HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tappat Horn 2. Nya bilder 21/22 Juli.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/15 :  16:38:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Lite matrial.

Edited by - Circlomanen on 2007/07/22 07:01:29

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/15 :  17:16:43  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jaha..nu ä den galningen igång igen....mer!!!

Hmm...undra vad han ska göra på vinden?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/15 :  17:24:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det blir nått ganska likt Willam Cowans 30 hz horn.
http://diy.cowanaudio.com/index.html
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/15 :  17:45:32  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
oki..element å så?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/07/15 17:46:02
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/15 :  18:47:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.usspeaker.com/beyma%2012LX60-1.htm
En st sådan.
Hornresp sim kommer snart.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/15 :  18:53:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Såhär ser det ut i Hornresp.

Tror inte på verkningsgraden dock. Når jag 96 dB/w/m så är jag nöjd.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/15 :  22:14:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En mockup av lådan.
Yttermått är (H x B x D) 204,5 x 39,4 x 52,5 cm. Malin är inte helt nöjd.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/16 :  06:48:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Härligt att du kommit igång igen!

Tyvärr ser jag inte hornrespsimuleringen, men den kommer nog tillbaka
någon gång...

Hota Malin med att bygga det vi gjort, så börjar hon snart tycka om
dina lådor de ser ju faktiskt väldigt estetiska ut då de är
stora på rätt ledd för ett möblerat hem.

Kör på
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/16 :  07:39:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Malin får hålla ena sidan en stund! Hög waf!


quote:
Härligt att du kommit igång igen!Hota Malin med att bygga det vi gjort, så börjar hon snart tycka om
dina lådor de ser ju faktiskt väldigt estetiska ut då de är
stora på rätt ledd för ett möblerat hem.


Tack! Jag visade henne bilderna i er bildtråd. Hon verkade gilla hornet!
Det är bra för henne att få ett nytt perspektiv på "stort".

Edited by - Circlomanen on 2007/07/16 07:40:57
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/07/16 :  09:00:00  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Du verkar då kunna konsten att övertala kvinnor du CircloHar du fler trix

Kul bygge....
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/07/16 :  14:07:03  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Jag gillar första bilden. Hela hemmet är nerpackat i bananlådor, men Circlo lägger sin lediga tid på att snickra jättehorn.

Way to go!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/16 :  21:05:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag gillar första bilden. Hela hemmet är nerpackat i bananlådor, men Circlo lägger sin lediga tid på att snickra jättehorn.


Bygga å renovera hus utan musik funkar ju inte!!!!

quote:
Du verkar då kunna konsten att övertala kvinnor du CircloHar du fler trix


Två semestrar på 6 månader samt en massa romantiska middagar börjar att ge resultat. Massor med envishet och mycket PRande för hornet kan oxå påverka.
Jag har lyckats så väl att Malin tycker att det är mycket roligare att lyssna på musik när det låter rent och klart och det finns lite dynamik i grejorna! Hon berättade det för ett tag sedan. Tror ni att jag blev glad och förvånad!

Hon har tillockmed varit med på en demonstration av B&Ws Nautilus 802, å sade " dessa små högtalare får gärna komma hem till oss". Det var INNAN hon såg prislappen!

Tack för stöd! Inget byggande i kväll. Imorron slutar jag tidigt. Borde kunna bli några timmar byggande då.

Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/17 :  18:52:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Topp botten och bakstycket limmade å skruvade.
Hålen till elemmentbultarna borrade.
Nästa är såga hål för elementet.....

Det går framåt.
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/07/18 :  09:39:16  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Mera horn!!! Skall bli spannande att hora ditt intryck. Hmm, undrar vad resultatet skulle bli om hornoppningen var riktad upp mot taket. Tankte om hornet var placerat mot vagg, eller i ett horn av rummet, sa det bildar en del av hornet.

Kor hart!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/18 :  13:02:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Härligt att det går framåt!

Kommer bli väldigt spännande å läsa vad du tycker...! Speciellt om den första hemska resonansen, vid ca 100 Hz har jag för mig (ser inte vissa bilder då jag är på jobbet nu), hörs. Isåfall kanske koppla på en helmholtzresonator, som Lenn Art och hans Lancettor?!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/18 :  19:03:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Malin har kameran på landet......

Så bilder av själva bygget uteblir tyvärr.
Det blir väl bilder av färdig produkt såsmåningom.
Idag har jag limmat och skruvat en sida och ritat ut för baffeln (heter det så när den inte sitter fram ?) och börjat tänka igenom stagning. Det är egentligen inte mer än 3 timmar byggande kvar till provlyssning, men jag är så sjukt trött idag så jag pillar mest. Inga stora insatser.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/19 :  13:42:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Väntan är svår!

Nu är allt limmat och klart.
Stag är satta och allt är förberett för lite hårt basmangel. Måste bara låta limmet torka några timmar först. Det är inte lätt.....

Vill spela NU! NU! NU!.....
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/19 :  13:52:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag väntar...vilket lim måste torka i flera timmar?!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/19 :  15:50:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den spelar.......

Muuaahahahahehehehehe
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/19 :  16:49:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Lite väldigt tidiga intryck.
Den spelar 27 Hz med auktoritet, men under det avtar den fort. Jag förnimmer att det finns något i rummet ända ned till 22 Hz.
Den SUGER när det gäller midbas. Detta är en ren subb som kräver potenta huvudhögtalare. 27 - 75 Hz är användbart frekvensomfång.
Elementet har nu spelat i 45 min så allt är inte på plats än på långa vägar. Får de hur det låter om några dagar.
När jag kör sinusvåger så dallrar det mesta i huset. Helt klart att trähus har mycket mer som kan skallra än miljonprojektens betongklossar.
Vid klippningsgränsen med centerkanalen i min surreförstärkare (80 watt) så rör sig inte elementet vidare mycket, till skilnad från allt annat.

Det blir nog lite film i kväll.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/07/19 :  17:15:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Hon har tillockmed varit med på en demonstration av B&Ws Nautilus 802, å sade " dessa små högtalare får gärna komma hem till oss". Det var INNAN hon såg prislappen!





Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/07/19 :  19:19:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Vid klippningsgränsen med centerkanalen i min surreförstärkare (80 watt) så rör sig inte elementet vidare mycket, till skilnad från allt annat.


Det låter som om du behöver ditt slutsteg, det väntar på att du skall utsätta det för all tänkbar tortyr, konstanta klippnivåer, kortslutningar, höga fall etc, det tycker de om, och jag tror att det skulle trivas extra bra ihop med beyma, det är liksom gjort för det :)

Jättegrattis!!!

kan man vika ihop hornet i trapetzoidformat ?

Vad tror du om känsligheten och effekttåigheten ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/07/19 :  19:26:43  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Kul för dig och grattis, och tack för att du bidrar med ditt engagemang...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/19 :  21:21:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Verkningsgrad och effekttålighet.

Verkningsgraden är inte så hög som jag hade hoppats på men 93 - 95 dB/W/m vid 30 hz är det nog.
Konrörelserna för 30 hz toner som skakar mitt hem är väldigt liten.
Tror nog jag kan stoppa in 400 watt utan problem. Vill inte göra det i huset dock. Kan ha konsekvenser för huset.
Den integrerar bra med övrig anlägning trots den enorma skillnad i storlek och potential. Basen blir lite obalanserad för att mina billiga skithögtalare faller av för fort runt 80 hz och hornet verkar linjärt mellan 27 och 75 Hz. Skulle behöva mer pondus runt 70 - 200 Hz för att möta upp. Det är nog för mycket att kräva av ett par 5 1/2 tummare.


quote:
Kul för dig och grattis, och tack för att du bidrar med ditt engagemang..


Tack! Kul om jag kan inspirera någon.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2007/07/19 21:27:05
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/19 :  21:24:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jo Martinsson, det därna slutsteget blir nog en stor förbättring för min subb. Centerkanalen på en surreförstärkare är ju inget att driva subbar med.
Vill ha!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/20 :  08:51:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Underbart att det fungerar! Grattis!

Två sådana hära så har man ju en perfekt TV-bänk

Om du jämför med ljudet från ett par Imperial, vad är
likheter/skillnader? De arbetar ju i ungefär samma område...

Hur är konutslagen under 30? Ökar de kraftigt? Blir det
okontrollerat? Det finns ju ingen sluten låda bakom som bromsar
elementet...kan vara bra å veta om man ska ha den som hemmabiosub på
hemska nivåer...

Du kanske skulle bygga ett par midbashorn nu när detta är klart
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000