HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hajfi:s anläggning, nu med bättre bilder på sid 2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/02/02 :  21:57:17  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Hej!
Jag tänkte här presentera min nuvarande anläggning.
Jag postade för några år sedan bilder på min dåvarande anläggning men de tycks ha försvunnit från Photobucket så jag gör en ny presentation istället.

Mitt HiFi-intresse började i 18 års-åldern när jag första gången steg in på "Sun-Sound" här i Karlstad för att kika på högtalare.

Ägaren till butiken, Tommy Nyström, visade upp lite olika modeller och jag kom därifrån med ett par Dali 18 mk II.
Senare köpte jag ett par Denon POA 6600 slutsteg och ett försteg av samma märke.

Jag sålde efter ett par år Dali:na och köpte ett par Magnepan mg 3: or beggade. Efter ett år sålde jag Maggiesarna och köpte ett par Infinity kappa 9: or. Dessa fick stå kvar i 2 år då jag bytte dessa mot ett par B&W 801: or av ursprungsmodell. Dessa behöll jag i många år då jag trivdes mycket bra med dessa.

Jag sålde sedan Denon grejorna och köpte ett Dynamic Precision No 1 slutsteg och ett Ca 1 försteg. Jag var Dp frälst och bytte sedan till ett Pa 4000 HR steg.


B&W:na byttes mot Wilson Watt/Puppy 3.1.


Jag använde ett tag 2 st bryggade 4000 steg men det var lite "overkill" så jag sålde det ena.
Försteget byttes till ett Tact Rcs 2.2 X AAA med rumskorrektion.
Jag tyckte dock att detta tog bort en del "liv" i musiken så jag sålde detta vidare. Jag köpte istället en Audio Aero Capitole mkII.


Dynamic Precision steget byttes mot ett Krell Fpb 600c




Och Wilson-lådorna såldes till förmån för ett par Usher Be-10






Och så ser anläggningen ut idag.


Jag använder också anläggningen till Hemmabio och då ser det ut såhär


Jag använder ibland datorn som spelare och kör då trådlöst till en Apple Airport Express, detta fungerar alldeles utmärkt


Som den uppmärksamme kan se så har jag en liten 4 månaders pojk och också en snart 5 år gammal grabb så värst mycket musiklyssnande blir det inte nuförtiden

Jag har som plan att dela av mitt långsmala rum för att slippa trapphålet som kommer upp och för att kunna spela utan att störa ned till undervåningen. Detta tänkte jag göra ganska snart så jag kanske postar lite bilder på detta också.


Stereotypen

Edited by - Hajfi on 2009/01/22 23:38:16

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/02/02 :  22:11:36  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jisses vilket monstersteg. resten var inte dåligt det heller men vilken best!

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/02/02 :  23:27:51  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Jo den är lite krallig faktiskt.
Stereophile mätte upp steget till att lämna 935 W kontinuerligt i 8 ohm och 6000 W i 1 ohm.

Stereotypen
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/02 :  23:53:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
ojojoj

Usher Be-10 är en riktig juvel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/03 :  01:27:10  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Snygg anläggning!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/02/03 :  07:57:53  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Härlig anläggning och det som har funnits på vägen är inte heller dåliga grejor.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/02/03 :  09:31:31  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Riktigt Fett ! Nu är det slut på uppgraderingarna ..kan va trist det med


Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/02/03 :  10:04:42  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
*dräggel* vilka siffror...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/02/03 :  13:08:21  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Tack för kommentarerna!

Smackman:
Ja det känns faktiskt som att jag ej kommer att byta ut något på ett bra tag nu faktiskt. Det finns ingen given flaskhals även om allt naturligtvis kan bli bättre.
Det jag skall försöka mig på nu är att få till rummet ytterligare.
Jag har funderat på infällda diffusorer i snedtaket och på sidoväggarna till att börja med.

Stereotypen
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/02/03 :  14:16:22  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Himmel og hav, for et anlegg! Kjører du AAen direkte inn i Krellen?
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/02/03 :  19:22:56  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
tkr:
Ja jag kör AA rakt in i Krellen via en Purist Audio Venustas.


Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/06/02 :  00:04:41  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Min Krell har blivit utbytt men ej mot en annan stärkare utan mot en högtalare.
Detta är en av mina drömhögtalare och när chansen uppenbarades att få äga dem så tog jag den.


Det är alltså ett par Audio Artistry Beethoven som står här nu.
Jag har 2 par högtalare men inget att driva dem med.

Stereotypen
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/06/02 :  00:21:13  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Å andra sidan har du ju dina drömhögtalare.

Du ska väl ordna nåt att driva dem med snarast?
Nån idè om vad du kommer att välja?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/06/02 :  00:25:36  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Mc square:
Jag har lite ideer men inget bestämt ännu.
Sedan är ju mina Usher också en av mina drömhögtalare så man har lite att fundera på.

Stereotypen

Edited by - Hajfi on 2008/06/02 00:27:57
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/06/02 :  10:24:25  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Taskigt läge
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/06/02 :  15:07:55  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Ja, eller hur!

Stereotypen
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/06/06 :  08:18:32  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
4.kanal :)


Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2008/06/06 :  10:58:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
En bekant till mig har just ett par Audio Artistry Beethoven, han driver med en Ayre rigg, det låter inte alls dumt och det systemet är nog det som går djupast av allt jag hitills hört, går så djupt att basen till slut bara känns men inte hörs.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/06/06 10:59:52
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/11/11 :  23:53:57  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Jag sålde mina Usher högtalare.
Nu har jag införskaffat slutsteg att driva mina AA Beethoven med.
Det blev 2 st Dynamic Precision Pa 402 steg.
Detta gjorde verkligen susen!
Tidigare har jag haft svårighet att få basarna och panelerna att lira ihop men nu är detta som bortblåst.
Ljudet från panelerna blev mycket fylligare med en ruggig pondus och basen är rent av brutal. Känns som man snart är "hemma".
Det känns riktigt kul att ha dp-steg igen också, detta är ju mitt favvo-märke.
Stegen ger 2x450 watt i 8 ohm, 2x 800 watt i 4 ohm och 2x1500 watt i 2 ohm. Bryggade ger de 3500 watt i 4 ohm så känner man att man behöver mer effekt så kan man ju skaffa ett till och brygga 2 st till main-panel.
Tror ej att det behövs men det vore kul att testa .
Skall försöka posta lite bilder om nån är intresserad.

Stereotypen
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/11/11 :  23:56:46  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
DP med dipoler, kan det bli bättre?

Klart vi vill ha bilder...och kanske en provlyssning?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/11/11 :  23:58:38  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
OM!
naturligtvis ska det postas bilder

får snart bli ett återbesök tror jag,nu när förstärkningen kanske funkar bra

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2008/11/12 00:00:40
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/11/11 :  23:59:22  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Klart att du är välkommen på en provlyssning Jonasz.

Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/11/12 :  00:09:28  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Du är förstås också välkommen pak.


Stereotypen
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2008/11/12 :  01:22:27  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Roligt att se dina grejor igen, en del har jag haft förmånen att få lyssna på. Det har alltid låtit bra trots ett besvärligt rum. Känns bra att vara i "mål" förstås?

mvh


geldis
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/11/12 :  09:37:30  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Hej Geldis!
Jo rummet har varit lite besvärligt men det roliga med dessa dipoler är att de funkar väldigt bra i rummet.
Jag har satt upp en mellanvägg i rummet också så det är inte lika långt nu, detta har också hjälpt till lite.

Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/11/12 :  23:41:53  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Här kommer ett par bilder på stegen:


Och från insidan:


Detta är egentligen PA-steg så det sitter 2 fläktar i varje steg och högtalarterminalerna är Speakon-kontakter.



Stereotypen
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000