HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hjälp Dual 505-2, ytterliggare problem :-(
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/12/26 :  13:15:34  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Hej,

Jag har fått låna en 505-2a av en släkting, han har inte användt den på flera år och antagligen han den fått sig en smäll. Det första jag märkte var att den snurra för sakta, efter att har lyft av talriken såg jag att remen låg snett, enkelt löst. Dock såg jag att remen till pichen hade fått av, vart kan man köpa en ny sådan? Det andra problemet är det är jätte jätte låg volym i högerkanal jämfört med vänster kanal. Vad kan vara felet där? Pickupen kanse? Det är orginal pickup som siter i, en Ortofon DN 165 E. Sista fråga blir då, om jag får tag på en ny rem hur monterar jag isärt plinten vid bytet?

MVH
Niklas

Edited by - niklasmagnus on 2008/01/05 16:00:55

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/12/27 :  16:30:30  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Efter lite felsökning har jag kommit fram till att det är pickupen som är boven. Då är frågan vad är felet med pickupen? som gör att dena kanalen låter betydande högre än den andra. Några förslag?

Om det är så att jag måste byta pickup och inte ägaren vill lägga ut några pengar blir det att köpa nån billig för några hunda, nån av dessa kanske:
Audio-technica AT-91BL 295kr
Audio-technica AT-95EBL 395kr
Ortofon OM 5E 395kr

Skulle vara skönt att slippa köpa nu pickup :)
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/12/27 :  18:51:59  Show Profile Send Fluffy a Private Message  Reply
http://www.svalander.se/ fixar de flesta remmar.

Angående pikupen är det lite svårare att säga vad som är fel. Har du rengjort kontakterna baktill? Kanske glappar eller är mycket "bös" där? Jag skulle iaf rekommendera en ny AT95, finns också hos Svalander. Inte många slantar och man får en otroligt prisvärd pickup.

---
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/12/27 :  19:14:20  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Tack, han verkar även lagerhålla den rem jag behöver.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/12/29 :  16:57:47  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Var förbi till Ljudshopen idag och efter lite övertalning det blev en Grado Black.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2008/01/05 :  13:31:21  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Vilken besvikelse, idag har jag monterat Gradon och min tanke var att föjla guiden som LennArt skrivit här på forumet. Jag har varit och köpt skjutmått för noggran mättning och var allmänt laddad, till min förvåning så blev det svårare än jag trodde. Det vissade sig att tonarmens nav inte är crkulärt hela vägen, vilket innebär att när man lägger en linjal på talriken och för den mot navet så träffar man inte den cirkulära delen. Vet inte hur jag ska lösa detta men det får bli vid ett senare tillfälle
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/01/05 :  17:40:07  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Niklas: du kan göra en fulinställning till att börja med, innan du har kommit på hur du ska mäta det där avståndet.
Det finns manualer till Dual 505-2 som du kan googla rätt på, med en viss avstånd-mall, men det kanske är knepigt att printa ut den i exakt rätt storlek.

Hur som helst, fullösningen:
-Montera pickupen rakt och mitt på pickupskalet
-Lägg på en LP
-Höj tonarmen och lyft fram den till den del av skivan där första låten börjar.
-Tryck en linjal mot Gradons front, så den pekar mot tallriklagret. Justera pickupen (framåt-bakåt-vridet) i pickupskalet tills linjalen pekar allra rakast mot lagret.
-Flytta pickupen mot den del av skivan där sista låten tar slut och mät med linjalen igen. Nu pekar nog linjalen lite "bakom" lagret.

Justera in pickupen tills du har en trevlig kompromiss vad gäller vinkeln mellan pickupens front och tallrikslagret i de två mätpunkterna.
Idealt är det förstås nålens sida som ska peka mot tallrikslagret så mycket som möjligt tills musiken tystnar, men pickupens front är helt okej att utgå ifrån om man vill komma igång lite snabbt.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2008/01/05 17:41:04
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2008/01/05 :  18:18:18  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
tusen tack ronnie. jag kan leva med en fullösning ett tag i alla fall. Nu kommer det ju ljud ur båda högtalarna så det blev ju en klar förbättring med den nya pickupen :)
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2008/04/06 :  16:41:17  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Nu har jag äntligen fått igång spelaren. Var även tvyningen att byta rem på den, 20år (?) gammal rem tappar visst lite av strechen :)

Efter att har lyssnat lite senaste dagarna är jag inte riktigt nöjd, det är några saker jag stör mig på:
-lite snedställd ljudbild. Kan detta bero på att pickupen inte sitter helt rätt?
-musiken är lite påträngande i topregistret.
-musiken känns ofta lite anstängd.
-jag måste dra på bra mycket mer på försteget när jag lyssnar på vinylen jämfört med cdn. lyssningsnivån med cd är ca -27dB och lp ca -13dB. skalan går från -70dB till +18dB. "Försteget" är igentligen en Denon hembio receivier AVR-2105. Skignalen går vidare till två rörmonosteg på ca 6watt/styck.

Kan detta bero på något rent tekniskt, som ex nålinställning eller dåligt riaasteg?

/Niklas
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8783 Posts

Posted - 2008/04/06 :  17:30:31  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
-lite snedställd ljudbild. Kan detta bero på att pickupen inte sitter helt rätt?

Förutsatt att inte pickupens inställning vinkelmässigt är hel fel så kan det kanske vara anti-skate som inte ligger rätt?
quote:
-musiken är lite påträngande i topregistret.
-musiken känns ofta lite anstängd.

Det här låter inte som en Grado-pickup tycker jag, även om jag inte hört den enklaste modellen Black. Min erfarenhet säger att det brukar vara ett ljud åt det lite varmare håller med ganska bra drag i basen.

Fel inställning vinkelmässigt (alignment alltså) med påföljande distorsion?
För lågt nåltryck/nålanliggningskraft och påföljande dålig spårning?
Pickupen inte inspelad? Jo, det är ju faktiskt en mekanisk enhet så här är det inget snack om att inspelning är en faktor.
quote:
-jag måste dra på bra mycket mer på försteget när jag lyssnar på vinylen jämfört med cdn. lyssningsnivån med cd är ca -27dB och lp ca -13dB.

Det blir ofta på det här viset och får nog i princip betecknas som normalt. Anledningen är pickupens låga utnivå och att RIAA-steget bara har en viss förstärkning. Ett RIAA-steg med kraftigare förstärkning gör förstås att "problemet" blir mindre. Det är inte säkert att det blir "bättre" med ett dyrare steg utan det hänger helt och hållet på kombinationen mellan pickupens utnivå och RIAA-stegets förstärkning. Enklast är att helt enkelt vrida på volymkontrollen om det inte rör sig om fullständigt löjliga skillnader.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2008/04/11 :  16:49:28  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Jag har fixat till anti-skatingsvikeln och det blev lite bättre, måste nog försöka ställa in pickupen lite bättre oxå.

Det här med att det låter lite vasst kan nog vara att den inte är inspelad. Får se om jag upplever samma sak om några veckor.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1144 Posts

Posted - 2008/04/14 :  14:27:20  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Dual 505-2 kan upplevas som vass med fel pickup. En som gjorde susen i min var att byta till en Högnivå MC Ortofon MC3:a. Betydligt bättre än OM 10-30 , 40:an har jag intet testat.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000