HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Yunick bygger OB
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/08/02 :  23:42:43  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Iom att mitt förstärkarbygge är klart och ett nytt förförstärkarbygge (aleph P1.7) börjar närma sig sitt slut inser jag att det är högtalarna som är den svagaste länken i mitt system. Så efter många timmars läsning om olika typer av konstruktioner så framstår OB som det mest intressanta alternativet.

Detta är ett helt oprövat koncept för mig och jag kommer säkert göra en del mindre genomtänkta saker och säkert behöva lite hjälp.

Många timmars surfande + lite tips från Choky, har gjort att jag kommit fram till en kombination som jag tror på.

Elementen i fråga är Eminence rakt igenom. Beta-15, Alpha-6, APT-80.
Alpha-6'an kommer evt att EnABle behandlas.

Dessa ska samsas i en baffel med måtten 45x135. Baffeln lutas något bakåt och sidorna kommer vara ca 35cm i botten.

Filtret kommer bestå av enklast möjliga. 6dB/octav. Preliminära delningspunkter är 150Hz för basen, 250-300Hz nedåt för mellanregistret och 10000-15000Hz för diskanten (om den ens behövs).

Delarna till delningsfiltret beställdes idag och kommer väl i början på nästa vecka.

Detta kom brevbäraren med idag :)
Imorgon ska jag till snickaren och handla lite MDF.


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2007/08/03 00:33:53

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/03 :  00:10:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Spännande, vi är rätt många som kör med öppen baffel på forumet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/03 :  07:26:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Verkar riktigt spännande! OB med PA-element, dynamik i dubbel bemärkelse.

Betan kan du utan problem dra upp till 1000Hz. Så jag skulle föreslå
en delning på 400-500 Hz för att få mindre komponentvärden
(billigare) samt att 15"-aren tar hand om hela den mycket viktiga
midbadregionen. Dessutom, men mindre spole gör att basens q-värde
inte påverkas lika mycket vilket gör det lättare att justera i
efterhand med ett seriemotstånd.

Kör på och lycka till
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/03 :  10:19:20  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Lycka till ... Skall bli kul att följa! Kör också ÖB med i grunden Eminenceelement ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/08/03 10:22:03
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/03 :  10:45:50  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det här projektet ser ju spännande ut

Helt klart intressant...jag har sneglat lite på eminence element ett bra tag nu...hoppas på att du lyckas "få till det".

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/08/03 :  12:06:33  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Vad roligt med feedback, det uppskattas verkligen. :)

Hela konceptet kanske kan kallas "fattigmans OB". Elementen kostade drygt 2000kr från thomann.de. Alpha-6 behöver moddas endel för att komma till sin rätt.
BudP på diyaudio har en intressant teknik.
http://www.positive-feedback.com/Issue21/standingwaves.htm

Ang. delningsfrekvenserna så kommer jag prova mig fram. Komponenterna till de jag beskrev tidigare är beställda redan.
Jag tackar för alla tips, kritik och synpunkter.



Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/08/04 :  17:32:17  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Jag postar några bilder på vad som hänt igår och idag..

Jag räknade lite fel och kapade lite fel så sidorna räckte inte ända upp.. Kanske skarvar jag lite senare om det behövs..

6" ser lite mesig i jämförelse med 15"..





quote:

Betan kan du utan problem dra upp till 1000Hz. Så jag skulle föreslå
en delning på 400-500 Hz för att få mindre komponentvärden
(billigare) samt att 15"-aren tar hand om hela den mycket viktiga
midbadregionen. Dessutom, men mindre spole gör att basens q-värde
inte påverkas lika mycket vilket gör det lättare att justera i
efterhand med ett seriemotstånd.



Jag har funderat en del på det du skrev om att dra upp betan till 1000Hz. Jag ska helt klart prova. Tack för tipset.
Har du provat den själv upp till 1000Hz?




Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/04 :  20:07:48  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Blir kul det här!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/08/04 :  20:39:47  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Ser trevligt ut Yunik !

Du behöver inte skarva upp kanterna, 45 cm brett räcker gott. Ditt projekt är baffelmässigt snarlikt Gothmog II:s (i annan tråd).
Jag skulle nog börja med delning som du tänkt ursprungligen, kan inte direkt tänka mig att 15" skulle låta bättre än 6" på röster. Dessutom stiger Beta 15 kraftigt i respons efter 500 Hz (enl Eminence spec) och det är tänkbart att du ändå måste ta bort en 2 kHz topp med notchfilter även om du delar vid 150 Hz.

Som Eminence spec ser ut så "dör" 6A:n snabbt efter 5 kHz så du behöver nog diskanten, men det är ju bara att testa.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/08/04 :  21:26:53  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Innan du sätter delningen så högt som 1000hz bör du räkna fram kvartsvågsresonansen i u-baffeln, bara av att titta på bilden så tror jag du kommer få problem vid en så hög delning (inte säkert dock). U#180;et bildar ett "horn" på baksidan som framkallar ganska kraftiga lådresonanser. Formel för uträkning finns på www.linkwitzlab.com
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/05 :  20:29:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Inte betan, men jag har provat andra 15" upp till 2000 Hz och det har
fungerat bra. Visserligen större magnetstyrka, men ändå en 15". därför
föreslog jag 400-500 Hz. Konuppbrytningn verkar enligt eminence börja
vid 700 Hz (hade inte kollat detta innan). Så en oktav under detta,
ca 300-400 Hz vore lagom. Jag skulle personligen provar up åt 400 först
pga mindre komponenter, men kolla vilka standardvärden som finns så
kommer du finna något som passar mellan 300 och 400. precis som U1
säger kommer du behöva ett notchfilter för peaken, har du koll på
hur en sådan länk beräknas?

Härligt att det börjar ta sig! Forstätt bara *följer med spänning*
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/08/05 :  23:29:10  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Tack för alla svar.

quote:
Jag skulle nog börja med delning som du tänkt ursprungligen, kan inte direkt tänka mig att 15" skulle låta bättre än 6" på röster. Dessutom stiger Beta 15 kraftigt i respons efter 500 Hz (enl Eminence spec) och det är tänkbart att du ändå måste ta bort en 2 kHz topp med notchfilter även om du delar vid 150 Hz.

Som Eminence spec ser ut så "dör" 6A:n snabbt efter 5 kHz så du behöver nog diskanten, men det är ju bara att testa.



Att det blev likt Gothmog II:s var mest en slump, jag har byggt efter de beskrivningar jag fått från Choky. Men skulle det låta kaka så kan jag ju stoppa i liknande element som Gothmog II, Det verkar ju som han tycker det låter bra :)

Jag har beställt delar till delningfiltret med de punkterna som jag beskrev tidigare så det blir att testa det först. Jag har en hel del komponenter som jag kan laborera med senare.


quote:
Innan du sätter delningen så högt som 1000hz bör du räkna fram kvartsvågsresonansen i u-baffeln, bara av att titta på bilden så tror jag du kommer få problem vid en så hög delning (inte säkert dock). U#180;et bildar ett "horn" på baksidan som framkallar ganska kraftiga lådresonanser. Formel för uträkning finns på www.linkwitzlab.com


Tackar för svaret och länken U1. Jag väntar med att testa dra den så högt, det verkar som det kan uppstå oönskade problem.



quote:
Jag skulle personligen provar up åt 400 först
pga mindre komponenter, men kolla vilka standardvärden som finns så
kommer du finna något som passar mellan 300 och 400. precis som U1
säger kommer du behöva ett notchfilter för peaken, har du koll på
hur en sådan länk beräknas?


Ingen aning faktiskt.. Detta är första gången jag ger mig på ett högtalarbygge utan full dokumentation så all hjälp är mycket uppskattad.


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/06 :  06:18:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag har ett simuleringsprogram jag kan kolla undersöka saken med. Har du tur hinner jag med det ikväll.
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/08/07 :  17:45:09  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
quote:
Jag har ett simuleringsprogram jag kan kolla undersöka saken med. Har du tur hinner jag med det ikväll.


Jag vore mycket tacksam om du hade tid att kika på det :) Annars får lyssningstester avgöra om det behövs eller inte..


I övrigt så är bafflarna klara.. Nu är det bara att vänta in komponenterna till delningsfiltren..

Ganska låg WAF på dom tyvärr.. :(





Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/07 :  18:56:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Har provat simulera med 6-dB-filter, men det verkar mycket svårt att trycka ner konuppbrytningen. även med ett notchfilter. med 12 dB/oktav verkar det fungera rätt bra däremot. Ska kolla vidare imorgon kväll då jag befinner mig på annan ort än programmet för tillfället...

Låg WAF...nej då, de är ju stilrena. En snygg färg/fanér på dem så kommer de smälta in pefekt!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2007/08/07 :  19:14:45  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
WAFen kan du fixa till med furusidor och tex en vit front så smälter de in i rummet på bilden!?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/08/08 :  11:03:51  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
quote:
Har provat simulera med 6-dB-filter, men det verkar mycket svårt att trycka ner konuppbrytningen. även med ett notchfilter. med 12 dB/oktav verkar det fungera rätt bra däremot. Ska kolla vidare imorgon kväll då jag befinner mig på annan ort än programmet för tillfället...



Tack så mycket för att du gör detta åt mig. Jag trodde att då jag tänkte dela så lågt som 150Hz så kommer den toppen vid 2kHz inte att höras.



quote:
WAFen kan du fixa till med furusidor och tex en vit front så smälter de in i rummet på bilden!?


Mycket bra förslag, ska vidarebefodra det .. Tackar :)



IGår orkade jag inte vänta på grejerna så jag var tvungen att testa hur det lät med de saker som fanns hemma....

Konding i serie till diskant(1.5uf / 13500Hz), Alpha-6 (58uf / 340Hz) och en spole i serie med basen (3.6mH / 350Hz)....

Jag är förvånad.. Det lät riktigt skapligt :) .. Det är mycket jobb kvar såklart.. Men det lät mycket, mycket lovande.. det mest överaskande var att basen var riktigt, riktigt bra.. Ljudbilden var mycket större/djupare än med mina tidigare burkar.. Ljudet kändes ansträngningslöst..om man kan säga så..

Den ökade känsligheten var mycket välkommen, men med den hörde jag även hur mycket mina byggen brusar. Det är tur att hösten snart är här.. :)





Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2007/08/08 11:05:22
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/08 :  13:02:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vilka värden och hur många komponenter har du köpt?
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/08/08 :  14:35:26  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Här har man inte legat på latsidan

Kul bygge, driver du de med din boz/babbel kombo ?
I så fall blir det extra intressant hur du får bort det sista "bruset" ur burkarna

Glöm inte att rapportera.

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/08/09 :  00:23:48  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
quote:
Vilka värden och hur många komponenter har du köpt?


Det blev 2st spolar på 8.2mH och två kondingar på 68uf från Hifikit.

quote:
Här har man inte legat på latsidan

Kul bygge, driver du de med din boz/babbel kombo ?
I så fall blir det extra intressant hur du får bort det sista "bruset" ur burkarna

Glöm inte att rapportera.


Bozen har fått respass och numer är jag en stolt ägare till en Aleph p1.7. Jag har dock en annan låda än din :(. Men jag använder den obalanserad tills den balancerade volymkontrollen blir klar..

Jag lovar att rapportera, var så säker :)

Hur går det själv med bygget?

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/09 :  07:14:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Okej, nu åker jag på semester en och en halv vecka, så jag kan
inte simulera och kolla åt vilket håll det pekar...men kör på
bara och prova seriekoppla/parallellkoppla dessa med de tidigare
i tråden tills du finner bästa kompromissen.

Är kondigen bipolär elektrolyt eller polyprop?
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/08/09 :  10:12:39  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Aha.. grattis till nya försteget.
Gör du volymkontrollen själv? vad för variant använder du?

Iom resor lite hit och dit har jag inte fått gjort något alls egentligen.. Tur det kommer en Höst snart.

Har iofs lött lite på en Susy-Chipamp som jag tänkte testa.. har nästan alla delar hemma..

Såå.. nu räcker det med Off topic i din tråd..



/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/08/09 :  11:21:02  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
quote:
Är kondigen bipolär elektrolyt eller polyprop?


Kondingen är polyprop.. Audyn-cap.. Hoppas du får en trevlig semester och tack för hjälpen :)

quote:
Aha.. grattis till nya försteget.
Gör du volymkontrollen själv? vad för variant använder du?


Tackar.. Det är ett mycket trevligt försteg, tack för att du inspirerade mig att bygga färdigt :)

Volymkontrollen blir en reläbaserad sak.. Den kommer dock inte styras av någon microkontroller från början utan en enkel vridomkopplare..

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2007/08/09 16:50:48
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/10 :  19:38:10  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Yunick: diskantens delning ligger väl på hälfen...alltså strax under 7kHz va...

Jag följer detta projekt med stort intresse..ganska billiga komponenter..å hög känslighet..klart intressant

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/08/10 :  20:50:02  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply

Se även här.. http://tinyurl.com/2qrt4u


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2007/08/15 21:54:11
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/08/10 :  21:23:57  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Ja, fortsätt du som du hade tänkt dig, David. Du behöver säkert en delning för diskanterna, som dessutom måste dämpas 8-10 dB i nivå.
Sedan ger det sig om 1:a ordningens delning räcker. Det är ingen direkt tillfällighet att Visatons Nobox (Gothmog II) delas med 2:a ordningens Linkwitz-Riley filter.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000