HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 ESLDD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/09 :  21:37:06  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Många projekt på en gång, här är ännu ett. Bygger även detta i samma låda och med samma kort som "pre-plan". På bilden ser ni grovplaneringen till de förstärkarblock som ska integreras med och direktdriva ESL-panelerna som står bakom:



Tror att utrymmet kommer att räcka. Lådorna ska monteras baktill på samma platta som utgör fundament för panelerna. "Trafon" i mitten är en PP-drossel till utgångssteget. Den och ITn är customlindade hos Electra-Print. Nättrafon blir inte den som syns på bilden utan en 150VA Antek-toroid som tillsammans med ett GZ34 och LC-kopplad Hammond-drossel kommer att utgöra nätdel. Driversteget i paraphase-koppling kommer preliminärt att matas med en DN2540 CCS. Kretskortet till höger är MLs kort som förser panelen med nödvändig 2,4kV polarisationsspänning.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/10/09 23:18:41

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/10/09 :  21:54:20  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
arghheiot09tgjghhhhhhsluuuurpdräggeeeeel

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/09 :  22:00:55  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Mace: Stegen kommer säkerligen att funka till ESL-57s diskanter också! T.o.m. delningsfrekvensen blir densamma(500Hz).

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/10/09 22:07:54
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/09 :  23:54:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Va e det för paneler?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/09 :  23:56:35  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
ML Script

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/10 :  09:25:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Har hört många planer i den här vägen, men ingen jag vet har kommit till skott. Kul projekt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/10/10 :  21:49:15  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Kul projekt, min smak!!!!

(Transformatorer och drosslar till GM70 direktdrft av esl 63 skall skeppas denna vecka av Brian Sowter :-) )

esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/10 :  21:53:36  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
esl: Det ska bli (hög-)spännande när du drar igång! Jag nöjer mig med plusjordat och 550V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/10/11 :  23:12:17  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
reVintage... jag förväntar mig ditt fulla stöd och din support i detta!
Då du nu har ett litet försprång... inte bara att du har lite koll på rörstärkare (underdrift) utan även DD.
Vi vill veta hur ditt bygge låter också.
En hand i fickan.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/10/17 :  23:46:37  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
ESLDD...
Ett litet steg närmare... fem kartonger kom från Brian Sowter idag.
Saknar bara fem kartonger med tid...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/26 :  10:53:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Saknar bara fem kartonger med tid...
Det vore en bra affärsidé faktiskt: Kom och köp tid! 300 kronor kilot!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/26 :  11:50:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
"
Saknar bara fem kartonger med tid...

/esl"

Kanske man skulle skicka ut en efterlysning hos Interpol? Tillsammans saknar vi 10!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/26 :  12:41:08  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Tid är inget som finns, det får man ta sig...

Beträffande drosslar och transformatorer som jag och esl fått från England så har vi kollat upp dem och de var gjorda enligt vår specifikation. Vi har fått 8 anoddrosslar och en transformator 1:3, vi tog bara en transformator för att kunna kolla att det fungerade innan vi beställer resten. För varje kanal går det åt 2 anoddrosslar och 2 transformatorer till utgångssteget! Sedan skall vi beställa lite annat till drivrören och till nätdelen också förstås.

Det känns som om vi inte bara saknar oceaner av tid utan också måste trycka upp lite nya pengar...
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/10/26 :  19:29:05  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
En interstage transformator mellan 300B och två st GM 70 funderar jag på.
Är Lundahl 1660 eller 1661 nåt att rekommendera?
Det är lite lockande att bygga balanserat hela vägen, då man i en elektrostat faktiskt driver panelerna balanserat.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/26 :  20:15:09  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
1660 duger inte i ett sådant steg och det är svårt att få tag på en vettig transformator för ändamålet. Det är mycket bättre att bygga single end hela vägen så jag föreslår anoddrossel på 300B istället och det är vad jag kommer att använda.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/26 :  20:43:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Nu sticker jag ut hakan igen och frågar: Är verkligen Lundahls trafar svaret på allt? Jag har inte använt dem och det enda jag vet att de är mediokra mätmässigt med ringningar och låg resonansfrekvens parat med låga induktanser. Lenn Art säger att de låter bra enligt tråden som Hoktuna körde. Grundläggande bör de statiska egenskaperna vara acceptabla innan man går vidare.

ESL: Nyfiken, varför ska du driva ett lättdrivet rör som GM-70 med 300B? Det borde väl klara sig med vilken normal preamp-driver som helst, bara det är spänningståligt.

Såg just att MatsT svarat ang. 1660 och vi tycks vara överens om att den inte passar här iaf.

Alternativet till anoddrossel och konding från drivern kan väl vara att köra 1:1 bifilärlindat. Har beställt ett par för ett annat ändamål och utvärdering då jag inte har någon erfarenhet.

Om panelerna ska drivas SE kanske man iaf kan köra PP fram dit? Menar alltså att man skulle kunna köra en PP-drossel på 300B.

Inser nu att man skulle kunna köra mitt steg som drivertill era bestar!


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/10/26 :  21:35:21  Show Profile Send esl a Private Message  Reply

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/01/12 :  14:01:10  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Parallellt till min 511-massaker(http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63286&whichpage=2) ska Script-panelerna tillsammans med 2st Altec 414/sida i "open back"(IKEA Billy 202*40 i ek) testas:



Bara att göra ett par bafflar till.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/01/12 14:11:20
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000