HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Mitt anlegg. Proutstyr er bra!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2007/12/19 :  23:25:38  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Ojoj! Tufft värre! Det fodras nog en och annan planering m.a.o

Men det är en riktigt härlig blandning av det mesta du har bjudit på hitills iaf. (Jag känner igen mig)....

Obs: Glömde... Edit..>
quote:
Som jeg skrev i min presentasjonstråd, sysler jeg med rør og elektrostater.

Rör och elektrostater alltså! Fullelektrostat+rör eller?
Intressant?...Hmmm? Vad skall komma i denna presentation

Edited by - fonz on 2007/12/19 23:32:32
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/12/20 :  20:23:48  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
quote:
sysler jeg med rør og elektrostater.

Det här låter intressant
Maggisar??

I was talking to myself!
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/20 :  23:10:29  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei,
Maggiser er vel strengt tatt ikke elektrostater men magnetostater.
Nei, jeg har riktige elektrostater og det er fulltoneelektrostater.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/12/21 :  14:53:16  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Då hoppas jag på CSL
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/12/21 :  14:54:33  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Sound Lab hade varit kul.
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2007/12/21 :  22:28:15  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
quote:
fulltoneelektrostater
Audiostatic kanske?
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/26 :  20:25:00  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
-Og vel overstått jul!
Har vært borte noen dager, leide en hytte i naturskjønne Hardanger.



Jeg kommer selvsagt til høyttalerne mine også, men tenkte å legge ut et par bilder av forsterkeriet mitt først:



Et sidelengs bilde:




De gamle mastodontene til Conrad Johnson, Premier 8A. 8 stykk 6550 i hver monoblokk, pluss 4 stykk 6FQ7 og 2 stykk 5751. 275 Watt pr. kanal. Enormt kraftige, men ikke mer enn at det holder til å drive høyttalerne.
mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2007/12/26 20:29:36
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/27 :  21:29:57  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Min Preampvei:
Mitt første anlegg med separater var et Hafler, jeg tror det hette DH 100/DH 101. Det var vel ca 1983. Deretter fulgte en Doxa 05 og Doxa 06. Rundt 1990 fulgte en virkelig stor oppgradering: Jadis JP3. Full, dynamisk lyd, og godt på den varme siden av nøytral. Et kunstverk i seg selv, i krom og gull. Den ble i systemet mitt ganske lenge, og jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg solgte den. Det var kanskje bare at jeg fikk lyst til å prøve noe nytt. Etter den ble jeg hektet på Conrad Johnson. I rekkefølgen C-J PV 10, C-J Premier 10,C-J Premier 17 LS, og C-J ART 1..
Det var en stor oppgradering fra PV 10 til Premier 10, en noe mindre fra Premier 10 til Premier 17LS, og et kjempestort hopp fra Prem 17 LS til ART. Jeg ble aldri helt venner med Premier 17. God var den, bevares, men kjemien stemte ikke helt..
Om ART1 har jeg bare godt å si. Den blir enda bedre med gode rør, og alle rørskifter gir store utslag i lyden.
Den har en voldsom detaljrikdom, og kaster opp et enormt lydbilde, som går godt på utsiden av høyttalerne. Jeg har testet den mot C-J Act 2 i eget oppsett, og selv om Act 2 kan oppvise enda fler detaljer (den er nesten skremmende god), spiller ARTen med an større palett og flere nyanser. Jeg har testen liggende et sted, jeg skal prøve å redigere den og legge den ut her. Før jeg avslutter, et bilde av rørskifte i ART.


Et par bilder av celebert besøk til testing. Conrad Johnson Act2:



Audio Research Ref. 3



mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/12/28 :  20:44:30  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Gillar ditt system skarpt
Det är en intressant resa du gjort. Väntar med spänning på vilka högtalare det är.

En liten detalj; vad är det för tube dampers på de små trioderna?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/28 :  21:36:11  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei,
Godt å høre at du synes det er interessant! Dempingsringene er de originale til Conrad Johnson. Det sto opprinnelig to stykk på hver triode, men jeg kunne ikke for mitt bare liv høre forskjell på 1 eller 2 (eller ingen demperinger, for den saks skyld). De står på, men jeg har i grunnen ikke fastslått at de gir noen lydmessig effekt.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/29 :  22:22:58  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Min forsterkervei:
Oii...jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få skrevet dette her, jeg har vært innom så mye rart..
Vi får prøve kronologisk:

Hafler 100

High Fidelity DIY monoblokker- 2x17 Watt klasse A. Låt bra heftig med Snell E3.

Doxa 40

Music Reference RM9- min første rørforsterker, har mange gode minner av den..

Adyton Cordis 2- typisk transistorlyd. Råsterk.

Muse 170

Croft (?) rørmonoblokker- for svake til å trekke Audiostatic ES 100

C-J MV 125- en god forsterker

Muse 160 monoblokker- Hurtige, dynamiske, angrer på at jeg solgte dem

Quicksilver monoer- Meget gode, men for svake..

Russian Dawn klasse A monoer- meget gode, åpne, dynamiske. Problemer med for mye gain. Funker bra nå, Nils, som kjøpte dem av meg, fikk Rothwell attenuatorer av meg til jul

Conrad-Johnson Evolution 2000- en undervurdert forsterker! Hybridforsterker med 2 x 200W i 8 Ohm.

Conrad-Johnson Premier 8A. Har hatt dem i 2 år nå, og de blir i oppsettet!

Jeg har helt sikkert glemt noen, men det ble jo mange nok. Problemet har hele tiden vært at det har vært problematisk å få dynamikk og "slam" ut av elektrostater. Det virker som om man kan bare øke og øke watt-tallet. Man får bedre bass og mer dynamikk jo fler watt man har til disp , IMO. Det ser ikke ut til å være noen fornuftig øvre limit. Høyere opp enn 2x275 watt i rørforsterkning er jo selvfølgelig mulig, men allerede nå er varme-
utviklingen så stor at jeg må åpne et vindu til kjøling når jeg spiller lenge.
Minner meg om en hifi-venn som har et fullt Audio Research røroppsett. Lytterommet hans er på loftet, og første gang jeg besøkte ham, ba han meg se etter det eneste huset i gaten uten snø på taket
mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2007/12/29 22:34:03
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/29 :  22:32:38  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply

Og så til høyttalerne: Et par bilder



Ett til:



mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/12/30 :  01:43:21  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

..Vad kan man mer säga.

Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/31 :  01:48:17  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Kveldens absolutt siste bilde:



Fullt anlegg:

Micro Seiki RX/RY/RZ 1500-SME V- Koetsu Urushi Sky Blue-Conrad Johnson Premier 15/ EMMLabs CDSD-Dac 6 e SE / Conrad Johnson ART 1/ Conrad Johnson Premier 8A / Soundlab A3/ Tice Power Block 1+3- Tice Titan/ Cardas Golden Reference kabler rund baut utenom 1 strekk Kimber KCAG mellom DAC og pre.

mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2007/12/31 01:51:21
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/12/31 :  12:23:26  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Ooh, ser trevligt ut. Ser ut att ge livekänsla.


quote:
Tice Titan
Intressant produkt!

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/31 :  12:59:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Blir det inte obalans i ljudet när ena talaren står nästan fritt och den andra i hörn ?
Tokläckert system, din fru måste vara förstående

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/31 :  15:43:45  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
@ Fonz, Calle, takk for hyggelige ord.
@ Johan.Bjørklund: Hei
Jo, det blir en liten ubalanse, som fører til at "sweetspot" forskyves litt mot høyre. Sweetspot er uansett svært smal.
Jeg har prøvd ut en absorbent som dekket ca. 30-40% av flaten bak høyttaler, og det funket fint. Når jeg bare får tid, skal jeg montere inn akustikkplater som dekker ca. 40% av refleksjonsflaten bak høyttaleren. Det kommer i løpet av våren.
Ellers har jeg fått utført akustiske målinger av høyttalerne i rommet, og det er forbausende lite refleksjoner fra sidevegg, gulv og tak.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/31 :  16:12:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
og det er forbausende lite refleksjoner fra sidevegg, gulv og tak.



Fördelen med elektrostarer och andra dipoler

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/01/05 :  21:56:14  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei,
På oppfordring, litt flere bilder av SoundLabene og mer info:

Bakfra: Høyttalerne ruver, de er over 190 cm høye og 80 cm brede.



Sokkelen inneholder elektronikken. De må være tilkoplet strøm.



Som man ser, er de ikke særlig dype: ca 15 cm.



I sokkelen sitter også et slags delefilter. Man kan stille bass og mellomtone i 3 dB intervaller, og diskanten trinnløst.



Soundlabs hjemmeside beskriver dem som "En høyttaler med høy WAF (Wife Acceptance Factor)". Dette er en løgn. WAF er tilnærmet 0-null. Det første min samboer spurte om da hun fikk se dem, var om det ikke fantes mindre høyttalere jeg kunne bli fornøyd med. Jeg tok en Gromyko: "Njet!" , og forklarte høflig, men bestemt at høyttalerne var her før henne. Hun aksepterte det, og har siden lært seg å tolerere dem, om ikke å elske dem....



Avstanden mellom høyttalerne er ca. 2,7 m, senter til senter.



Spesifikasjoner:

Frekvensrespons: 30 Hz til ultralyd, ifølge produsent. Mine begynner å rulle av rundt 15 kHz..
Effektbehov: 100-350 Watt.
Horisontal spredning : 75 grader
Vertikal spredning: Høyttalerens høyde
Nominell impedans: 8 Ohm
Følsomhet: 88dB/1 W/1 m

Til det siste specs er å si at jeg tror ar 88 dB/W er vel optimistisk.
Nominell impedans tror jeg ikke gjelder for diskanten.

Vekt : 70 kg/stykk
Mål: 73,5"x 30,75"x 9"

mvh


Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/01/05 22:04:44
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/01/05 :  22:53:15  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Dette er en løgn

De är rätt OK från sidan.
Ibland undrar man om det finns LAF, wifes med hög Loudspeaker Acceptance Factor.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/01/05 :  23:09:54  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
!
Det må i så fall bero på en genetisk defekt!
Jeg har fått min samboer så langt at hun ikk ser dumt på meg når jeg sier:"Fryser du kjære, skal jeg slå på forsterkerne?"
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/05 :  23:49:42  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Är det så man ska sälja in dem till frun? De är ju bara 15cm djupa. Som en platt-TV.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/01/06 :  22:41:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Jeg har fått min samboer så langt at hun ikk ser dumt på meg når jeg sier:"Fryser du kjære, skal jeg slå på forsterkerne?"
Då har du kommit långt!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/01/06 :  23:11:16  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hehe, hun vet at det hjelper!

I fjor vinter mistet vi plutselig gulvvarmen- termostaten hadde røket. Ute var det -5 grader, og vi varmet opp hele leiligheten ved å slå på anlegget .
mvh

Om sommeren er det naturligvis litt mindre gunstig...

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/02/03 :  15:20:34  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Jeg har fått husgjester:





Jeg har lenge hatt planer om å oppgradere SoundLabene, men vet av egen erfaring at det tar tid, og at det er for j...lig å være uten musikk i ukevis.

Fant dette settet med høyttalere på nettet til en brukbar pris. Nye er de jo ikke, men jeg koplet dem opp i går, og de fungerer som de skal.



Heftig basshøyttaler iallfall. Trykkammer, forresten, ingen bassport.





mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000