HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Traffo och summering av balanserad signal från DAC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/05/19 :  18:39:13  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej!

En nybörjarfråga (igen) ...

Har beställt ett par LL1674 som jag tänkte använda med olika strömdacar. Hade inte tänkt på att köra balanserat men så såg jag nedanstående skiss, där det ser ut som om traffon summerar + och - till en signal. Förstår jag rätt eller läser jag fel?

Edit: det är en LL1674 i schemat ...



från sidan http://www.raleighaudio.com/passive_output.htm

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/05/19 20:03:30

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2008/05/19 :  21:00:33  Show Profile Send pix a Private Message
Hej Johan
Japp, åtminstånde Burr & Brown PCM1792 funkar så

Jag har provade med två parallella 1792ór, (vilket vissa föredrar).
men jag föredrog ljudet från en dyl.
Testa även byta 3K motståndet. Om du har hög känslighet på förstärkeriet efter dacen, kan du lasta trafon hårdare
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/05/19 :  21:31:20  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej pix!

Tack! Kul! Och bra! Har en BB1794 (balanserad) och snart en AD1865 (inte balanserad) som jag skall testa så här (med och utan rörbuffert efter). Har sett att en del vill ha motståndet före traffon, jag tänkte testa både och!

Johan
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/05/20 :  10:05:16  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ska du använda obalanserat in så kopplar du jorden till 2 istället för 1+4
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/05/20 :  11:09:45  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Lovan! Tack!

Johan
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/05/20 :  15:17:37  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Tål LL1674 likström i primärlindningarna?
Det ligger väl en likspänning över primären?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/05/20 :  16:01:26  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Ronnie_L! Du har rätt!

På K&K:s (schemat återspeglar RAKK DAC som kan köpas i kit från K&K ... Jag bygger inte det kitet f.ö.) hemsida står följande: "The current output of the PCM1794 is high enough to enable use of a Lundahl LL1674 1:4 step-up amorphous core transformer for a passive output stage. A special connection of the primary is used to very effectively cancel the DC bias voltage present on the output terminals of the PCM1794." (http://www.kandkaudio.com/digitalaudio.html). Jag antar att de syftar på ovanstående koppling men jag vet inte ... Har precis skickat mejl för att fråga ...

EDIT: fick svar på mejl, tydligen skall kopplingen ovan vara allt som krävs för att få bort DC ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/05/20 17:06:45
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/05/21 :  01:08:12  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Tänkte det. Det är nog inte rekommendabelt att koppla den som vadheterdet single end.. obalanserat alltså, däremot, på primären.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2008/05/21 :  08:49:49  Show Profile Send pix a Private Message
Jag har spelat i ett par år med den pp-kopling du visar på bilden och det funkar makalöst bra.
Har altså inget utgångs/buffert-steg överhuvud taget på cd´n
PCM1792 (tror att PCM1794 är snarlik) ger en DC ström på några mA.
Kopplat som du visar på bilden Johan så tar DC-strömmarna ut varandra.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/05/21 :  10:22:32  Show Profile Send Lovan a Private Message
Hur går likströmmen? Är den inte kopplat mot jord? Jag ser inte hur den skulle ta ut varandra...?
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/05/21 :  11:18:37  Show Profile Send Jolojl a Private Message
pix: låter superbra! Har absolut tänkt att testa utan buffert också ...

Lovan: Jag har inte kunskap nog att säga hur det fungerar ... Det enda jag vet är att de som gjort kopplingen säger att det funkar ... Kanske någon annan kan förklara?

Johan



Edited by - Jolojl on 2008/05/21 11:20:36
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2008/05/21 :  12:46:56  Show Profile Send pix a Private Message
Sorry Lovan, slarvigt uttryckt av mig.
likströmmen går till jord oavsett koppling. men de magnetiska DC-flödena tar ut varandra i johans koppling.(se nästa inlägg)

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2008/05/21 13:07:49
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2008/05/21 :  13:06:47  Show Profile Send pix a Private Message
Jag plockade upp databladet för PCM1792 och jag kan ha fel
Figur 66 (googla på pcm1792 för att hitta databladet) visar outputen från dacen.
Utsignalen är ballanserad (IoutN + IoutP) men relativt jord jord går en DC-ström på dryga -6mA
AC-siganlen kommer att vara skillanden mellan IoutN och IoutP.
Om jag tyder det rätt så kommer detta att vara fallet i johans koppling.

Någon som tyder det anorlunda ?

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/05/21 :  16:49:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Undring: Varför använda en trafo mellan en DAC och till obalanserat?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2008/05/21 :  20:39:46  Show Profile Send pix a Private Message
Ja, jag undrar också detta.
Fast man kanske inte skall säga något innan man testat
Hur som helst, kopplingen enligt bilden är det bästa ljud jag fått ur min spelare, Så LL1674 fungerar utmärkt med denna koppling utan mättnad.
Men det skall bli mycket intressant att höra vad du tycker Johan
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/05/21 :  22:57:05  Show Profile Send Jolojl a Private Message
pix: jag ser fram emot att testa! Kul att det funkar så bra för dig! Men det lär nog dröja ett par veckor till innan jag får mina LL1674 från Lundahl ... Just nu testar jag lite annat, med ganska lovande resultat (Wolfson spänningsdac utan ngt alls (förutom konding), och med rörbuffert) ... Har lite annat på gång också (NOS AD1865 + Pass D1-steg eller med traffo, och så BB1794 + traffo) ... Kommer väl ngn bildtråd och kommentarer så småningom ...

peranders: Du kan ju sådant här mycket bättre än jag ... För min del är det bara en variant på utgångssteg för strömdacar som jag ville testa. I det här fallet är ju allt som behövs motstånd och traffo (+ ev. buffert) ... Vi får se vad det ger ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/05/21 23:02:12
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2008/05/22 :  01:19:15  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
" Undring: Varför använda en trafo mellan en DAC och till obalanserat?"
Man kan ha en komponent i.s.f 10 i I/V-konverteraren.
Sen kan man ju enkelt tappa av BAL eller SE.
Billigare blir det inte, så det är knappast någon anledning.
/B

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/05/22 :  09:57:55  Show Profile  Visit peranders's Homepage
.... men är inte en trafo mycket mer högdistorderande än en ultra high performance I/V konverter? Varför lägga in en färgande komponent med flit?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/22 :  10:47:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den ger galvanisk åtskillnad, plus att den agerar filter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/05/22 :  19:03:19  Show Profile Send Lovan a Private Message
Bddb: då kan man ju tycka att man hellre har 10 saker som ger mindre distortion tillsammans än den där enstaka komponenten
Sen får vi tänka på att en resistor att dumpa strömmen i ger mer distortion än genom ett vältänkt IV-steg. trafo eller inte...
Bernt: Det senare får ju snarare ses som en bieffekt

Edited by - Lovan on 2008/05/22 19:03:41
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/22 :  19:22:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, jag tycker det brukar bli bättre ljudmässigt med trafo och inget annat filter. Mycket bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/05/22 :  20:17:17  Show Profile Send Jolojl a Private Message
He, he ... Verkar alltid bli diskussion när man startar en tråd ... För min del håller jag mig här till ordspråket "the proof of the pudding is in the eating". Skall berätta hur traffokopplad strömdac (heter det så??) smakar ... (Tyvärr är jag också kocken ...) ...

Johan
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2008/05/22 :  22:00:48  Show Profile Send pix a Private Message
Låter bra Johan
Man har hållit på i hundra år utan att enats om vad som låter bäst. Kunde man mäta detta, så vore vi i mål för länge sedan
Det kanske vi skall vara glada för föresten, annars hadde vi ju ingen hobby kvar
Det gäller att våga lita på sina egna trattar och inte på andras
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2008/05/22 22:14:00
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2008/05/22 :  22:25:28  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Lovan: Var och en får väl bli salig på sin tro / .
Jag försökte bara hitta på ev. goda anledningar och det är inte så lätt.
Om man sen har en färgande komponent eller tio, det lägger jag mig inte i (bara det låter bra )
/B
Ps. bieffekt ~ trafosurr, eller...?

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/06/28 :  18:02:30  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Fick mina LL1674 för någon dag sedan, vad små de var ... Fick också en LL1572, ännu mindre ...

Satte ihop ett utgångssteg enligt modellen i första posten till en Wolfson receiver och en BB1794. Lyssnade en halvtimme först bara på traffon, och nu med en rörbuffert inkopplad. Måste säga att det låter mycket lovande! Nu får det här gå ett par hundra timmar och sedan skall jag jämföra hur det låter med och utan buffert. Kul!

Johan


Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/07/29 :  00:05:41  Show Profile Send Jolojl a Private Message
En liten uppdatering nu när jag lyssnat på 1794 + Lundahl 1674 ...

Jag spelade från en Wolfson 8804 SPDIF receiver, till en PCM1794 DAC (COD från Twisted Pear Audio) balanserat in i 1674:orna, med och utan en rörbuffert.

1) På det hela låter det bra, djäkligt bra! Det svänger, med jämn fördelning mellan registren, inget som sticker ut, mellanregistret fint ...

2) Jag föredrog att spela med min rörbuffert, anledning: bättre dynamik och mer luft och 3D i ljudbilden. Men det är en smaksak antar jag, det lät bra även utan ...

3) Om jag jämför med Adagion, som är den enda andra DAC jag för närvarande har hemma, är plussidorna: "renare" ljud med kanske ngt bättre upplösning, eller snarare en annan presentation av detaljer (se nedan) ...

4) En smaksak är väl hur man vill ha musiken presenterad ... Skillnaden mellan 1794:an ocgh Adagion kan (lite överdrivet) liknas vid en studioinspelning: när man lyssnar på 1794:an är det som att sitta bakom mixerbordet med full överblick över inspelningen, man hör effekter o.s.v. väldigt bra. När man sedan byter till Adagion är det som att öppna dörren och gå in i inspelningsrummet och höra musikerna direkt, lite av själva inspelningen går förlorad men man får direktkontakt med musiken ... En smaksak antar jag ...

5) Ett minus (som hänger ihop med ovanstående) jämfört med Adagion är tonen: 1794:an låter tunnt i jämförelse, man har aldrig illusionen av att lyssna på ett riktigt instrument som med 1541:an (i den mån det går att ha den illusionen ...), utan alltid känslan av att lyssna på en inspelning ...

6) OBS! Jag sågar inte, tvärtom har jag njutit många gånger av 1794:an och haft flera aha-upplevelser ("Aha, är det så inspelningen var tänkt att låta ...") och haft roligt under tiden, men Adagion blir inte bortpetad från sin plats ... Hade först tänkt att ha kvar 1794:an som referens på moderna DAC-ar (föredrar den med mycket framför Wolfson 8740 och Cirrus Logic CS4397 med endast konding på utgången), men har nu givit bort den ... Nästa moderna DAC att pröva blir ESS Sabre (Buffalo från Twisted Pear).

Länkar:
Wolfson och COD från Twisted Pear: http://www.twistedpearaudio.com/opus/opus.aspx

Buffalo från Twisted Pear: http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo.aspx

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/07/29 03:49:26
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000