HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Köpa vinylpress ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/07/08 :  00:47:09  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Jag har letat i flera år men har inte en susning vart man ska leta eller söka på?! Söker man på vinyl press får man upp massa vinyl dekaler för bilar.... Nån som har några tips och även på ställen som säljer reservdelar till pressar vilket jag hört ska vara helt omöjligt att hitta för vissa pressar.

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/07/08 :  01:00:40  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Eh..? Vad är det du letar efter? Du vill pressa dina egna vinyler? Allvarligt?
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/07/08 :  01:08:08  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Exakt! Är beredd att hosta upp en rejäl slant på detta! Lirar själv i band och har hur mycket kompisar som helst som vill släppa limiterad vinyler osv .... Vill göra det av passion och förhoppningsvis får jag tillbaks det jag lägger på att pressa lite några år.... Problemet är ju bara vart man vänder sig för att hitta prylarna?
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/07/08 :  01:54:14  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Ingen press såklart, men Vestax har gjort denna


Läs om den på deras hemsida:
http://www.vestax.com/v/products/recorders/vrx2000.html
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/07/08 :  02:11:36  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Klart vill du ha en riktig vinylpress i vardagsrummet kommer det se ut så här:
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/08 :  02:24:27  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Vad jag vet så har vinyl aldrig pressats i "liten skala" utan det har alltid rört sig om en industriell process, vilket väl Bluemindboys bild visar. Det närmaste du kommer till "enstaka ex" är väl accetat(?) skivorna som användes av vissa studios för att göra demos förr i tiden.
Jag googlade lite och det visar sig att många företag som pressar vinyl på beställning fortfarande använder pressar tillverkade på 70-talet i Sverige, av ett företag som kallades Toolex Alpha.
En del av företaget lever kvar under namnet Alpha Sweden.

Att pressa vinyl hemma tycket jag låter lite väl ambitiöst. Det finns företag som tar emot mindre beställningar (ex. totalvinyl.net dök upp när jag sökte) och det är troligen betydligt mer prisvärt.


Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/07/08 :  02:36:32  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Bluemindboy: Jo den känner jag till men tyvärr kan man bara spela skivorna några gånger innan dom är utslitna vad jag hört iaf =/ Haha det är en sån jag vill ha faktiskt! =) Har plats i replokalen, stor som en industri lokal så det är inga problem faktiskt.

f95toli: Hmm, jo det är sant men samtidigt kan man ju beställa tex 300 vinyler till ganska låga priser så får man tag i en press som funkar bra och man kan köra ett par hundra mindre upplagor borde det inte vara några problem. Vad är accetat? INtressant, det var alltså ett svenskt företag som gjorde många pressar? Ska genast ut och googla vidare på det. Tack som satan för hjälpen och tipsen!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/08 :  02:48:24  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Du vet om att själva pressen bara är en del i processen?
Det behövs ett gäng andra maskiner+en hel del kemikalier (om jag inte minns fel så elektropläterar man nickel) för att göra mastern (i metall) också.
Jag gissar att en komplett uppsättning maskiner kostar ett antal hundra tusen, och sedan gäller det ju att lista ut hur man använder dem också.

Accetat är en mjukare plast. Billigare men går inte att spela så många gånger. Det används numera mest av DJs
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/07/08 :  02:52:58  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Jo jag sitter och kollar en bra tutorial på youtube nu faktiskt och inser att det är ju en del grejer som går åt, mer än jag först trodde. Trodde det räckte att "gravera" en master och sen pressa från den men man måste ju ha en industri för att fixa det hehe ..... Trodde det handlade om 2-3 maskiner totalt.....

kolla in dom här video klippen om ni inte sett dom?
http://www.youtube.com/watch?v=xUGRRUecBik
http://www.youtube.com/watch?v=IReDh9ec_rk&NR=1

Man undrar ändå hur så många små vinyl "källar" presserier lever kvar? Finns det inte nån genväg förutom accetat? Är accetat det som används med tex Vestax eller är det en annorlunda process?
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/07/08 :  03:20:15  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Det här verkar intressant http://www.vinylium.ch/
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/07/08 :  06:14:46  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Det här verkar intressant http://www.vinylium.ch/


Vekar väl mest vara för demobruk även denna teknik? Ca 100 gr står det att de beräknar att det skall gå att spela beroende på vilken pick-up som används.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/07/08 :  09:40:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag "hittade" ett gravyrverk på en industriskrot och blev helt till mig den stod under en pressening och var hur fin som helst. Jag fick fatt i skrotar'n och fick då reda på att den var inte till salu utan skulle skrotas, han berättade att han hade fått skriva ett kontrakt att den inte fick säljas vidare .

Jag till bringade mer än en timme som jag tittade och pillade på den, mycket intressant och lärorikt.

Det fanns en som gjorde bootleg pressar i Sverige på 80-talet och de ansågs vara bland de bästa som gick att få tag i. Enligt ryktet så höll han till i garaget så jag gillar din ide' Creator kör hårt vem vet du kanske plötsligt har det heltids syssla.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/07/08 :  14:14:20  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
quote:
kolla in dom här video klippen om ni inte sett dom?
http://www.youtube.com/watch?v=xUGRRUecBik
http://www.youtube.com/watch?v=IReDh9ec_rk&NR=1

Det ser ut som de använder Neumann-gravyr.. vill du ha sådana grejor som används här, får du nog snällt be banken om några miljoner

Edited by - bluemindboy on 2007/07/08 14:14:50
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/07/08 :  16:41:14  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Heftig film
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/07/09 :  01:15:02  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Buggsson: Jepp läste på om den där och det var ingen höjdare. Har dock hittat ett annat ställe som har en cutter som kör på riktigt vinyl och klarar minst lika många spelningar som en pressad vinyl. Ett kit som ligger på ca 35 000 kr och sen tillkommer en bra skivspelare och lite annat smått och gått. Varje "tom" skiva kostar runt 30 kr ... Verkar rätt knöligt men ändå prisvärt.

Bubbel: Fan jag skulle gråtit blod om jag stog där. Nästan så du skulle bundit fast honom och hämtat en lyftkran =) Kan tänka mig att det var en upplevelse att få pilla på den. Jo jag känner att jag verkligen vill det här men när det inte finns info, grejer att få tag på osv så blir man lite tveksam. Skulle faktiskt kunna ta ett stort banklån och starta en firma men hur gör man? Jag har inte en aning... kanske varit lättare om man jobbat i branshen och sett hur det funkar. Tror inte det är så bra manualer med även om man hittar en hel uppsättning som krävs för presseri =P Tack för supporten dock!

bluemindboy: Fixa en tutorial och prylarna åt mig så lånar jag =)

Peter S: Jepp, har aldrig sett hela processen, det är riktigt intressant.

För er som vill kolla in stället jag hittade sist nu som inte kör på "mjuka dubplates" här är länken: http://www.vinylrecorder.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000