HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behöver lite räknehjälp ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/05/10 :  19:44:56  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Halloj!

Håller på att bygga en rörbuffert (jag är helt rudis och det här är min första ...). Det här är den jag byggt: http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?postid=1326253&stamp=1192510941&s=969ea405cae5e58a8d9b52e7bb1e87c1.

Nu har jag fått en traffo på 330V och får bygga om lite från en centertappad (heter det så?) 600V delad till jord, med två dioder som likriktning, till 330V och Graetzbrygga. Jag skulle behöva lite hjälp med att räkna fram värdet på det första motståndet som ursprungligen är 6.8K. Det problematiska är att ingenstans i schemat står det vad det är för spänning på röret som skall uppnås (även om det står i en kommentar: "The plate voltage of this circuit is 400 volts which exceeds max recommended tube voltage but these recommended limits assume the tube is under load. We have found the 6N1P to have no problems in this circuit") ...

Jag skulle kanske kunna räkna lite själv men jag vet helt enkelt inte vilka formler eller ens tumregler man skall använda ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/05/10 19:57:39

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/11 :  12:57:06  Show Profile Send reVintage a Private Message
Märklig koppling, vad är vitsen med anodmotstånd i en CF?

Ang. nätdelen så är nog det enklaste att prova sig fram med seriemotstånden.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/05/11 :  15:11:25  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tack för svar reVintage!

Jo, jag har sett andra kommentera anodmotståndet undrande också. Jag har inget svar ... Någon gg i framtiden kanske jag förstår det ...

Blomman/Imperial som jag fick traffon från sa också att jag får prova mig fram med motstånden, men att det säkert gick att räkna fram också ... Hade hoppats det fanns ngt enkelt sätt att göra det på ... Men det blir väl till att testa ...

Johan

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/11 :  16:42:50  Show Profile Send reVintage a Private Message
Stort frågetecken för hur denna krets kommer att fungera? 0,25mA, Ua ca 375V och 6N1P verkar inte vara så där helrätt. Men jag kan ha missat något. Det bör å andra sidan vara väldigt enkelt att justera kopplingen. Alternativt så är det felritat.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/05/11 17:31:01
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/05/11 :  18:38:50  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Den fungerar! Yes! Min första hellödda komponent ... Och dessutom, den låter väldigt väldigt lovande! Skall låta den spela ett par hundra timmar innan jag vet om jag behåller den, men hittils: öppet, bra 3D, fin ton, inga basproblem, kanske inte så snabb som jag vill, men det kommer förhoppningsvis ...

reVintage, , jag kan inte säga varför den här kretsen funkar (och bra förhoppningsvis), jag gick faktiskt bara på att det var en Decware (har en pentod i SE därifrån, och den gillar jag skarpt!). För vad det nu kan vara värt, så kan du läsa om den här: http://www.positive-feedback.com/Issue9/decwarezsla.htm

Johan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/11 :  18:53:24  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jag ifrågasatte inte om den skulle fungera utan hur! Ditt omdöme "inte så snabb" indikerar precis det jag ifågasatte! Med den valda arbetspunkten blir det nog svårt att få till det. Men nu har du en låda och en nätdel och kan fortsätta bygga om/tweaka till dess du fått till exakt det du söker. Tycker definivt att du ska komplettera med ett par gridstoppers det mår alla krestar bra av.

Edit: Analyserade kretsen lite till för att se vad som hände med de märkliga anodmotstånden på plats. De orsakar en aning brantare diskantfall men fallet ligger i området 500kHz. Utimpedansen är ca 800ohm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/05/11 19:38:48
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/05/11 :  18:58:02  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Kontrollera så du inte har högre spänning än 450V över C1, C2, C3 eller C4 eftersom de kondningarna är specade till att tåla 450V.
Mät mellan + och jord på dem alltså. Utan att få en stöt!

Har du för hög spänning kan du byta ut motståndet R1 mot ett med lite högre ...motstånd.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/05/11 :  19:42:34  Show Profile Send ludo a Private Message
Jag finner det oxå ganska meningslöst att använda 6n1p och anodspänningar på uppåt 500V till en line-buffer. Röret har rätt låg transkonduktans/branthet som kommer att ge relativt hög utgångsresistans. Det finns bättre rör för ändamålet. Prova exempelvis 6n6p och anod-katodspänning på 120-150V och utan nåt anodmotstånd ... och gärna med en CCS på katoden.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/05/11 :  20:27:45  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Halloj!

Känner mig lite "lost" bland er rörkunniga ... Jag har inga argument att ge för att den här kretsen har anodmotstånd, eller för att det är just det här röret och den här spänningen o.s.v.

Jag är jätteglad för kommentarer och lyssnar gärna på era råd men jag kommer inte att kunna gå i svarsmål ... Det här var mitt första bygge utan mönsterkort och jag ville bygga ngt enkelt, och som, hoppades jag, lät bra. Därför valde jag den här kretsen, jag läste recensioner och vet av erfarenhet att jag gillar Decware.

reVintage, just nu använder jag det som ren buffert (att användas i några DAC-byggen jag håller på med), men kanske gör jag om den till försteg, vem vet ...

Ronnie_Ericsson, will do! Tack för hjälpen med rörglöden på traffon!

Ludo, kanske när jag hämtat mig från det här pysslet ger jag mig i kast med ngt annat ... Om du har något schema vore det super!

Johan


Edited by - Jolojl on 2008/05/11 20:38:58
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/05/12 :  18:27:33  Show Profile Send ludo a Private Message
Så här kanske:

Mätt mej på liknande kretsar. Disten kryper ner mot 0.001% vid normala linjenivåer och belastningar. Högt bandbredd. Utg.resistans c:a 100 Ohm.

Edited by - ludo on 2008/05/12 18:29:26
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/05/13 :  09:52:37  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Ludo! Stort tack, skall titta närmare på den kretsen!

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/05/13 09:52:54
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/05/14 :  14:25:34  Show Profile Send ludo a Private Message
En alternativ koppling till alla kiselallergiker:

Motstånden på katoden i den här kopplingen belastar kretsen c:a 10-falt mer än CCS-en från föregående bild. Disten blir därför högre.
Man behöver betydligt högre spänning i matningslinan.
För lika effektiv filtrering i matningslinan behövs nu därför kondingarna som tål betydligt högre spänningar och som är betydligt större till storleken, har sämre elektriska egenskaper och är betydligt dyrare.
Man behöver nu även en kondensator i serie med ingången.
Man kanske skulle även vilja lyfta glöden till c:a 110V.
Så det man sparar på att undvika en extra matningslina och lite kisel som jobbar väldigt linjärt och bredbandigt förlorar man på mycket annat...

Man kan även tänka sig en hybrid mellan de två kretslösningarna dvs en enda matningslina, en konstantströmsgenerator (CCS) och samma typ av bias som i den andra ritningen (där ingångskonding är nödvändig).
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/05/15 :  11:55:46  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tack igen Ludo! Något att bita i för en nybörjare som jag ...

Johan
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/07/29 :  00:12:29  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Kort uppdatering av buffertprojektet, den kommer nämligen att monteras ned nu och delarna användas i andra projekt ...

Ljudet är ganska typiskt Decware-aktigt, ganska finlemmat med mycket fint rum och 3D, snabbhet (blev bättre efter inspelning), och dynamik. Kanske skulle jag vilja ha lite lite mera närvarokänsla och transparens. Inte en buffert för den som vill "fylla" ut ljudet, den tillför inte kropp, endast rum, snabbhet och dynamik. Kan rekommenderas med ovanstående förbehåll ... En märklig detalj är att när jag bytte utgångskonding från 0,47 till 3,3 föll ljudbilden ihop, så 0,47 rekommederas för den som ev. vill testa ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/07/29 08:02:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000