HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Renovering av "gammal" Continuo. Nu med bilder!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/08/03 :  21:26:42  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Hittade för ett tag sedan en OPUS 3 Continuo ("gamla modellen") som stått och samlat damm på en hifi-butik i Malmö de senaste 10-15 åren. Tog med den hem och har börjat att renovera den. Efter lite rengöring visade sig verket att gå hur fint som helst. Knäpptyst lager med lagerfett kvar i hylsan. Detta är en evighetsmaskin med många år kvar i livet.

Motorn hade dessvärre blivit lite misshandlad (torrkört motorlager som gnisslade) och skickades upp till Bosse Hansson för vård men den gick inte att rädda. Ny motor inköptes och nu spinner hon/han som en katt .

Jag lägger ut lite bilder snart på hur det hela ser ut idag.

Det enda jag saknar för att den ska kunna spela skivor är "armvagnen" med tonarmsrören och motvikten till Cantusarmen. Resten har jag.

Om någon har en Cantus-arm över får Du gärna höra av Dig.

Nästa steg efter rengöringen blir att, på undersidan av betongchassit, limma på en mdf-skiva. Enligt konstruktören gör detta stor skillnad. Dämpar lite vibrationer i den gjutna plinten.

Fortsättning följer...

/stefan

Edited by - Stefanolo on 2007/08/08 22:46:01

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/03 :  23:50:24  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Ska bli intressant att följa denna tråd,lycka till med investeringen.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/08/04 :  15:04:25  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Continuoägare igen



Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/08/05 :  10:29:13  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Magnus1967:
Tack! Kräver en del tålamod och noggrannhet. Särskilt när man som jag inte har någon teknisk utbildning utan får lita till sina amatörkunskaper inom mekanik och elektronik. Dessbättre är det ju en sällsynt enkel och pålitlig konstruktion så tar man det bara lungt och försiktigt så ska det nog funka.

Ninja:
En gång Continuo alltid Continuo. En ren slump att jag "snubblade" över ett renoveringsobjekt för en billig peng. Kunde inte motstå frestelsen att ta den under mina vingar. Jag har ju haft förmånen att ha haft en hel del fina skivspelare i min anläggning genom åren och har då lärt mig vad jag uppskattar i en skivspelare. Continuon är oemotståndlig på många sätt om man har tålamod med Cantus-armen. Att den låter riktigt, riktigt bra är ju välkänt.

/stefan
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/08/07 :  01:50:09  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Tja Stogi. Äger en Continuo med en Peter Forsell luft tonarm, jag funderar på att byta till Cantus-armen. Är du bekant med Peter Forsells tonarmar eller är det någon annan som är det. Är det värt att byta? Jag är nöjd med forsell armen, men den är svår att ställa in den känns lite ju lite krånglig.

Hur går det med din renovering, är intresserad att veta!!!!!mvh: Freddie Boy

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/08/07 :  09:11:28  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Forsellarmen är vad jag vet mer av ett "precisionsinstrument" och kan nog ställas in på fler sätt med större noggrannhet. Det är väl både på gott och ont. Cantusarmen är exemplariskt enkel i sin konstruktion men kräver en hel del tålamod. Den är tillräckligt bra. Är man väldigt noga med inställningar och inställningsmöjligheterna ska man välja en annan arm.

/stefan
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/08/07 :  09:20:20  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Oj då! Glömda att svara på frågan, Freddie Boy. Sorry!

Det går framåt med renoveringen. Jag ska försöka hinna med att lägga ut lite bilder ikväll. Förhoppningsvis ska jag hinna med att limma mdf-skivan ikväll. Annars är det bara armen som ska på plats men som sagt så saknar jag armvagnen med rör och motvikt.

/stefan
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/08/07 :  09:26:38  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Ring och prata med Bosse! Jag köpte rör av honom eftersom min hade en spricka och jag antar att han har flera "reservdelar" som du behöver


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/08/07 :  10:41:56  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
ser fram emot bilderna....

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/08/08 :  22:44:40  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Lite "före"-bilder:

Utan tallrik innan rengöring:




Den gamla armen som byttes ut mot nuvarande? Cantus för ca 10 år sedan:



Observera den kraftiga lageraxeln med kulan på. Continuo har ett inverterat lager, dvs att i tallriken sitter lagerhylsan med teflonbussningar, och tallriken hänger på kulan på lageraxeln.

Den uppmärksamme ser att det är den "gamla" modellen av Continuo med avfasade kanter. Plinten är gjuten och består av en "mineralblandning"/ krossad marmor mm med ett bindmedel. Tallriken är också gjuten och består även den av någon slags mineralblandning och är en imponerande pjäs i sig själv. Bild kommer.

Idag anlände ett litet kuvert från Bosse Hansson. Utan att jag bett om det skickade han armrör i stål som monterats på en bit plexiglas. En prototyp till en ny variant av Cantus? Enligt Bosse i ett mycket tidigt stadium och inte alls säkert att den nya armen kommer att se ut som prototypen. Bilder kommer inom kort.

To be "Continuod"!
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/09 :  04:04:30  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Kan bara konstatera igen att det man köper från Kalskoga är en investering och supporten är förstklassig.
Ska bli intressant att följa fortsättningen,

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/08/09 :  09:31:23  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Även när man köper prylar i andra hand som ursprungligen kommer från Karlskoga får man förstklassig service .

/stefan
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/08/09 :  10:10:23  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
quote:
Tjenis!

Även när man köper prylar i andra hand som ursprungligen kommer från Karlskoga får man förstklassig service .

/stefan


Instämmer 100%!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/08/09 :  23:08:13  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
quote:
Instämmer 100%!


Dito!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2007/08/11 :  18:09:06  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Grattis till inköpet Stefan
Synd att Posten har haft bort paketet du väntat på.
Servicen från Bo H är ju som du nämde förstklassik
Det är väl därför det ramlar in nya bra grejjer här hemma.
Lycka till med renoveringen Stefan
/Leffe
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/08/13 :  10:41:26  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Kul att se att du har en Continuo igen, jag var ju en hårsmån från att köpa din gamla, men ngn annan hann ju före...
Hoppas även på att snart få se lite bilder på din gamla engelska spelare :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/08/13 :  10:53:08  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
quote:
Kul att se att du har en Continuo igen, jag var ju en hårsmån från att köpa din gamla, men ngn annan hann ju före...
Hoppas även på att snart få se lite bilder på din gamla engelska spelare :)


Gissa vem?

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/08/13 :  11:56:33  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Jaså Ninja det var du, din buse ;)
Nåja jag får nöja mig med min Linn Basik tills det dyker upp ngn annan trevlig spelare.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/08/15 :  09:20:12  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Stefan /
Har du fått snurr på spelaren än ?
Hur låter det och hur gick det.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/08/15 :  14:01:04  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Stormen:
Har fått snurr på den efter lite modifiering av "motorrummets" storlek. Den nya motorns startkondensatorer kräver ett djupare motorrum så det var bara att ta fram skruvdragaren med ett "betongborr" och "fräsa" upp utrymmet. Det gick fint.

Har tyvärr inte haft tid i veckan att renovera men det kommer mera. Köpte speciallim (en variant av akryltätmassa med god vidhäftningsförmåga) igår för limning av mdf-plattan i botten. Ska limma ikväll. Dock väldigt lång torktid, ca 3 dagar.

/stefan
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/08/15 :  16:21:36  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Spännande. Det två senaste limmen jag använde var P.U lim- för utomhusbruk det är besvärligt att handskas med o det sväller o klibbar överallt, med det torkar fort.
Det andra var mattlim att limma aluminium mot papp. Jisses vad segt det limmet är, torktid är okänt men det är som tuggummi efter en stund och man tror att man aldrig ska komma loss Det är segt i flera år. Borde fungera bra som vibrationsdämpande. I ditt fall så är det nog bäst med ett akryllim som härdar o blir hårt som glas. Passar nog bra till graniten Lycka till.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/08/18 :  13:04:37  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Lite fler bilder:

Bastant skivtallrik. Har inte vägt den men det borde uppskattningsvis vara 5-6 kg.




Den"nya" armen med två parallella stålrör med "vagnchassi" i plexiglas.





Den nya motorn där startkondensatorerna skymtar under motorn. Man kan även se att motorrummet är "uppfräst" undertill.



To be Continuod.

/stefan
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/08/19 :  11:47:15  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Ser intressant ut. Vad är det för material i tallriken?


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/24 :  23:01:54  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Hur går det med renoveringen

Eller sitter du bara och njuter av musik numera och glömmt bort oss nyfikna som vill se mera av renoveringen till en färdig spelare.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/08/25 :  16:10:26  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Calle: Tror det är någon "mineralblandning", vet inte exakt.

Magnus1967: Sorry! Jag har haft en hel del renoveringsarbete på huset och hoppas att jag snart får tid att färdigställa Continuon.

/stefan
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/09/18 :  10:23:44  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Då kör vi igen!

Sen sist har jag preparerat bottenplattan av MDF. Lite urfräsningar och håltagning. Den limmas med akryltätmassa som behåller en viss flexibilitet och dämpar på så sätt vibrationer. Limmet/massan blir aldrig helt torrt/hårt.

Först en bild på undersidan innan plattan sätts på plats.



Hål och urfräsningar.



Denna akryltätmassa användes.



Enligt instruktion från Bosse Hansson ska limmet appliceras i strängar och inte strykas ut över plattan.



Fortsättning följer

/stefan



Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000