HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tangband W5-704 - Sankta Simplicitas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/08 :  16:33:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu har jag brutit kontraktet med AH (Anonyma Högtalarbyggare) och gett efter för svåra begär och ändlösa audiofoniska antabus-behandlingar (rör). Jag har byggt en (seriös) högtalare för första gången på 15 år.

Efter att ha läst om och sett/hört lite konstruktioner med TangBand beslöt jag mig för att testa själv och beställde sålunda en 5-tummare, W5-704 (är det en S eller D jag har??). Skälet till storleken var att det verkade som en bra kompromiss. 4" var lite lite, medan 6 1/2 lite mycket. Dessutom har jag inte sett så många projekt med 5-tummare. Till något som skulle bli ett budgetprojekt beställde jag ett par billiga diskanter från ELFA (utgående modell). Dessa befinner sig nu i Petterssons vård, om posten gjort sin plikt. Mer om det senare.

Allmänna överväganden:
Tvåvägssystem, enkel design, enkelt filter, enkla (=bra) komponenter och låga byggkostnader.
Valet av basen har jag nämnt, diskanten blev ett avancerat budgetval - mer senare. Filtret blev ett tvåvägsfilter (LC) med 3dB dämpning av diskanten. Delningsfrekvensen ligger vad jag nu minns på 2,5 kHz. Det borde kanske till en Zobel-länk, men det får vara överkurs.
Lådan är en 9,5-liters portad låda, avstämd till 60Hz.
Alla beräkningar på filter och låda är gjorda i gratisprogram på HiFi-kit och Ljudia. Noterade hur jag fick i stort samma siffror från båda programmen. Jag har senare gjort en testräkning i Basta! och fått bekräftelse på mina tidigare beräkningar.
Ett ord till om lådan - jag har måttat volymen mot bredd/höjd/bredd i ett Excel-ark vilket dessutom rasslat fram en beställningslista.

Fortsättning följer strax.

Edited by - soundbrigade on 2007/12/09 10:02:14

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/08 :  16:37:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
BILD
Elementen jag använde:


Filterkomponenter (HiFi-kit):


Lådan (19mm MDF):


Gör ett tillägg. Projektet avslutat.

Edited by - soundbrigade on 2007/12/08 16:44:09
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/12/08 :  20:16:29  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
zaph audio har ju använt en bas i ett av sina projekt http://www.zaphaudio.com/audio-speaker19.html och som jag har element till hemma.. denna är väldigt lik tangbandaren, samma!??

hade varit roligt att höra lite mer om vad du tyckte och gjorde! läcker finish förövrigt

eoJeud

Edited by - 80-talet on 2007/12/08 20:17:43
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/08 :  20:55:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Såg något om en HiVi. Det är mitt nästa projekt - HiVi M8a....

Något om designen. Alla hål borrades/sågades med hålsågar - brandvaranare gick varm i ett par dagars tid.




Mycket tid lades ner till finishen: grundat, spacklat (2-3 ggr), slipat, slipat, slipat. Och så gick allt åt h-e när jag lade på täckfärgen .... och katastroferna var inte slut där.

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/12/08 :  23:18:25  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
och katastroferna var inte slut där.


Vi väntar med spänning på fortsättningen...........

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/12/08 :  23:20:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
täckfärgen


Du fuskade väl och hoppade över grundfärgen. Grundfärg är rätt viktig för att få bra toppfinish den isolerar spackel och annat som topplacken kan reagera på.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/09 :  10:01:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hur var net nu ....
Jag hade fått en MYCKET fin yta att lägga täckfärgen på. Glömde bort de de två sprayspackel och putsandet med 1000-korn våtslippapper som avslutade grundarbetet.

Jag hade en skaplig vit täckfärg, lösningsmedelsbaserad. Denna skulle brytas och jag köpte färgpulver för att få en lätt gråbrun nyans. Vispade ner pulvret, rollade och .....

.... Sacre Bleu!!! de grå färgkornen liksom simmade på ytan av lacken. Att slipa gjorde saken bara värre. Jag strök på ett lager vit vattenbaserad lack vilket genast gav högtalarna en rent förskräcklig finish.

Innan jag går vidare, visade jag bild på delningsfiltret? Komponenterna är standardpryttlar från HiFi-kit. Har inte sett någon anledning att lägga massa pengar på saker som kostar mer, men som inte nödvändigtvis skulle tillföra något.



På den här bilden kan man ana hur illa det blev med lacken.



Prodolzhenie sleduet ....

Edited by - soundbrigade on 2007/12/09 10:01:45
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/12/09 :  10:55:21  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
du blandade vällll inte vattenbaserat o lösningsbaserat?
gjorde ett liknade fel använde två olika märken av sprayburkar
krackilerade hela gitaren .använd samma sort på grund o topp
så går det bra.slipa ner o börja om kom igen.

18 ska de va.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/09 :  11:41:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Klart jag gjorde. Grejen var brytfärgen som lades sig som sandkorn ovanpå ytan. Att försöka slipa gjorde det bara värre.

Mitt i alltsammans gjorde jag ett lappkast. De billiga diskanterna från ELFA offrades för ett par TangBand 28-847S, vilka visade det sig, skulle monteras i mycket mindre hål än de jag gjort för RCO-diskanterna. Alltså lär jag göra pluggar för täppa igen de gamla hålen och ta upp nya. När jag knackade ner plugg #2 sprack baffelns limfog. Sprickan fick rispas upå, fyllas med lim och sedan spackel och ....

Nya fina men ack så lilla diskanten:


Lösplugg:


Här ser man hur FUL ytan blivit plötsligt


To be continued ...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/10 :  13:29:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Med den taskiga lacken och den sprukna (men lagade) fronten återkom jag till en ursprunglig idé att klä lådrona med en läcker orm-PVC. Jag hade redan prövat genom att försöka fästa PVCn med dubbelhäftande mattejp (). Det blev bara skit med det - därav slipandet/spacklandet/filandet.



Jag hade kvar "överdragen" från första försöket, strök vitlim på lådorna och krängde över ormskinnen.



Det blev nästan bra, men vid det här laget insåg jag att hela idén var befängd och att lådorna blev fula. Lila ormskinn går inte ihop med TangBand ....

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/10 :  14:06:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Underhållande läsning har du i alla fall bidragit med

Hur låter de?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/10 :  14:51:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ja, hur låter de ....

Bra, tycker jag. Lite förvånad att de lyckats återge bas så bra. Tycker inte jag behöver mycket mer stöd där. De är kanske lite ljusa; dämpa diskanten 3dB till??!!

Det är svårt för mig att försöka beskriva hur resultatet blev (dessutom är historien inte slut än). Många använder termer som "transparens" och "luftigt" och så vidare. Sådana termer säger mig ingenting. Har du vägarna förbi, Badbois, får du titta in och titta och lyssna.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/10 :  15:43:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Inbyggd ormolja ?

Klart speciella

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/10 :  15:58:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nja, inte inbyggd men kringbyggd så att säga. Omslingrad är ett ännu bättre ord.

Att få en snygg finish är inte lätt. Har man de rätta maskinerna är det nästan en baggis. Har man inte de rätta maskinerna får man jobba hårt.
En genväg kan ju vara att klä lådorna med något där sådan där självhäftande plast med trälook är väl det sämsta alternativet. Textilier av olika slag kan ju vara en idé eller man kan ju .....
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/10 :  16:02:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sankta Simplicitas kan ju betyda (eller vara menat att betyda) Heliga Enkelhet. Jag gillar enkla saker, det blir ofta rätt och det bli mindre ofta fel.Nästa (högtalar)projekt blir inte enkelt dock, men när det startades var jag nyfiken bara och intresserad av att testa en 8"-are från HiVi och en ringradiator i en stor låda med ett gräsligt 4-polsfilter.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/12/10 :  19:13:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
När jag var 17-18 år gjorde jag liknande talare med en 8" och en diskant med spridningslins,fronten var klädd med brun långhårig teddy..och sidor/topp/botten med 4mm betsad/klarlackad plywood.Mina kompisar var imponerade,en köpte dom senare.Var längesen jag träffade honnom..
En excenterslip med grovt papper tar väl ner det där på nolltid.Har även haft liknande sidosystem som med bra under arbete målats med röd penselfärg,var fint år mig då.Men nu när du gått snickarkurs kan du nog fixa lådor i massivt trä!?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/10 :  20:15:52  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
quote:
Lila ormskinn går inte ihop med TangBand ....

Jag är inte så säker på det. Du kan säkert hitta någon (tjej ) som tycker det är hur snyggt som helst.

Mmm. Inte helt politiskt korrekt kanske. Lite sexistiskt? Ja. Fel av mig. Ber om ursäkt.

Men de är faktiskt rätt fräcka. Och helt klart ovanliga.
quote:
en köpte dom senare

Tror inte du får så svårt att sälja de här heller.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/10 :  20:30:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fortsättning följer. Och jag lovar att det blir sexigare än så här.

Jag lyckades komma till en slöjdkurs (som gått i 30 år) här i staden, och såg en chans till ett stort nytt projekt med lite riktiga doningar.

Fast först byggde jag en enkel boklåda (bok-klåda) till en förstärkare - finns massa sköna bilder på Bildforumet. Sedan gjorde jag någon sorts front till någon sorts förstärkare (två fronter faktiskt) och sedan så .... (AJ!!! Där gick en propp ) ............

Sådär nu är den bytt ... Missade ditt inlägg Ryss-mannen. Tänker när du skriver om teddy på Dalis sopptallrik i päls.

Edited by - soundbrigade on 2007/12/10 20:35:14
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/11 :  10:17:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
"Nu är jag trött på det här snusket, nu gräver vi ner henne ..."

Anmäld och antagen till en snickerikurs. MDF kostar inte skjortan. Gamla lådan inte kul - vi börjar på ny kula.

Låda #2 gjordes lite högre och lite grundare. Basporten fick sitta i bakkanten. Limmades med PU-lim och drogs ihop med möbelskruv. Alla ytor som skulle limmas slipades av lite grann och fuktades med blöt trasa. Limmet kluttades på och så drog jag åt skruvarna. DET blev bra!



Det kommer mera ...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/12 :  12:20:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag ville nu för en gångs skull göra något riktigt bra. Därför skulle nu högtalarelementen försäknas i baffeln. Alltså inköptes en del verktyg för detta ändamål:

Detta borr köptes inte för det den nu kom att användas - nämligen ta upp hålet för och försänka diskanten i baffeln. Boergars köpte det åt mig på Biltema, förresten. Ställbart borr med bra och vassa förskär som ger fina snitt. Nackdelen är förborret - en spets med en grov "gänga" som äter sig ner i arbetsstycket och drar det upp i borret. Ska nog slipa ner det sen.



Efter en bra tips från Faktiskt.se fixade jag till min fräs (249:- på XXXXXX). En MDF-skiva fixades till (en pappersmall gjordes i Illustrator) med hål som skulle motsvara de radier som krävdes för att dels fräsa ner, och dels fräsa ur hål för elementen. Tyvärr var det tillgängliga frässtålet 8mm istf 10mm och jag fick hastigt göra lite nya hål.
Principen är följande: Jag borrar ett hål i centrum på arbetsstycket - baffeln. Jag sätter en 6mm dubb (jag använde 6mm hål) i "rätt" hål på plattan på fräsen, måttar dubben i centrumhålet på baffeln. Startar fräsen, trycker ner stålen i baffeln (förinställt frässdjup) och drar runt.
Vill man ha större djup får man ta en tubnnare platta - 12mm funkar bra.


Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/12 :  17:27:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Känner att min tid nästan är ute och skyndar mig snabbt att avsluta TangBand-projektet. Stavas TangBand som TangBand eller Tangband, förresten??

De tjusigt frästa fronterna i 18mm valnöt ser ut så här:



Nu monteras bafflar på lådorna med avsevärda mängder PU-lim:



Och med elementen på plats ser det sålunda ut så här:



Så då var det NÄSTAN klart ....
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/12/12 :  17:31:48  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
riktigt fint!!

eoJeud
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/12 :  17:42:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lite kink-varning. Lådan är klädd i skinn - pålimmad med vitlim. Det sitter som berget. Skinnet är invikt ca 5mm under baffeln. Hade jag tänkt innan hade jag fräst ner kanten på lådan fram så skinnet "fått plats" och baffeln suttit dikt an mot lådan, men nu vet jag till nästa gång.
Här poserar mina nya kinkiga högtalare med ett par skor av klass:







Härmed tackar jag för mig, visar upp min favoritavatar och önskar församligen en god fortsättning. Mina byggen kommer jag att släpa med mig till Göteborg (om jag får skjuts, och om jag får komma ). Vem som helst är välkommen till Vänersborg att titta, lyssna och språka om allt som har med ..... allt att göra. Här hemma är det gott om takhöjd. Ni hittar min mejladress på min profil.

Ha det bra HiFiForumister!

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/12/12 :  20:00:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Se där ja!Det tog sig.

quote:
på XXXXXX

Hmm,undrar var...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/12 :  20:02:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det var lite att följa forumreglerna FÖR hårt - men på Rusta. Nu hittar jag inte de kortare skruvar originalsulan var fäst med.....
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2007/12/22 :  19:10:04  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Soundbrigade är han transvestit eller är det hans flickväns/frus skor??

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000