HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Push-Pull 6AS7-G
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/21 :  21:21:20  Show Profile Send Lord a Private Message
Som en lite uppföljare till mina bravader med SE 6AS7-G, har jag börjat labba lite med en PP variant.
Och som vanlit försöker jag att hålla konstruktionen så enkel som möjligt.
I den första varianten har jag använt 6N6P i en LTP fasdelare/drivsteg med en LL1668 som anodlast, den är kapabel att svinga uppåt 250Vp. Men förstärkningen blir ganska låg så det måste till ett steg till för att bli en komplett förstärkare. Förstärkningen mellan ingång på fasdelaren och utgång är ganska presic 1ggr. Helst så skulle jag vilja klara mig med bara LTP:n så jag funderar på att byta till ett mer högförstärkande rör.
Hur som helst så ser det ut så här just nu.


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2007/08/24 21:17:38

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2007/08/21 :  21:33:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Fördelar med CCS på katoden?Jfm motstånd?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/08/21 :  21:37:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett par EC86 borde väl klara jobbet galant och ge tillräckligt med förstärkning, samma sak med ECC81 om man blundar lite för hur kurvorna ser ut...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/21 :  21:42:54  Show Profile Send Lord a Private Message
Den ger bättre symetri på signialen, skall det fungerar med ett motstånd så skall det vara mycket större än lastimpedansen på anoden, typ Mohm. Går ioförsig få skaplig symetri om man kör med olika anodlaster, men då blir också utimpedansen olika.
Så bäst blir det som sagt med en CCS på svansen.


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2007/08/24 14:09:13
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/21 :  21:50:26  Show Profile Send Lord a Private Message
2st EC86 har jag funderat på, dom fungerar ju yppeligt i samma koppling fast med anodmotstånd så en bätter bör det bli drossel.
Ett annat alternativ är D3a eller E280F (triodkopplade).

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/22 :  07:48:37  Show Profile Send reVintage a Private Message
Missa inte att E86C bör köras med Ua en bra bit under 200V för bra linjäritet och har Uamax 250. Höjdar-rör!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/22 :  09:41:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Verkar kul. Har du sett grejjen i AoE??
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/22 :  10:05:57  Show Profile Send reVintage a Private Message
Vad är AoE

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/22 :  10:07:59  Show Profile Send Lord a Private Message
nja , AoEs senase rörprojekt är tyvärr undermåligt enligt mitt sett att se det.


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/22 :  12:53:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
AoE - Allt om Elektronik; den svenska varianten av Elektor Electronics.

Deras rörprojekt kommer nog från Holland, vad nu firman heter därnere.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/22 :  17:39:10  Show Profile Send Lord a Private Message
Nu har jag provat med att byta 6N6P mot 2st EC86.
Ua 220V Ug-2,8v Ia10ma, det gav en förstärkning på ~26ggr så det är på netten att det går att driva fullt ut, drivsteget klipper före slutrören. Inge bra med andra ord.
26ggr tycket jag sammtidigt blev väl lågt ? med tanke på att EC86 har ett µ på 68. 6N6P med µ 22 gav ~13ggr förstärkning , kanske stämmer endå.
Så det lutar åt en 3 stegs konstruktion endå, 6N6P som drivsteg och något lämligt rör på ingången med ca 20-25 ggr förstärkning
Någon som har nå tipps på nå lämpligt rör ?

Edit felskrivning

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2007/08/22 18:31:10
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/22 :  18:04:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kort om AoEs förstärkare:
(skriftlig beskrivning - vill inte skanna schemat precis)
Ingångssteg/fasdelare - differentiellt (ECC83). Katoderna dragna till -50V via 33k. Anoderna hänger på 220V via 100k.
Drivsteg: ECC82. Gallret med -50V bias (varför??) Katoden på -40 ... -45V. Anoden till +270V via 22K.
Fasdelare och drivsteg AC-kopplade.
AC-kopplat till utgångssteget - 6AS7G. Floating bias - katoderna till noll via 1K2//100uF. Anodlast 4K Raa. V+ = 290V.
"För DC-biasinställningen för utgångssteget valdes en automatisk negativ gallerjustering, separat för varje triod." Den har de glömt rita ut.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/22 :  18:06:30  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ung. halva mu är vad du kan räkna med i en Schmitt. Om du använder en Paraphase får du ca 50ggr men det är inte säkert att den funkar med PP-drosslarna. Testa så får vi andra lite matnyttig info. Om du är osäker på kopplingen kan du maila. Lägg annars en splitload-fasvändare innan EC86:orna så får du upp gainen. Lite Williamson-stuk mao. I båda fallen slipper du CCS.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/22 :  18:47:05  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag ökade gallerläckrna på slutfören till 200k så blev gain till 29ggr, men fortfarande för lite. Det behövs ~3v för full utstyrning och det är ungefär vad gallerförspänningen är , inte mycket till marginal alltså.
Paraphaseen gillar jag inte så den skippar vi, en liten test kanske dyker upp. En splitload skull iochförsig funka men jag tror jag skippar den ochså.
Jag fick lite bättre basrespons med 6N6P, så jag byter tillbaks till den.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/22 :  19:35:40  Show Profile Send reVintage a Private Message
Nu blir jag dunder-nyfiken : Hur vet du att du inte gillar paraphase med PP-drossel? Tror aldrig jag sett det tillämpas och frågan är om det öht fungerar IRL.

Det finns ju ett otal varianter av paraphase. Personligen gillar jag "Old Style" bäst med bara en spänningsdelare till rör2. Det är ju faktiskt den fasvändare som ger mest utsving av alla typer .

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/08/22 :  20:05:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
I schemat står det LL1668/15mA, ska man tolka det som att drosseln är försedd med ett luftgap avsett för 15mA?
Om så är fallet så borde det finnas mycket lågfrekvens att hämta i att ta PP-versionen av samma drossel istället.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/22 :  20:44:42  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag ogillar paraphase eftersom den är beroende av rörets kontition framförallt µ . Sen presic som du säger att disten adderars till triod nr2. Hur många variander finns det igentilgen ? har du någon sammanställning så skulle det vara intressant att se. Man kan ju inte var hur envis somm helst. Lite mer gain skulle ju inte skada..

Fuling: stämmer bra det, den är luftgapad till 15mA. Den har med båda lindningarna i serie en induktans på dryga 200H.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/08/22 :  20:54:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Drygt 200H från ände till ände, det borde alltså bli drygt 50H från ände till mittapp om jag förstår rätt. Man kanske inte kan/ska räkna så i en sån här koppling men rent teoretiskt får man väl en fjärdedel av induktansen om man mäter över halva lindningen.
Om mitt resonemang har någon substans så betyder det att trioderna i drivsteget ska han ett inre motstånd på under 2kohm för att få fullrangeåtergivning...?!?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/22 :  21:51:47  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ang. paraphase OS så är ju balansen beroende av mu. En trimmer och justering ett par ggr om året är antagligen vad som behövs. Ang. distorsionen så är det inte någon större fara då iaf 2H balanseras ut i slutsteget. Har inte koll på vilken typ av dist vi talar om här men den är nog oväsentlig om man har dimensionerat drivern optimalt. Steg 2 får lägre övre gränsfrekvens men det kan kompenseras.

De övriga typerna av Paraphase bygger på motkoppling av steg 2 till gain 1x och kan varieras på flera sätt. De leder i samtliga fall till att man får olika utimpedanser för de på sidorna.

Även Schmitt har ju ett motkopplat andrasteg.

Spännande i vart fall om det skulle funka med Paraphase och PP-drossel!

Rekommenderar lite klassisk Crowhurst som kvällslektyr:

http://home.comcast.net/~enghenry/diy/ClassRoom/ga200ac.pdf

Fuling: Jag trodde att varje drossel utgör halva induktansen men att den blir en fjärdedel när man parallell-kopplar halvorna?
En drossel på 50H har en impedans på ca 6k vid 20Hz så det gäller väl dessutom att kolla rörkurvorna så att man inte får för mycket dist pga den förändrade belastningenslinjen(elliptisk).

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/22 :  21:55:07  Show Profile Send Lord a Private Message
Paraphase med PP-drossel ser ut att fungera skapligt. Gainen blev den dubbla , men det blev ett fasfel på 9 grader vid 20kHz. Det kanske går att kompensera bort det med lite tur.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/22 :  21:58:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Intressant! Vilken typ körde du? Och hur såg fasen ut med Schmitt?

Körde en snabb-simulering med en Old-style och det verkar som om balanseringen är viktig. Fas- och frekvens-gång verkar kunna tweakas med en liten pF-kondensator över seriemotståndet från första rörets utgångskonding till andra rörets galler. Men med för stor konding blev det självsvängning!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/22 22:20:14
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/08/22 :  22:35:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
reVintage: Jag är som sagt osäker på om mitt resonemang håller, men att en halvering av antalet varv på en given kärna drar ner induktansen till en fjärdedel är jag ganska övertygad om. Induktansen ökar kvadratiskt med antalet varv har jag för mig.
Däremot vill jag få det till att parallellkoppling av (identiska) lindningar på samma kärna inte påverkar induktansen, men nu är jag inne på osäker mark.
Vad jag vet så är det antalet varv som är avgörande, sen om varje varv består av flera parallella trådar verkar inte ha någon betydelse för just induktansen (däremot säkert för kopplingsgrad och liknande i en trafo).
Luftgapet verkar däremot förhålla sig linjärt till antalet varv, en fördubbling av varvtalet för ett givet luftgap ger alltså halva strömtåligheten.

Allt ovanstående har jag i princip läst mig fram till genom att kolla databladen över hur Lundahls produkter beter sig i olika kopplingar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/23 :  00:37:22  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag körde med "old style". Fasen på LTPn så bra ut, men jag skall göra noggrannare mätning så jag kan bekrefta de.
Vilket seriemotstånd är det du syftar på ?


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2007/08/23 00:51:28
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/23 :  07:38:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fuling:
Jag har inte hajat det hela, ska läsa på lite mer. Tänkte separata drosslar att parallellkoppling halverade induktansen men det lutar åt att jag har fel när de nu sitter på samma kärna.

Lord: www.eflatjump.se/paraphasedrossel.pdf , möjligt är att slutrörens ingångskapacitans påverkar, ska göra en simulering med hela förstärkaren.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/23 08:46:51
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/08/23 :  07:57:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
Drosslar med separata kärnor beter sig som motstånd vid serie- och parallellkoppling, det är annorlunda när lindningarna är kopplade via samma kärna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/23 :  08:05:38  Show Profile Send reVintage a Private Message
Säkert riktigt! Då är 50H per sida för lite, tror man bör ha 100H.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000