HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dämplimfråga (The Pretender-projektet)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/09 :  01:14:51  Show Profile Send edison a Private Message  Reply

(Relaterat till detta projekt: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72839)

Har (Swedac) dämplim att tillgå.

Ska limma dit mina högtalares sidostycken och avsåg att använda detta dämplimmet.

Nu visar det sej, efter att jag limmat ihop sidorna vilka är sammansatta av 1 st 7 mm + 1 st 9 mm björkplywood, att de blivit något böjda, dvs de har "slagit sej".Har blivit aningen mindre elakt efter att de suttit fast mot lådorna med tvingar ett par dygn efter de limmades ihop, men helt platta är de definitivt inte.

De behöver tvingas ihop i varje hörn för att överhuvudtaget kunna sättas dit...limmet som ska kunna hålla dem fast ordentligt när tvingarna tas bort måste vara superstarkt.

Och...har förstått att dämplimmet ska appliceras så det blir någon mm tjockt...bli ju då lite skeptisk...eftersom jag har önskat att sidor/låda skall bli helt jämna i ytorna så det inte syns nåt mellanrum.
Något som hintar mej om att dämplim möjligen inte är allra bästa alternativet just för denna limning...

Kan ju alltid använda det för baffeln som är mkt jämn och platt.

Sen ska ju 1 st täljstensplatta per yttersida fästas, det kan jag anta går mkt bra med just dämplimmet...borde bli väldigt bra dämpning med både sten av denna akustiskt mkt döda typen samt dämplim...


Några tips/råd?


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/02/09 10:22:31

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/02/09 :  08:38:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Dämplimmet skall skapa en spalt...det är ju själva vitsen. Så vill du slippa spalt så limma med trälim, givet ytan så blit det "superstarkt". För täljstenen blir det nog fint med dämplim och du kan ju alltid sätta silikon i lämplig färg för att dölja skarven.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/09 :  09:13:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har samma bekymmer med mina nya bafflar. Det har rört sig en liten
aning så jag får mycket slipjobb. (Ska ge mig på det nu) Nu har jag
stavlimmad ek limmat på MDF så det syns ju inte hur trät har slipats
direkt. Med plywood riskerar man kanske att det slår sig så pass att
slipningen går genom trälagren och då blir det ju inte snyggt.

Det blir nästan helt stumt i alla fall så limmet funkar fantastiskt
bra som dämpning. Med sten blir det nog heldött.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/02/09 09:15:14
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/09 :  10:20:10  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
*Ang skarven, jo visst hade jag förstått det skall vara en anings spalt så limmet får utgöra ett eget skikt som just dämpar...med andra ord var det ju klart att sådant lim inte skulle varit påtänkt för just sidoplattorna..."tänkte väl högt" bara när jag skrev inatt, hehe...


*Sidostyckena verkar iaf inte ha slagit sej så mkt att slipning kommer "gå genom" plywoodskikten, som väl är.

Jag kör sidorna med trälim och petar dit några extra pluggar så kommer de sitta som berget.
Sen är det "bara" att slipa ytorna tillräckligt väl, så blir det nåt vackert att lägga ett par/några lager klarlack över.

Men en del av sidan kan limmas med dämplimmet:
Den punkt mitt på respektive sida som ligger an mot ett utskott från ytterdelen av stagen och hamnar mittpå sidornas inneryta.
Kommer synas hur jag menar när bilder på lådor och sidor kommer upp.

-----

Blir nog tvungen måla stenplattorna med något täckande dock, eftersom den 4:e skivan inte ser lika ut som de andra (den som köptes nyss då en blev "skickad" i golvet)

Lurar på att köpa 3 till av samma parti...när jag nu kunde få snedsågningen ordnad av säljaren.
Även färg kostar ju några slantar...inte avgjort hur det blir med det.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/02/09 :  19:01:03  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Så länge resonansfrekvensen ligger utanför dom frekvenser du exiterar med elementet så behövs inget dämplim.
I basen ex.vis (subwoofer) där du kanske har en resonansfrekvens på 500 Hz men basen bara spelar till 100 så är det ju helt bortkastat med dämplim.
Och om det gäller höga frekvenser från diskanten ex.vis så råder jag att ha dämplim på frontbaffeln som håller diskanten, så behöver du inte oroa dig att diskantvibrationer överförs till resten av lådan.

Dämplim är bra men det är bra att tänka till innan så man har dte på rätt ställe..

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/10 :  10:23:06  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
esl:
Ett tag lurade jag på att dela baffelplattan så diskanten får en egen, och sen limma den, eller båda, med dämplimmet.
Borde ge viss avkoppling.

För övrigt är det (väl?) basens vibrationer som oftare ställer till det för diskanten, då ett "rörligt" diskantelement inte borde vara så där väldigt bra...

Nu är min fästmetod för basen lite ivägen för detta resonemanget, då jag använder genomgående skruv för själva elementet som sedan drar fast baffeln mot lådans material.Basen får därmed en "fast" förbindelse med lådans huvudstomme.
Kanske lådans vikt på 13-15 kg klarar att 'ta hand om' 5-tummarens 9,6 grams rörliga massa (konvikten)

"Delad baffel-fördelen" i sej (om sådan nu finns) "drabbas" ju inte av den saken, då diskantens fästskruvar enbart dras genom själva baffelplattan eftersom hålet där är större än skruvarnas "radie", så det är inte helt omöjligt att jag går den vägen...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/02/10 10:30:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000