HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Altec 511 massaker
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/01 :  18:52:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Syftet är att använda 511B som mid-horn tillsammans med JBL 2405H och 414-8A i ett Everest-inspirerat bygge. Hittade hornen med modifierade 808-drivers i förrådet där de legat i ca 20 år, sedan jag hade sista horn-anfallet. Time och Hoktuna har tjatat så förbenat så nu har jag fått ett nytt och kraftigare anfall. Detta har fått till följd att jag idag gick loss med vinkelslipen.

Jag har alltid irriterats av "humpen" som ligger ca 10cm bakifrån:



I förra försöket fyllde jag ut den horisontella delen med gips ung. som gjordes i en artikel av M.Etienne i l´Audiophile No 20, 1981. Dessvärre blir det då för liten area vid den aktuella längden då den minskas från 25 till 15 cm2. Därför har jag skurit bort sidorna i syfte att bredda hornet och få en jämnare utvidgning. Istället för ursprungliga 5*5cm blir det ca 3*8cm. Här syns humpen utan och med gipsfyllning(missade skärpan):



Jag har räknat lite på exponential-hornet och det verkar som om det är beräknat för 270Hz med en m-faktor på ca 2, vilket gör att 500Hz säkerligen kommer att räcka som undre delningsfrekvens.

De fenor som sitter i öppningen har säkerligen någon funktion (spridning?) men jag ville bli av med dem om inte annat av estetiska skäl. Sidorna på hornöppningen känns inte helt optimala så därför ska de byggas upp för en jämn avslutning. 2405s front(grå/röd symbol) kommer att ligga flush med ena gaveln. Mycket coolare look men kommer det att funka ljudmässigt?



MDF-sidorna som kommer att utgöra fötter, ska fästas med sättlim och blir också gjutform, så att över- och undersida kan täckas av ett 2-3cm lager av fiberförstärkt flytspackel. "Läpparnas" utsidor ska självklart även de fyllas med flytspackel. De asfaltmattor som nu sitter på alla ytor får bli kvar närmast metallen.

511 hornen är lätta att få tag i och kostar ingen förmögenhet så det är inte hela världen om experimentet inte lyckas. Så låt mig slippa kommentarer där ni förfasar er över vinkelslips-massakern!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/01 18:54:09

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/02 :  12:25:16  Show Profile Send time a Private Message  Reply

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/02 :  12:44:15  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Den kommentaren var precis vad jag hoppades på av dig !

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/02 12:45:33
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/09/02 :  16:01:42  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
så ska en slipsten dras
mer sånt här

18 ska de va.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/09/04 :  08:15:48  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Mera såg i horn!!!!


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/04 :  09:46:50  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Har nu räknat, samt med hjälp av Horncalc kalkylerat om hornet. Genom att lägga en förlängning på 6,5cm mellan driver och horn får man 287Hz som gränsfrekvens. Det blir lite pyssligt då hornet måste öppnas från diameter 26mm till 26*39
mm. Nu blir det alltså lite mer vinkelslip, Dremel samt svetsning. Därtill kommer adaptern i MDF.

Vet inte hur gubbarna på Altec tänkte. Det visar sig nämligen när man kalkylerar, att hornet skulle vara näst intill optimalt om det hade gjorts för 1,4" driver(ex 288). Altec kom senare med ett 511E horn som gjordes på det sättet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/04 09:55:52
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/04 :  17:00:53  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag ryser in i märgen, kanske beror det på att värmepumpen är paj men man måste tänka på Kulturarvet ! Intressant projekt, ger ju möjlighet att gå upp till en 1,4" 288 driver, hornet är ju ett 500Hz så det borde bli finfina grejor

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/04 :  20:01:14  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Blanda nu inte ihop "kulturarv" med massproducerade amerikanska PA-horn. Nu ska vi få det att funka till hajfaj. Har bokat tid med min "alu-svetsar-guru" på torsdag, sen blir det nya bilder.

Slå på klass-A slutstegen, det är nog bara avsaknaden av värmepump som ställer till det för dig!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/04 :  20:49:00  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Ja, du har nog rätt, ska putsa mina 511 och starta OTL stegen.
Posten har snurrat runt ett kort till min pump en vecka nu så jag börjar bli tvär...

Varför har man bulan egenligen ? Nån som räknade fel eller ett högpassfilter ? Själv tycker jag förresten fenorna är coola

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/04 :  22:11:53  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Hahaha! Veckans kommentar där, reVintage

Du inspirerar mig att försöka utvinna välljud ur mina Altec 902.
Mitt tidigare försök minns jag som "Toner från en trasig radioapparat på botten av en djup brunn i en konstig fylledröm"

P.S: Jag skyller inte på Altec

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/05 :  07:12:41  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Med hjälp av Horncalc har jag kalkylerat ännu lite mer på hornen med 808 drivers. Jag förutsätter att man börjar hornet redan i driverns öppning direkt efter "kompressions-kammaren". I 808an är denna diameter 17mm(en våglängd av 20kHz!) som koniskt ökar till 25,4mm vid öppningen. Men... det ger en Fu på över 400Hz.

Vi kan också förenkla den första biten av hornet, 100-150mm med konisk utvidgning eftersom skillnaden mot exponentiell är liten.
Kalkylen ger vid handen att öppningen borde vara 25,4mm först efter 76,5mm för att hamna på Fu=287Hz, som 511an har om man räknar dess sista 320mm. Om man sedan kalkylerar från 25,4mm dia och till änden av hornet hamnar man på L=535mm. Mao hamnar vi på en totallängd av 610mm mot de ursprungliga 50mm(drivern)+470mm(511B)=520mm

För att åstadkomma detta behövs en adapter som minskar arean vid driveröppningen till 22,1mm, minskar den koniska utvidgningen i drivern samt har en längd på drygt 90mm. Öppningen i 511B-hornet måste också vidgas till 10cm2(25,4*39mm) och dessutom snyggas till i ytterligare 150mm(fram till lägsta delen i höjdled: 34*140mm, 48mm2) för att den exponentiella utvidgningen som svarar mot F=287Hz ska bibehållas.

Om jag tänkt rätt blir den svåraste modifieringen att ändra driverns utvidgning. Om man å andra sidan struntar i modifiering av drivern så får man istället nöja sig med den kortare 6,5cm-adaptern från tidigare inlägg.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/05 08:28:23
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2566 Posts

Posted - 2007/09/11 :  18:28:32  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ha Ha

Snacka om att såga Altec. Det var det bästa jag sett på länge.
En god vän till mig brukar säga att Altec låter alltid bäst hos någon annan.

Jag kan rekomendera Emilar EH500.
1 "Fenorna" är borta.
2 Tjockt gods.
3 Ingen kompressions kammare
4 JBL 2441 passar

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/12 :  12:39:20  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Har just räknat på 2441 i 511 hornen. Om man ska använda sådana får man korta hornet från ursprungliga 47cm till 41cm. Hade man råd med 2441 så vore det läge för ännu mer vinkelslip och svets!
Upptäckte att jag i tidigare "posts" refererat till "Horncalc" men det var fel. "Hornresp" är det riktiga.

Imperial: 511 har ingen egentlig kompressionskammare! Övergången från kvadratiskt till rektangulärt tvärsnitt orsakar hoptryckningen i höjdled. Utvidgning är hela tiden exponentiell. Men det ser helknäppt ut. Troligtvis påverkar det spridningen. Kollade EH500 och det verkar ha en gränsfrekvens på 350Hz kontra 287Hz för 511B. Så det är inte ett alternativ då det måste delas mycket högre.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/12 12:54:06
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/12 :  13:17:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
F-n, Imperial, varför ska du komma med såna här idéer? Har fått låna 2441:or så nu åker vinkelslipen fram! Kapas ung. vid strecket och förses med ny ändplatta med 49mm hål. Hornen ligger redan hos min alusvetsare så nu får han lite mer att plocka med!


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2566 Posts

Posted - 2007/09/12 :  17:02:26  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjena!

EH500 har högre cutoff
Jag delar mina vid 1k 6db.
Det passar bra till mina JBL D130A

Det är sant! Det är inte en riktig kompressionskammare som Altec hornen har. Dom kallar det nåt annat.
Tanken med konstruktionen var att kasta ljudet längre och få jämn spridning på lite större avsånd än i ett vanligt vardags rum.
Jag kommer inte ihåg vad gubben heter bakom "L'Audiofil"(ursäkta min Franska). Han fyllde "humpen" med modellera.

Dessa är ju trots allt gamla pa grejjor.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/12 :  20:18:43  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Imperial: Kanske du ska läsa mitt första inlägg så att du får reda på vad L´Audiophile snubben heter. Då får du också reda på att det var gips(platre) och inte lera han använde.

Har du lite mer info om 511-hornens konstruktion, har inte hittat något på nätet. Verkar intressant.

Dessvärre blir det nog lite "hump" kvar om man ska köra 2"-driver.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/23 :  17:40:31  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Var hos svetsarn i fredags. Inte klart.

Har nu ett par JBL 2328-adaptrar på G från E-bay. Om jag får dem blir det istället till att kapa efter 511an vid ca 35cm längd och svetsa på en 8mm alu-platta med 2328s ca 35*98mm hål. 2328 är strax under 10cm lång och går över från rund 50mm till rektangulärt hål.

Edit:Har nu ett par 2328 på väg från Frankrike(!). Krånglar inte till det med 8mm-plåt, utan låter svetsa adaptrarna direkt på 511orna som kapas ungefär vid röda strecket.



Sen kommer det att gå åt lite gips för att få en snygg övergång. Pyssligt värre och mycket aluminiumskrot blir det över.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/24 08:17:28
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/01 :  20:44:21  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det här skenade iväg lite men det är kul att förändra saker på vägen!

Om jag hade haft 2328 adaptrarna och 2441-drivers innan jag började hade det blivit enklare!

Fick 2328:orna idag och det visade sig att tvärsnittet vid 44cm längd av 511an överensstämde perfekt. Min kalkyl sa 45,5cm men det blir så mycket jämnare övergång vid 44cm så vi kör på det.

Nu återstår att hämta de vattenskurna adapter-plattorna imorgon och sedan lämna iväg allt för svetsning igen.



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/02 :  13:01:16  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Nu är plattorna klara och hornet inpassat. Bara svets och spackling kvar.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/10/02 :  20:55:01  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Kul att det passade med tvärsnittet.
Nu blir det tut i luren snart

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/03 :  08:11:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hoktuna: Kommer ut till dig och testar!
PS Rörprovaren är igång DS

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/12 :  22:40:53  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fick ett horn från svets idag, det ser rätt stabilt ut:



Letade rätt på lådorna med Altec 414 idag. Festligt värre, det var ett råtthål på ca 3cm i den enas kantupphängning.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/10/13 :  04:50:17  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag har för mej att kanten är limmad med nåt giftigt klet.
Hoppas han fick rejält ont i magen

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/13 :  09:14:36  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Han svetsade med adaptern på plats och det märks att det är en massa gucka som förkolnat. Hoppas han överlever horn nr2.. När jag fått tvåan kommer jag ut och gör en snabbtest:


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/10/13 12:20:51
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/10/13 :  19:06:49  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Grymt projekt. Jag önskar att jag vågade göra nåt liknande.

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/13 :  20:13:03  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ola: Du vet väl vad man säger på elektronik labbet: "Friskt vågat, hälften brunnet!"

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000