HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Triga Golvare med Focal element ***delete**
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2007/09/30 :  20:17:29  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply

Startat en trad under Teknik&DIY, eftersom det inte är en riktig bildtrad här...

Hej,
ligger i planeringsstadiet för ett par nya Focalare. Trigan har jag varit sugen pa ett tag, och nu har planeringen börjat. "Orginalet" ser ut sa här:



Ser lite trakiga ut, sa jag har gett dem lite mer "focal" design. Har sneglat pa Mezzo, men har fixat till stativar-look



Vad tycks?

Filip

/filip





Edited by - Fimax on 2007/10/01 17:12:48

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/09/30 :  20:32:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag tycker det skulle vara snyggare om nederdelen gich ända fram...För stor fot för å vara stativare och för liten för att se ut som golvare i min mening.

Annars ser det bra ut!
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2007/09/30 :  23:27:28  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
är det bättre sa här:




vAd säger ni andra??

/filip




Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2007/10/01 :  00:01:29  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Focal, ligger mig varmt om hjärtat...

Ett tips i all välmening. Krångla inte till designen i onödan, håll den "simpel" med rak front för att undvika svårberäknade diffraktionsproblem och krånglig byggnation. Om du vill "staila till dem" så kika på t.ex. QLN Signature mkII eller varför inte hålla dig till Triga original. Ett roligare träslag och dubbla baselement för ökad total känslighet är min rekommendation. Har en känsla av att mellan- och diskantelementet behöver dämpas en del i förhållandet till ett ensamt baselement.

My two cents...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2007/10/01 :  08:44:01  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply

dubbla basar hade jag gärna haft, dels pga budgeten, dels pga av att elementen är svåra att få tag i. Växer ju inte på träd direkt.
Det där med designen, blir svårt att få bort mina ideer ur skallen... Men tack för tipset.

/filip




Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/10/01 :  09:05:47  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Bygg gärna med din design! Men som sagt förrut i tråden så får du räkna med att labba en hel del med filter och kanske elementplacering för att får en bra frekvensgång. Det kan skilja mycket på ett par centimeter...

mvh

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000