lyssna på musik på egna grejer (nåja ...). :o)



Det var allt för den här gången, håll utkik efter förstegsbyggen med 6C45, och av en Candela (Light), det är nästa projekt.

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/12/03 15:46:16

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/07/30 :  14:29:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Härligt repotage och listig lösning när det gäller ventilation i försteget.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/07/30 :  16:40:13  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Härligt! DIY är kul och det är så det ska vara! :D
Gillar designen på försteget, ser riktigt snyggt ut.
Keep goin!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/07/30 :  17:09:58  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Heja Johan !

Du fyller lägenheten med elektronik mens jag fyller min med en massa högtalare. Man kan se att du utvecklas under resans gång.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2008/07/30 :  17:42:26  Show Profile Send OlaH a Private Message  Reply
Snyggt jobbat Johan.
Och du som sa att du bara skulle löda några kablar
när du fick lödkolven.

Ola
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/07/30 :  19:22:14  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply
Dags att komma förbi att lyssna igen ser ja

Fin liten låda de där.

Daniel
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/07/30 :  22:59:28  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Hallå Micke Y, dahlfalk, scorpion, OlaH, och Daniel_S! Tack för hejaropen! Det är kul det här!

Johan
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/08/01 :  22:45:26  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Oj, här byggs det!! Jag måste bygga klart min aikido så jag kommer ifatt

Visst är det roligast när man har byggt själv!
Är det slut med köp-fi för din del nu?

Olle Norell
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/08/02 :  01:10:08  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Hallå där mr.olle!

Jo, det är nog slut med köpehifi nu ... Funderar t.o.m. på att bygga en egen cd-transport (http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=3a643afcc21b4d3f8c13acafc8b2ace7&threadid=120229) men vi får se ...

Hur gick det, fick du tag på Broskie och sista versionen av Aikido-schemat? Själv tänker jag testa lite med spänningen för att se vad jag tycker bäst om ... Just nu kör jag B+ på 300V.

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/08/02 01:11:49
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/08/02 :  17:25:12  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jag skrev en tråd på diyaudio.com och de sade att det finns olika revisioner av layouten på korten!
Schemat som jag hittade på tubecad.com är det korrekta schemat för 6n1p och 5687!

Det finns olika revisioner, men det är revisioner på kretskorten! Han försöker ju att göra korten så generella som möjligt så att man ska kunna köra många olika kombinationer av rör!
Att det är fler komponenter i schemat du har beror på att man ska kunna bygla om för olika konfigurationer!

Jag fick dessutom dokumentationen till aikidon mailad till mig ifrån en glad norrman

Mitt bygge står lite still, för jag behöver en trafo. En liten fulltrafo blir bra tänkte jag... Jag siktar på 220V som i schemat! Jag tror att det stämmer!

Kolla datablad för 6n1p och 5687. Max anodspänning är 250V för båda. Iallafall i de datablad jag har läst i.
Jag skulle inte gå över 250V iallafall, för då förkortas livslängden på röret...

Så jag skulle nog sänka dina 300V en aning.. Fast jag är inte säker förstås!
Det borde finnas någon rörtok på forumet som har bättre koll!


Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2008/08/02 17:27:57
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/08/02 :  20:11:58  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Hallå Olle!

Bra, då har du scheman nu!

Det där med B+ är väl en smaksak antar jag så länge man håller sig inom rörens gränsvärden. Hursom har jag fått förklarat för mig att B+ inte är samma sak som anodspänning. I det här fallet delas 300V på två (det är dubbeltrioder), sedan är det väl ngt motstånd i vägen också ... Men en bättre förklaring finns det säkert många andra som kan ge.

Nyfiken på att se din Aikido!

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/08/02 20:14:11
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/08/03 :  08:57:15  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
Vet inte om jag tror på att du är nybörjare efter att ha sett vad du har gjort!
Det ser riktigt fint ut måste jag säga, bra jobbat. En vacker dag kanske jag kan få ihop lika fina saker.

comfortably numb
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/08/03 :  12:08:33  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Hejsan Maggo!

Tack ...

Johan
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/04 :  13:38:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En fundering om det rent byggtekniska och något jag aldrig prövat själv: lödpunkter där man har HV skulle enlgt ett tips må bra att lackas med shellack.
Det skulle bland annat ge djupare bas ... skämtade lite, men till stor del förhindra coronaeffekter och slika högspänningseffekter vilka tenderar att nöta på lödningar.



På tal om vilket, någon på SEF delade med sig en länk till ett riktigt skrytbygge för att göra oss med fem tummar på varje hand att må dåligt invärtes: http://slipperyskip.com/page26.html.

Edited by - soundbrigade on 2008/12/04 13:40:34
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/12/04 :  14:12:58  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Hej soundbrigade!

quote:
En fundering om det rent byggtekniska och något jag aldrig prövat själv: lödpunkter där man har HV skulle enlgt ett tips må bra att lackas med shellack.
OK! Kanske testar det i nästa bygge ...

Jo, det känns verkligen som om man har fem tummar, dessutom mitt i handen ... Fint bygge du länkade till!

Johan
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/12/05 :  17:46:32  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Hej Jolojl,

Imponerande byggen, men det är högtalare som gör skillnad !

/Erling


OB ... cd
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/12/06 :  00:22:32  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Hej Erling!

Högtalarna gör största skillnaden ("jag är enig", som någon rolig person sade ;o)), men det är mycket som spelar in i slutresultatet verkar det som ...

Johan
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/12/06 :  00:32:25  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Wow! Verkligen kul reportage! Och bra länk också. Nu har man tillräcklig ödmjukhet, så man står sig ett tag.

Lycka till med nästa bygge!
Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2008/12/06 :  17:13:31  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Keep on rock'in (bygg'in)

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/12/06 :  20:00:13  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Andy och Imperial! Tackar ödmjukast!
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/12/06 :  22:12:14  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Bra jobbat Johan!
PS; Röret du skickade spelar i mitt nya RIAA/DS.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/12/07 :  01:41:28  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Tack maal! Har sett dina byggen och där ligger man ju i lä ... RCA-röret är ett sk-ttrevligt rör, kul att det kom till användning!
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/12/10 :  11:43:13  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Hej Johan!
quote:
Har sett dina byggen och där ligger man ju i lä

Nejdå...jag tycker du har fått till snygg finish på dina projekt. Huvudsaken är att man är nöjd själv .
Hur går det med byggandet av din Candela, en bild kanske

DIY och rör.

Edited by - maal on 2008/12/10 13:53:57
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/12/10 :  14:28:23  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
quote:
Hur går det med byggandet av din Candela, en bild kanske
No comments ... Men håll utkik efter en bildtråd inom ganska snar framtid ...
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2008/12/29 :  22:11:29  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tja!

Ja kikar för fullt

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/12/30 :  23:15:50  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Vi siktar på att göra det sista på Candelan under 2009, inte sant?

Har inte lyckats vara morgonpigg (och till hands) en enda mellandag.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000