Häftigt! Hade inte även polk audio nåt liknande fast m mkt färre element för ett antal år sen? Antar att det går att spela högt med dessa skapelser....
Jag har inte mätt upp dem (behövs nog då det låter lite väl intensivt om vissa toner i pianomusik...) Dock har jag gjort en liten korrigering för öppen baffel, ca 12 dB lyft från 300 Hz och neråt (low shelving filter).
Jag har även hissat den översta diskanten lite med ett high shelving filter.
Baksidan är täckt med dämpskum.
Jag skall komplettera med ett array med diskanter, 18 st per högtalare, för att få lite luftigare diskant.
Mitt gamla dipol basbord skall slaktas och bli två st dipolbasar som kan placeras tillsammans med dessa linjekällor.
Hur som helst så låter det väldigt väldigt lovande!
Det jobbiga är att jag inte alls har plats för dem (inte ens i källaren) och inte ens behöver dem... Hur som helst har det varit kul att bygga dem och jag får väl ta med dem på nån DIY-träff eller så...
Jag hade provat att sätta filt eller skum på hela fronten som stack ut över sidorna. Eftersom alla element sitter helt symmetriskt så kommer du få jättestarka förstärkningar vid vissa frekvenser.
Mycket intresserad av hur dessa låter! /esl
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel.
I morse spelade jag så högt att slutsteget som driver basarna (2x650W) klippte med några riktigt otäcka smällar som följd Baslådorna har en verkningsgrad på 100 dB (inte i den lägsta basen men ändå...)
Kapton är ett varunamn för aramidplast från DuPont. Kan tänka mig att Christian Berner kan sälja det i göteborg. http://www.bevi.se/ säljer också, klicka på produkter sedan lindningsmaterial.
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel.