HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY-träff STHLM
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/27 :  20:55:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Lowther elementet satt med ett rör ut på baksidan, så här



och sedan var det lite ludd i röret.

Vingarna gick och vika in för enklare transport.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/27 :  20:58:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Willy drevs via Berninger filter i botten av det här slutsteget





Det är minst sagt prydligt bygge och det syns att Benn har jobbat med mönsterkortskonstruktion i 20 år.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/27 :  21:15:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jo, den var rejäl, med kylflänsar och nätdel för ett riktigt klass-A bygge.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/28 :  18:56:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Under de båda dagarna hade Imperial en lite godisbutik med mest rörprylar.

Micke






When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/11/28 :  19:16:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Lite blandade bilder

Först ut är Ronnie som berättar lite om sina skapelser o tankarna bakom dem


Lite närstudier.






Någon som ser slutet på tunneln

Time spanar in ett av Blommans byggen.

O så helheten på Classes fina horn



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2007/11/28 :  20:48:36  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message  Reply
Ännu fler bilder från dag 2:


Öppna bafflar är i ropet nu.


Och den har en baksida också.


Blomman får alltid nåt särskilt i blicken när han ser rör,... rörande


... och detta är bara, som en droppe i Atlanten av rörlagret.


De flesta gick med ett litet leende på läpparna mest hela tiden .


Time tar igen sig lite.


MickeY med kameran i högsta hugg. Han behöver kanske

Alla mina bilder finns i högre upplösning på: http://bildarkiv.hififorum.nu/BddB/diy_mote_kristallen/

/Benn

http://bennspcb.se

Edited by - BddB on 2007/12/05 12:10:16
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/28 :  21:01:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Efter vi hade lyssnat på Willy och lyckats knäcka Lowther elementen så fick Ronnie koppla upp sitt senaste system.



Återigen krävdes det en hel del sladdar för att snöra ihop det.




Kabelfetichister skulle fått frossa för här var det enklast möjliga som gällde (hela helgen)

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/28 :  21:24:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Som ni ser så består det av sub+satteliter som ronnie ville placera så att all satt på samma avstånd från båda högtalarna men jag vet inte om vi lyckades helt med det.
Som ni ser stor topparna på enklast möjliga men samtidigt stabila sätt.



Toppen satt så att man fick en hög och stor ljudbild. Fastsättning var med magneter och det funkade väldigt bra.



Ljudbilden var stor och maffig men topparna orkade inte riktigt med det stora rummet och de blev lite ansträngda.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/11/28 :  22:17:12  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Vad är det för element i topparna?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/11/29 :  01:20:15  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Cittroman: Topparna är egentligen färdiga högtalare (bredbandare) från Luxor, som jag har haft sönder och lagat igen -DIY på hög nivå

Jag blev lite överraskad över hur snabbt topparna började låta ansträngda, för här hemma går det att spela riktigt högt.
Basarna spelar en bra bit upp i frekvens, och passar därför inte att kallas subvoffare. De råkar bara ha helt egna lådor.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/11/29 :  18:35:19  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Hur delar du dom, aktivt/passivt?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2007/11/29 :  19:57:17  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare RE!

Akustik taket suger i sig en hel del med energi och du har lägre i tak hemma.
Luxor har gjort flera välljudande högtalare när det begav sig.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/11/29 :  20:06:26  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Cittro: Passivt. Lite på känn med endast en (5mH) spole i serie med basen.

Scorpions öppna bafflar lät mycket fint, så jag bad om att få publicera receptet:


De var ganska korta i rocken, så det hade passat bra att sjunka ner i en låg fotölj framför dem. Samma grej upplevde jag med Tobbes kortväxta Cyburgs Needle-byggen. Nålarna lät för övrigt apfint också, fast inte lika högt (i ljudstyrka) och lågt (i frekvens).

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/11/29 :  20:16:29  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Ja, Scorpions OB lät riktigt bra tycker jag. Mycket trevligt och prisvärt bygge!
Det lilla jag hörde av Ronnies burkar på söndagen tycker jag lät bra. Ronnie, presterade dom bättre i det mindre rummet?
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/11/29 :  21:12:01  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
dahlfalk: Ja, de spelade lite bättre i det lilla rummet på söndagen, men
framförallt saknade jag djupbasen då.
Då började jag spekulera vilt om utgångsimpedansen i slutsteget, men vem vet var basen tog vägen
Scorpions öppna bafflar spelade skapligt djupt och trevligt i samma rum, tycker iallafall jag.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/11/29 :  21:19:00  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply


quote:
Scorpions öppna bafflar lät mycket fint

quote:
Ja, Scorpions OB lät riktigt bra tycker jag


Verkligen!! En riktigt riktigt trevlig överraskning! Och det roliga är att när jag frågade Scorpion/Erling, som är B200-expert/-fantast, om hur han tyckte de här lät jämfört med hans B200 så hade han nästan svårt att välja ... Och total högtalarkostnad för de här högtalarna är runt 1000 SEK ... Ganska otroligt måste man säga vad lite man behöver betala för en riktigt trevlig högtalare ...



Samma sak här! Trevliga som bara den! Kanske ett par av de här elementen i Volks-OB och byta när man känner för det med Monacor-elementen?

Johan


Edited by - Jolojl on 2007/11/29 21:21:39
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/29 :  22:03:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag ligger som vanligt efter och fortsätter min bildberättelse från Söndag morgon när det kom stora prylar



Hoktuna och classe pratar inkoppling av högtalarna.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/29 :  22:06:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Manlig driver från JBL



Återigen ett aktivt delat system som kräver triamping och aktivt filter



slutsteg fanns det gått om från 3W och uppåt så det var inga problem alls

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/29 :  22:25:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här ser vi lite av det som Hoktuna kom med.





Många fler bilder kommer fredag kväll.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/11/29 :  22:35:53  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
riktigt kul var det,fast det lät 100 gånger bättre hos time
med mitt system, vi hadde andra kablar och slutsteg o diskant då.
det var nog det som gjorde det
men potensial finns det

18 ska de va.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/30 :  07:49:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag har hört så mycket om Time, han lär har fantastikt med prylar.
Jag undrar om man kan muta honom med lite fikabröd och hoppas på att bli insläppt? Försöka duger kanske.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/30 :  15:26:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Erik, det är definitivt värt ett besök. Jag tror nog att han släpper in dig om du är riktigt snäll.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/11/30 :  16:33:19  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
det tror jag också
pma honom så löser det sig nog.
annars får du fråga mig så ringer jag honom

18 ska de va.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/30 :  17:12:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hoktuna hade med sin lite vinyl också men jag tror inte att vi hann koppla in den alls





Mer vinyl kommer för dom som har dragning åt det hållet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/30 :  18:42:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Bäst vi går igenom det här noggrant, först lite bas



Sedan lite mellanregister



Observera vinkorkarna som ser till att sanden inte rinner ut Merlot korkar ger fylligaste ljudet



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000