HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Använda Olimex "kommersiellt" : Uppföljning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/13 :  15:04:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Då och då behöver jag kretskort gjorda på jobbet. Ibland etsar jag själv men då det rör sig om små detaljer elle många kort så beställer jag fråm samma företag (Stevenage circuits) som elektronikingenjörerna där jag jobbar; korten blir jättebra men de är dyra eftersom de använder samma procedur oberoende om det är 2 eller 7 lager (minimiorder 5 kort, kostnad inklusive tooling ca £250). Då jag sällan behöver mer än två lager och inga underliga material så funderar jag på att istället beställa från Olimex ssom ju har bra rykte inom DIY världen och dessutom är betydligt snabbare(jag spenderar hellre min budget på annan utrustning).

Nu till min fråga: Har något använt Olimex kommersiellt (dvs beställning skickad från ett företag) för ex. prototypkort (att man inte använder dem för produktion förstår jag)? Och har det så fall varit något strul?
Det ska sägas att vi kan betala med VISA för små beställningar så fakturahanteringen borde inte vara några problem.




Edited by - f95toli on 2007/11/19 19:03:15

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/10/14 :  00:34:08  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
En kompis till mig kommer att göra en beställning på kort från ett företag i Rumänien (har erfarenhet från sitt jobb). Jag vet inte var det heter, men om jag inte fyller på med namn inom ett par dagar, skicka ett OM och påminn mig. Han och jag beställer för ett eget DIY-projekt. Kvaliteten är tydligen hög, och priset lågt. Eller i alla fall överkomligt. Jag tror han pratade något om 250-300kr för ett ämne runt 100x150mm, dual-layer. Men som sagt, jag återkommer när jag pratat med honom.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/14 :  01:45:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tackar.
Olimex gör som bekant bra kort så det är jag inte oroad; det är mer administrativt strul som jag är lite oroad över. Vi (mest jag) beställer då och då från företag i Ryssland, Ukraina etc och det har alltid gått bra till slut: men då är det utrusting som inte finns att få tag på från annat håll (jag har ganska bra kontakter i östeuropa tack vare mina ryska kollegor).
Inköpsavdelningen på jobbet tycker inte alls om att man beställer från nya företag om det finns etablerade alternativ, fast i det här fallet så bör ju Olimex vara bättre både pris- och tidsmässigt. Men om jag beställer och det strular så blir de nog inte glada; och att stöta sig med inköpet vore mycket dumt

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/10/14 :  07:43:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag har bara använt dem för DIY/privat bruk. Det funkaded bra. Jag har gjort en testbeställning för ett projekt vi har. När vi väl fick till filerna på det sättet de önskade och jag fått ordning på faxningen så damp korten ner i brevlådan.

Det var väldigt smidigt och de svarade snabbt på mail.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/14 :  10:09:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tror dock Olimex är lite hårda om de ser att man utvecklat sina layouter i icke-licensierade program. De anmäler direkt till ägarna av originalprogrammen.
Att tänka på om man fuskar med knäckta CAD-program.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/10/16 :  06:49:36  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det verkar som det är Olimex vi också ska beställa ifrån, men har ingen tidigare erfarenhet från dem. Kompisens jobb-kort kom tydligen från något annat ställe.
Soundbrigade, tack för tipset.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/11/19 :  19:02:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
UppföljningÖ

Skickade iväg en beställning på två kort den åttonde och idag anlände de. Såvitt jag vet inte problem med betalningen (dvs inga arga mail från inköp) och korten var av helt ok kvalité.
Båda korten var dessutom väldigt små, 180x100 mm resulterade i 16 kort för den ena kretsen och 24 (tror jag, en hög) för den andra. Totalt pris $166 men då var $55 frakt (Fedex). Dvs, ca fjärdedel av kostnaden jämfört med det "vanliga" stället och dessutom betydligt snabbare.

Vi kommer definivt beställa från Olimex igen

edit:stavning

Edited by - f95toli on 2007/11/19 20:57:00
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/11/19 :  20:32:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Tack för infon.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000