Author |
Topic  |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 13:08:26
|
Just som jag var invaggad i säkerhet om att ha hittat en skivspelare för resten av mitt liv... Jag är väldigt nöjd med Project 9 med Denon DL-103 och Speedbox.se.och VandenHuul D502. Det låter sååå bra. Och så kommer den översvallande recensionen av nya Project 10 i senaste Hifimusik.En bra och inspirerande artikel! Den verkar vara snäppet vassare. Man blir nyfiken. Någon med erfarenheter av båda spelarna? Den tydligaste skillnaden verkar vara en rejäl bottenplatta som kommer med Project 10. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 18:09:27
|
RPM10 har även ett magnetlager vilket gör den rätt mycket tystare. |
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 18:27:14
|
Och ännu längre tonarm. Suck! Och hela härligheten är tyngre och finare. Hur är det möjligt? Hade hoppats slippa uppgraderingsdjävulen. Project verkar köra den gamla Bubkataktiken att slå rekord i prisvärdhet lite åt gången. Nästa steg verkar ju vara en 12tums tonarm. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
 |
|
Ampalang
fd. drbob

1136 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 19:11:18
|
12" är på G enligt rykten från mässan. |
 |
|
snaggvovve
Member

114 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 00:10:56
|
Du kan ju alltid uppgradera din spelare med "Ground it" från Project. |
 |
|
Gustaf
Member

398 Posts |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 23:45:14
|
Ja, jag nöjer mig nog med att köpa en sån där bottenplatta. Skall bli kul att följa tråden Gustaf! Project10an verkar ju förresten riktigt beskedlig jämfört med den där enorma Kuzmaspelaren som syns på bilderna från Malmömässan... |
 |
|
Jan I
Member

448 Posts |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2007/10/31 : 09:36:22
|
Ojoj!
Betyder dessa bilder att du köpt dig en 12":are från Pro-ject Jan I?
Mycket intressant isf, var ska denna vackra arm sitta? |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
 |
|
Jan I
Member

448 Posts |
|
Io
Member

473 Posts |
Posted - 2007/11/01 : 17:49:52
|
Jag köpte den spelare som jag skrev om. Och jag är fortfarande nöjd. :-)
Men jag har ersatt kabeln som går från spelaren med en Supra Sword, den fungerar mycket bra på de svaga signaler en MC-pickup lämnar liksom på MM-pickuper.
Tack för de vackra orden Eref.
/Olle |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2007/11/01 : 18:08:07
|
TACK IO för en riktigt underhållande lyssningsrapport! Hela detta nummer av H&M var en höjdare (där även Maggisarna var kul att läsa om).
Även jag blev Project 10-sugen efter läsning...trots att jag egentligen inte tror på lösningen med "massa övervinner allt".
Kul!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2007/11/01 : 19:37:04
|
Jag får tacka för artikeln också IO! Även om den skapade en del ovälkommen oro i min hifivärld. Undrar vilken den mest avgörande skillnaden mot RPM 9 är? Har en känsla av att magnetlagret kan ha en hel del betydelse. Intressant att du testade Supra Sword som lågnivåkabel. Borde kanske finnas med bland alternativen i Stickyn härovanför. De kablar jag testat i mitt system har inte låtit avgörande bättre än RPM 9ans originalkabel. |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 09:44:28
|
En lite dum synpunkt eller snarare fråga. Är det speciellt lämpligt att placera magnetiska matrial och magneter så nära en pickup? Även om allt som kunnats göras i begränsning av magnetfält säkert gjorts känns det lite som en osäkerhetsfaktor. Annars är det ju en riktigt fet koloss till ett humant pris. Jag tycker dock att deras armar, fina matrial till trots, inte levererar den känsla och stabilitet som man borde få i denna prisklass. Det känns lite vekt och plastmodellflygplan över det hela. Man kan ju inte få allt. Säkert en utmärkt spelare som lär imponera rent visuellt dessutom. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Ampalang
fd. drbob

1136 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 10:04:38
|
quote: Är det speciellt lämpligt att placera magnetiska matrial och magneter så nära en pickup?
Det gäller att inte ha den för nära jorden heller, den är ju också magnetisk.
Skämt o sido... Har för mig att det bara är rörliga/flexibla fält som är av ondo, resten lever vi ju med ändå. |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 10:14:23
|
Njae, det är säkert räknat och mätt på men jag skulle inte vilja ha en sådan där fet magnet nära min PU, annars skulle ju inte vissa tilverkare göra allt för att få bort magnetiska matrial i sina spelare. Jag säger som Sauk en gång i tiden sade "ptss jaag ärr skeptisstk" |
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 10:20:47
|
quote: Annars är det ju en riktigt fet koloss
Tycker nog snarare (trots vikt och storlek) att spelaren har en minimalistisk/funktionalistisk elegans. Inget onödigt krafs och ändå nästan vackert. Eller som Io uttrycker det: sexigt. |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 11:15:58
|
Det är i sanning en "ren" design i sin enkelhet, ja kanske minimalistiskt vacker rent av. Det är bara armen som är lite smäckig, inte armen eller lagren närmare bestämt motvikten och stumpen, antiskatingen är lite för grov i skalan dessutom. Det är den kritik jag har, och känslan i armen förstås, den känns för vek och spröd. I en spelarkombi för 5-6tusen är ju armen riktigt fin men därutöver känns den inte helt rätt. Smaken är olika, en del uppskattar kanske armens lätthet och andra egenskaper. Jag hade ju en RPM-5a och tycker fortfarande om den modellen, vilket gör att jag tycker de dyrare RPM-9, RPM-10 och givetvis akryl-modellerna är läckra.
|
 |
|
Gustaf
Member

398 Posts |
|
|
Topic  |
|