HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Konsten att uppgradera med stil - Pro Division
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/06 :  08:18:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Aktiva Focaler, visste jag inte att det fanns ens....

Vilka fantastiska maskiner det finns i det hemmet

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/06 :  10:54:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då det handlar om en ren Pro produkt så finns det lite speciella saker man inte får glömma.

Dom är gjorda för studiobruk och Focal själva rekomenderar ett lyssningsavstånd under 3 met.




Den andra saken är att den här modellen bara har XLR in

Vilket JmLab fixade på typiskt JmLab manér. Sucker för Acoustic Zen som han är så fick han ett par kablar gjorda med RCA -> XLR


Bestyckningen känner man igen med Berylium och basen är en 6½"

Men det slutar inte där

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/06 11:07:16
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/11/06 :  11:18:10  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Solo6 Be. Tycker mig se Sub6 oxå. Rena lågprisvarorna jämfört med de andra rummen. Trevligt att dom låter så bra ändå.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/11/06 :  12:10:54  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
Ja, jag kan intyga att dom låter bra! Bara man ger dom schyssta förutsättningar med bra försteg och källor;-)
Jag kan ju säga som så myckwet att ska man ha samma prestanda ur t.ex. ett par Micro Utopia så lär det bli med riktigt dyr drivning. Och då har man fortfarande inte lika bra dynamik. Det är för storleken och priset en otroligt kompetent högtalare!

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/11/06 :  13:14:13  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Lite halvt OT då. Micro Utopia Be ligger på närmare 50 tusen i nypris. Medan Solo6 Be kan beställas från Tyskland för knappt 16000kr. Och då får man med inbyggda slutsteg. Verkligen ingen dålig deal.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/11/06 :  13:22:13  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
Nej, det är en riktigt bra deal!

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/06 :  16:59:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Att jämföra dessa modeller är nog inget man ska då Solo är närfältsmonitorer, mellan 1-3 meter ska man sitta med monitorerna riktade in. Högtalaren ska även upp i samma nivå som lyssnaren. Skulle man göra det med ett par Utopia Be minsstänker jag att det kan bli lite lustigt. Sen förlorar man hela charmen med att hitta drivning med
Priserna i Swedala är inte dåliga dom heller, 19500:- paret

Men tråden handlar inte om skillnaderna mellan dom olika Focal modellerna utan om Solo 6 Be

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/07 :  11:03:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Att högtalarna är helaktiva förklarar nog storleken lite för det är ena massiva små stativare. På baksidan hittar man det man förväntar sig plus diskant/bas justering. 100W - 150 W finns det att tillgå och det ska kunna skrämma upp Solo6 till att spela 113 db som max och dom klarar att spela mellan 40 - 40K Hz




Bosse var det väl som nämde sub ?



Sub6Be imponerar minst lika mycket den ! Det är ingen biosub utan en Musiksub som spelar rappt men inte speciellt djupt. enligt Spec så går den ner till 30 Hz vilket räcker mycket långt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/07 11:03:27
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/07 :  18:40:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Att stativarna skulle vara välljudande tog jag lite för givet men vad basen skulle prestera var jag inte beredd på. Som ni ser på placeringen så står den i ett hörn vilket i min värld är NO NO om den ska spela musik.

Övergången till stativarna var precis så som den ska vara så suben fyllde på neråt utan imponator effekt. Elementet är en 10" och vid första anblick ser det ut som en typisk biosub med löjligt lång slaglängd.

Snacka om att bli lurad
Mer info om hela systemet senare i kväll. Då kommer även lite intryck

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/07 18:40:28
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/08 :  00:30:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då börjar vi närma sig slutet för den här gången.
Men först lite intryck. Vi körde bara i 2 kanalsläget och det testades med sub och utan sub.
Kördes det utan sub så var återgivningen rapp och väldigt stabil.
Basen gick lägre än vad man skulle kunna tro och det gick att spela alldelles för högt med.
Inget trixande med nivåerna gjordes vilket är lite synd för det hade varit kul att testa lite.
Men i deafult läget var klangen väldigt varm.





När sedan suben kopplades in då jäklar Jag har inte hört något sub/satelit system låta så homogent innan.
Visst suben går bara ner till 30 Hz enligt Focal, men det känns som om den går ännu längre ner.
Fast, fysik och väldigt avslöjande var den. Det lät så mycket golvare det nu kan göra men en mycket stabil basåtergivning.



Smolken då ?
Vi satt drygt 3 meter ifrån och systemet spelade då mycket rätt på en.
Rummets efterklang är ganska lång o dessa talare är byggda för studios o för att man ska sitta närmare.
Jag själv ser absolut inget problem i det för mina egna WLM ska ställas upp på ett liknande sätt.
Många ggr lyssnar vi med ögonen o ställer upp grejerna så det ser snyggt ut.
Det hade verkligen varit kul att ge dom bättre förusättningar för det finns många väldigt goda kvalitér.

En sak till som är negativt är hur dom sälj. Focal Pro division är ett eget företag så grejerna får inte säljas av HiFihandlarna.
Utan man blir hänvisad till välsorterade musikaffärer istället.


Ett stort tack till JmLab, o vad blir det för gott till middag i morgon ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/08 00:32:29
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/08 :  00:54:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag glömde ju en massa saker

Går man upp ett steg från Sm6 serien till SM8 eller SM11 så hamnar man på en helt annan nivå. Då har högtalarna bla inbyggd DSP som man kan justera högtalarna via Pc.
quote:
The Focal Manager software is intended to control the entire set of parameters of your Focal Digital Monitoring System.


Jag har bara skummat igenom den info som finns men det verkar vara vettiga saker man kan göra.
Priserna sticker även dom, SM11 ligger på fel sida om 100 000 kr strecket.

Vill ni veta mer så susa in på ----> http://www.focalprofessional.com/



Lite bilder skadar aldrig


SM11 och SM11s








>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/08 00:59:30
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2007/11/08 :  08:07:05  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Tack själv och för de uppskattande orden.
Idag blir det Marinerad lax med apelsinsmörsås och vildris,kan det vara något?
Det är festligt hur olika ljudkaraktär mina olika system har,och det trots att det är samma högtalarfabrikat
som är inblandat och man brukar säga att högtalarna är det som påverkar ljudet mest,men det är klart att det är
lite olika akustiska förutsättningar i de olika rummen.
Men en sak är klart och det är att Focal Pro är väldigt avslöjande tex byter man signalkabel hörs det direkt.
"Lillbian" har blivit en verkligt käckt system som är väldigt spelglatt och rappt.
SpS3 är en riktigt bra SACD avspelare+ allt annat den kan ett litet underverk!!
Mvh
JMLab

Edited by - JMlab on 2007/11/08 08:12:48
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/11/08 :  08:07:43  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Var väldigt sugen på dessa högtalarna, blev tyvärr inte dem, vet inte varför. Skriv gärna lite till om lyssningsintrycken.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/08 :  09:46:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Skriv gärna lite till om lyssningsintrycken

Det blev tyvärr inte såå mycket lyssning Johan o i ett helt okänt rum så vill jag inte göra mer bedömmning än den jag har gjort. Men som sagt, där finns många fina kvalitér så jag är säker på att man kan få dom att sjunga riktigt bra


JmLab

Älskar fisk

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/01/02 :  15:52:42  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
JMlab, har du kopplat in PS3:an i dina andra system o gemfört hur bra eller dålig den är???? Lite nyfiken hur bra den klarar sig mot en ren CD/SACD.

//Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/01/02 :  17:24:51  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Hej Henrik!
Jag har haft SP3 i mitt hembiosystem men kan bara ta ut ljudet via optisk utgång och då matchar den inte min Audionet VipG2
Vip har två dubbla digitala utgångar vilka kan tanka ut "okomprimerat" högupplöst ljud som SACD DVD-audio mm.allt i kombination
med MAP V2 som har motsvarande ingångar.
Har numera även en Sony SB300? där jag tankar ut ljudet via en digitalkabel men även den får se sig slagen på fingarna av VIP
Vad det gäller ljud .
Funderar på att ev skaffa mig en scaler som tar HDMI in då är det frågan hur det går?
Jag är ju bortskämd med bra avspelare med VIP G2+ EPS samt en DCS-stapel och i skenet av detta måste man bli imponerad av SP3
Mvh
Stefan

Edited by - JMlab on 2008/01/02 19:12:32
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/01/02 :  19:15:33  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
JMlab, Mmm..lite skillnad i pris också, så det vore ju lite underligt om PS3:an hade varit lika bra som din Audionet.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

willold
Starting Member

19 Posts

Posted - 2008/05/31 :  11:11:37  Show Profile Send willold a Private Message  Reply
Hej

liv i en gammel tråd ;-)

er der nogle der ved, om det er muligt at placere Focal Twin6 BE vertikalt??? jeg vil gerne undgå en sub og tænkte at Twin6 BE derfor er et bedre valg end SOLO6 BE, såfremt den kan placeres vertikalt..

tak!

mvh
mikkel, kbh
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/31 :  20:57:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Att du inte vill köra med sub har du säkert en anledning för, sub6 är annars helt klart en hifi sub

enligt spec så kan man välja vilken av basarna i Twin som enbart ska ta lågbasen så ställer man dom på högkant så kan man tweak lite. Men jag betvivlar att dom ger sååå mycket mer tryck i basen än Solo6.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

willold
Starting Member

19 Posts

Posted - 2008/06/01 :  10:01:07  Show Profile Send willold a Private Message  Reply
Hej Johan

tack for svar!

nej, jeg hoppas heller inte på sub-niveau ud af en Twin6 BE, selvom jeg er blevet vant til kvalitetsbas ("habitueret" af et sæt Avantgarde horn med aktive woofer-kabinet....det virker!)

jeg var mest interesseret i, om spredningskarakteristikken blev radikalt ændret i vertikal position, og ikke i det horisontale plan.

mvh
mikkel, kbh
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/06/01 :  11:34:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om du tittar på dom större modellerna o hur centerhögtalarna är uppbyggda, så ger det mig en känsla av att Twin är menad som centerkanal.


Om spridningen ändras vågar jag inte sia om men man ser ofta att studiohögtalae både står o ligger ner. Maila Focal annars

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000