HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Ruggigt kul "uppgradering" gjord! (akustik)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/23 :  16:47:57  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Har länge funderat på det där med akustik och idag gjorde jag slag i saken...

Har beställt två stora oljemålningar av min mor som är konstnär.

Nåväl, på baksidan av själva tavlan finns det ca 1,5 cm träram (på djupet då). Åkte till Mekonomen och köpte självhäftande dämpmatta med folie på ena sidan.

Skar till lämpliga bitar och klistrade på baksidan. Totalt ca 1,5 kvadratmeter.

Har tavlorna på en vägglist, så det får luft bakom sig, snarare än att hänga dem dikt an mot väggen.

Upp med dem på listen och på med stereon.

Reaktion:



Snacka om skillnad! Ljudet är klart lugnare, mer sammanhållet och detaljerat. Saker och ting kommer fram på ett helt annat sätt än innan och ljudet känns mer homogent i registret. Inget sticker iväg och detaljeringen i basen samt trycket i basen blev faktiskt bättre. Diskanten blev lite lugnare, mer detaljerad samt att mellanregistret fick ett bättre klös i bland annat elguror!

Skitkul och kostade 200 kronor! Den mest prisvärda uppgradering jag jort sen jag tog bort soffbordet och ställde högtalarna på stenblock!

Dessutom är det snyggt eftersom dämpmattorna inte syns...

Jag är iaf skitglad! Akustiken är grymt viktig har jag lärt mig idag. Den gör mer skillnad än att byta elektronik, kablar osv osv. Är rummet skit blir ljudet skit. Enkelt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - U1 on 2008/02/18 08:25:04

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/23 :  16:55:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En till som har hittat fördelar med akustik

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/11/23 :  18:41:38  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Och ändå är dom åtgärderna ordentligt minimalistiska.
men det är klart, om väggarna är hårda och helt kala för övrigt då skulle även en tändsticksask göra skillnad.
Jag har ca 16 kvadratmeter absorbenter i rummet och jag vill faktiskt ha mer....
Har dessutom relativt mjuka träväggar.
Så OcA.. nu när du fått blodad tand, låna hem lite riktiga absorbentskivor eller åk till bygghandeln och bygg enligt de utmärkta trådar som finns här på forumet.
Det kan ju vara värt några timmar och 300:-

Grattis förresten!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2007/11/24 :  02:36:03  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Så OcA.. nu när du fått blodad tand, låna hem lite riktiga absorbentskivor eller åk till bygghandeln och bygg enligt de utmärkta trådar som finns här på forumet.

Visst, men det kan ju också bli överdämpat och det är heller ingen höjdare.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/11/24 :  07:38:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Se där ja! Ett par snygga membranabsorbenter.

Man skall inte överdämpa, men om det är den enda dämpningen du har i rummet kan du nog lungt gå vidare på ESLs förslag.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/24 :  14:48:46  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Pac -> Har ju ett rätt rejält draperi på en väggen. Ca 10 kvadrat med rätt tjockt tyg, det borde ju dämpa rätt bra det också...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/24 :  15:07:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Bara i dom övre frekvenserna i så fall

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2007/11/24 :  16:42:13  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message  Reply
"Överdämpa" är missvisande. Man ska dock inte dämpa felaktigt, som gör att vissa frekvenser försvinner. Ska man dämpa gör man det bäst bredbandigt, men det beror ju på hur mycket och vid vilka frekvenser rummet dämpar från början.
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/11/24 :  19:31:23  Show Profile Send Fluffy a Private Message  Reply
Vart placerade du tavlorna i förhållande till högtalarna? Sidovägg, bakvägg? Undrar för jag planerar nästa austikprojekt.

---
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/24 :  23:05:20  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Satte dom på väggen bakom soffan där jag lyssnar. Har ingen annan bra placering för akustikprylar då det är fönster på ena sidoväggen och en dörröppning plus bokhyllor på den andra.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/24 :  23:20:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Mitt råd till alla är att börja med rummets efterklang. Portionera ut dämpning där det kan sitta lite varstans i rummet. Att göra det snyggt är inte så svårt.
Att ha ett rum med eeekooo för att sen bara punktmarkera reflexerna är i mina öron värdelöst.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2007/11/25 :  01:00:31  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
1,5cm? 10MINST!

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2007/11/26 :  15:38:49  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message  Reply
Breddan: Den "absorbenten" kommer att fungera som en membranabsorbent då ytskiktet är relativt tätt och inte är
styvt... Fungerar inte som en mineralulls absorbent med mjuk yta.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/26 :  15:51:42  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Men det finns vissa restriktioner för att det ska fungera bra som en membranabsorbent och det är att utrymmet skall vara lufttätt samt att absorbtionsmaterialet inte rör membranet. Ju närmare materialet sitter membranet utan att röra ju mer effektivt dämpar det membranets svängningar.

Det känns inte som att dessa uppfylls

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/26 :  22:32:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Såg en sak i Jysk katalogen som kom hem precis.
Att göra en diffusor är inte lätt o man behöver både plats, verktyg o tålamod.

http://www.jysk.se/tilbudsaviser
Klicka på den röda katalogen till höger i bild "Veckans erbjudande"
På sidan 22 nere i högra hörnet finns det större bokhyllor som egentligen är rumsavdelare. runt 1.8 hög - 1.4 bre och 35 cm djup
Där är 22 olika hyllor vilket gör att det blir väldigt lätt att omvandla det till en riktigt stor diffusor o djupet gör att man få den att gå ner till 300 - 400 hz ungefär

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/26 22:33:37
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/26 :  22:55:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Fast sen hittade jag det här



http://www.thomann.de/de/the_takustik_sd2_rasdiffusor.htm






http://www.thomann.de/de/celestial_acoustics_dwif1_diffusor.htm







http://www.thomann.de/de/se_electronics_reflexion_filter.htm







http://www.thomann.de/de/celestial_acoustics_swetpl_scatter_wood.htm






http://www.thomann.de/de/celestial_acoustics_dwlf_1_diffuser_wood_low_freq.htm




http://www.thomann.de/de/the_takustik_sa2_ras_schallabsorber.htm


http://www.thomann.de/de/search_dir.html?sid=db3354ded0c2a410003b309b2cd5f86f&sw=diffusor

http://www.thomann.de/de/the_takustik.html


Där finns lite mer än det jag har visat


*edit*

Finns ju med svenska priser med o med Engelsk text
http://www.thomann.de/se/studioakustiska-element.html




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/26 23:01:06
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/11/26 :  23:43:08  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Rätt så okej priser har de också

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/27 :  09:22:51  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Hm, visste inte att Thomann hade akustikprylar

Johan: Den första diffusorn ser lite märklig ut, vet du vilken principen den jobbar efter är och hur spridningsmönstret och ev. nack- eller fördelar med en sådan är jämfört med en quadratic residue diffusor?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/11/27 09:23:15
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/27 :  09:33:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Blev lite förvirrad nu, är det så att den från Thomann är omställbar?

http://www.mhsoft.nl/Diffusor.asp

Ovan är en QRD men bilderna nere till höger refererar till just den på Thomann men där är mönstret enligt QRD (???)

Edit: En snabb översättning av den tyska texten på Thomann avslöjar "with alternative cell arrangement according to PR principle Mass" medans den engelska översättningen inte nämner detta

Den blev helt plötsligt VÄLDIGT intressant!

Edited by - EuphoniC on 2007/11/27 09:36:21
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/27 :  17:07:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Där är ganska mycket, mer än vad jag trodde



http://www.thomann.de/se/heavenly_sound_acbt.htm
Dessa verkar högintressanta men jag hittar inga värden alls på dom, inte ens på tillverkarens hemsida

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/27 17:09:58
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/11/27 :  19:53:13  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
ÄR det någon som beställt därifrån, man fick lite ny ider nu i sin nya betong bunker..
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/11/27 :  23:57:11  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Inte personligen, men de har gott rykte på ett musikskaparforum jag frekventerar. Skulle själv inte tveka att köpa därifrån.

J. Ullberg
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/11/28 :  08:36:35  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Skall man köra dessa på första reflexen? Eller vad föredrar man där?

http://images4.thomann.de/pics/prod/117825.jpg

Jag håller på i min nya lgh, så jag ligger i en hifi svacka inte mycket lyssnande nu. Har problem med eko... Har ändå klämt upp 2 större dämptavlor och 1 mindre vid fösta reflexen. Problemet är bakom högtalarna, har så jäkla dålig fantasi, skall se bra ut också..

Edited by - marcus_ec on 2007/11/28 08:43:58
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/28 :  09:08:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
60x60x15, allstå är den ganska stor o relativt djup. Borde fungera riktigt bra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/28 :  09:13:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Om ditt problem i första hand är eko så skulle jag nog börja med att ta tag i dem och det är enkelt.

Att behandla första reflektionen behandlar förstås också eko så vida du har två parallella ytor just där, men det behövs mer än så.

Något många glömmer är att tak till golv är en enormt stor yta som till största delen är just parallell - så vida du inte har ett speciellt designat tak d.v.s.

Att behandla någon av de två ytorna är enkelt, antingen tjock matta på golvet eller hellre akustikbehandla taket.

Just för taket finns många alternativ och vilken väg du vill gå beror till stor del på budget. Fördelen med taket över golvet är att en matta är begränsad i frekvenser så du adderar en stor del dämpning vid mellan- och övre frekvenser. Takbehandling går att göra mer bredbandig och dessutom diffuserande om så önskas.

Ett väldigt intressant alternativ är Akustikmiljös innertak som blandar in 50% Svanå Golden Horn - men smakar det så kostar det - 2000 kr / kvadratmeter

Sedan har du självklart andra parallella ytor, första reflektionspunkterna så vägg och golv. Matta för dessa och kanske absorption, diffusion eller kombination för väggarna vid dessa punkter så ska du se att du har blivit av med väldigt mycket av ditt eko samtidigt som du fått ned mängden tidigt reflekterat ljud som når lyssningsplatsen så väl som efterklangstiden.

Lite sunt förnuft och tester lönar sig förstås så man inte smackar upp permanenta lösningar bara för att finna att det inte blev riktigt bra.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/11/28 09:16:59
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/28 :  10:08:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om man inte vill/kan gå hela vägen så kan man göra följande
(kopierat mitt eget inlägg från en annan tråd)

quote:
Om vi tar rummet först

Man har efterklang (eko) i alla frekvenser o det jag tycker är att man ska börja med att få ner efterklangen först. Beorende på rummets storlek/form så kan det som fungerar hos polaren låta apa hemma hos dig.
Det är alltså en operation som man får ta steg för steg tills man har nått dit man vill/kan eller får för frugan. Nu menar jag inte att det första steget är ett helt akustiskt rum utan att man får ner efterklangen ett par steg iaf. Många ggr räcker det med några Dacron skivor på väggarna o en tjockare matta på golvet. Att kunna mäta sin efterklang är inget måste men kan man så ska man.

Att tex dela en eller två skiva på 1200x600 i mindre bitar o sen portionera ut dom är en kalasbörjan.

Därefter går man vidare att få bort dom reflexer som finns. Förstareflexen, bakom lyssningspositionen, mellan högtalarna, taket.
Då man oftast nyttjar dämpning i första steget så gillar jag att man kör med mer diffusering i det här skedet. Rummet känns mer levande då och man slipper den tryckande känslan som man får med mycket dämpning.


Live end - Dead front eller tvärtom - man låter den ena sidan av rummet vara mer akustiskt dämpat än den andra sidan. Hur man gör där är upp till var och en. Jag själv har det mesta av mina grejer bakom lyssningsfåtöljen och på väggen vid högtalarna är det mer levande.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000