HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Malmömässan - PS Audio Scandinavia Verity Nagra
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/30 :  20:52:23  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

PS Audio Scandinavia
Malmö HiFi- Hembiomässa 2007




Rummet som demades av PS Audio Scandinavia var mycket populärt bland besökarna, och många gillade vad de fick höra.
Jag startar därför en separat tråd om detta rum.


http://www.psaudio.dk/


Tråden är självklart öppen för alla att posta sina intryck och bilder.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/30 :  21:58:06  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Drivningen i PS Audio-rummet bestod av Nagra VPA, som är ett par 50W klass A rörmonoblock med 845 effekttrioder.









It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/10/30 :  22:04:03  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Detta rummet spelade friskt och hurtigt. Det var riktigt bra. Detta var ett ljud jag lätt skulle kunna leva med.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/30 :  22:05:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Uj här går det undan
PS Audio visade 2 saker som fick mina ögonbryn att hoppa upp.
Här är den ena saken

Acoustic System och deras lilla guldkopp, som ska hjälpa till med ljudbilden.



Dom har även fötter på programet o dom är verkligen intressanta.

Dom väger i stort sätt ingenting, dom 3 små prickarna är vad apparaten står på o dom är kopplade till konen inne i trädstycket så man kan belasta dom med seriöst många Kg.


Den andra saken är nått jag bara har sett på bild innan.

Oracle

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/10/30 22:24:00
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/30 :  22:09:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag fick hört att det inte lät något vidare där inne under Lördagen så jag stack o lyssnade på Söndagen.



Jag lyssnade på Nagra blocken tillsammans med Ushers Be10 (?) under Arken helgen o det lät magiskt.

Kris beskrivning passar bra in, kanske lite för kyligt för min smak men det lät absolut inte illa.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/10/30 22:13:36
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/30 :  23:01:18  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Med rätt musik lätt det förbannat bra.

Undertecknad, EAR och Bubbel satt där och lyssnade i en timme, när Keb Mo spelades, på lite högre volym, var det tunggung på hög nivå, vi hade våra planer.............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/10/30 :  23:40:00  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
Jag var inne i det rummet på lördag kväll efter stängning och lyssnade med lite egna skivor. På de välproducerade skivorna så tillhörde det faktiskt bland det bättre jag hört. men när vi slängde på en Danko Jones skiva så förvandlades det tyvärr till att låta som sub/stativar uppställning med dåligt integrerad sub. Annars en mycket imponerande anläggning, dock även med förbehållet att p.g.a lite effekt kanske man inte skulle kunna spela så högt som en annan ibland skulle vilja ;-)

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/30 :  23:45:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Man kan ju vända baslådorna vilket bör göra en heldel, eran monter var inte illa den heller

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/10/31 :  00:45:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kan bara hålla med PG men när det spelades Bruce Springsteens nya skiva lät det apa men det är inte så konstigt med tanke på hur dåligt producerad den är. Men jag kan hålla med att valet av högtalare var nog inte det bästa det märkliga var att det fick skruvas upp rejält på volymen för att det skulle låta bra. Sedan så är ju Nagras lilla cdspelare också en aptitretare som väckte vill ha känslor den är bara så läcker med sitt industriella stuk.

Som sagt vi hade planer .....

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/10/31 :  01:45:02  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
För den som vill läsa mer om
quote:
Acoustic System och deras lilla guldkopp, som ska hjälpa till med ljudbilden.
så finns information om dessa s.k. resonatorer här



- Jag har lyssnat på ett system där man installerade ett antal sådana "resonatorer" av olika ädelmetaller till en mindre förmögenhet (de är inte direkt billiga!) och även om vi inte väntade oss att höra någon skillnad i ljudet med eller utan "resonatorer" så upplevde vi en liten men påtaglig förbättring när resonatorerna var placerade på föreskrivna ställen i rummet



PS: Detta var sommaren 2005 hos HiFi-Studio Sigrist utanför Zürich där man spelade på Avalon Opus med Pass Lab XA100 (se länk)

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/31 :  12:37:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En bild på källan får vi ju inte glömma.


..........

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/31 :  16:11:17  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Nagra och Ford GT, MUMS
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/31 :  19:43:59  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Försteget Nagra PL-L är ett klass A rörbestyckat linjesteg.

Källan var en Nagra CDC, med inbyggt försteg, fjärr och extern nätdel.

Högtalaren Rienzi från Verity Audio är en 3-vägare med delat kabinett. Toppen spelar 60-22000Hz och basarna går ner till 35Hz (+/-3dB).
I det undre kabinettet sitter en bakåtriktad 7" bas och även en port.
I monitorn sitter en 6½" mellanregister och en 3/4" domediskant. Känslighet 87dB. Vikt 29kg/st.











Det kanske var uppenbart för alla, men jag blev rätt paff när jag (klåfingrig som man är) pillade på den lilla träklossen som det stod Rienzi på :






Basarna kan alltså kopplas in för att spela både bakåt och framåt. Fiffigt tycker jag.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/11/03 :  09:06:58  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Utifrån vad jag har läst och hört själv så uppfattar jag Verity högisars "avtryck" mer av att de spelar lite åt det varma hållet och är väldigt musikala. Med stor ljudbild och bra separation, men också väldigt dynamiska. Men jag har inte lyssnat till nya Rienzi.

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/03 :  09:16:31  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Här hade jag trevliga förväntningar men blev besviken. Passade inte mig men demaren spelade ganska lågt när jag var där och för mig så fattades kropp. Det lät väldigt tunt och fjuttigt, blev inte ens imponerad av djup och bredd som många tyckte var ypperlig.
Kan vara att jag fick svaret på min besvikelse här:
quote:
det märkliga var att det fick skruvas upp rejält på volymen för att det skulle låta bra.



Artphotography
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/11/07 :  21:02:11  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Acoustic Systems Resonators kan säkert bli ett hett diskussionsämne









Tack för infon, eliot!


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/08 :  07:53:56  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Om inget annat så kan man ifrågasätta att de har så löjligt dålig finish på träarbetet när priset är vad det är

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/08 :  14:10:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag ska snickra ihop några själv. Hur många behöver man??? Det sitter ju en mässingspokal på de där danska körsbärsvinsflaskorna. En flaska kostar 68 kr. Tra får jag gratis från slöjdkursen. Man kan ju göra en gruppövning. Dricka körsbärsvin och slöjda resonatorer .... roligt värre och billigare än de där skramliga sakerna.

Ja jösses vad de hittar på ....
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/11/08 :  20:01:53  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
Hur många behöver man???
Kolla eliots inlägg här ovan. Jag tror inte det duger med körsbärsvinglaset. Det måste nog vara en speciell hemlig legering av olika ädelmetaller.



Här är Top Line-modellen av Acoustic System's apparatfötter. två lager lönnträ, två lager mahogny och tre mellanliggande textilmattor.
De tre hålen är till för att justera resonansfrekvenser.
Små mynt medföljer som spikeunderlägg.







It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/11/08 :  20:27:02  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Dessa hokus pokus prylar kom upp på 80-talet och somnade inn.

Var vi inte mogna eller har kritikerna dött.??

Viss finish/fixat i garaget, tyder på hum bug
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000