HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Synpunkter på en Empire 598 troubador
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/01/11 :  18:08:52  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Nyfiken ,för snart sitter den här.

Vet egentligen inte vad jag köpt. Den ska ersätta Thores TD 124/II med SME 3012 .

Tips mottages

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/01/12 06:39:54

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/11 :  19:10:11  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Du menar väl 598 och inte vad som står i rubriken?
En bra källa till information brukar vara http://www.vinylengine.com/library/empire.shtml
Där finns bilder manualer mm. I början på 1970-talet ansågs den ha lägst rumble av alla skivspelare och på framsidan av manualen står anspråkslöst "EMPIRE 598 TROUBADOR the world's most perfect record playback system" :-D
Jag känner ingen personligen som har haft en, men även tonrmen verkade anses tilläckligt bra för att ingen skulle komma på att byta.
Framför allt är ju spelaren så grymt snygg, speciellt i valnötslådan, att jag skulle vilja ha en, även om den inte var så bra. Marantz-elektronik från samma tid matchar fint.




/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/01/18 :  20:09:36  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Lennartj

Vi får se, men en känd skivspelarguru som är med i spelet menar att min TD124/II med SME 3012 kommer att bli utslagen.

Denna är i Mahogny och uppdaterad.

Jag väntar med spänning.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/18 :  20:24:52  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag tyckte på sin tid att TD124:a hade väl högt rumble. I alla fall om man monterade armen direkt på skivspelaren. Jag provade med att montera armen vid sidan utan kontakt med själva spelaren. Då blev det väldigt tyst, lika tyst som min Sony TTS3000 som var state of art i Absolute Sound i början av 70-talet. Sony´n mätte -77dB linjärt.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/01/18 :  20:38:56  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
gcs
Vi får vad jag gett mig in på.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/03/01 :  18:12:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Jag har haft en sådan och köpte den ny hos Ågrens i Göteborg någon gång i början-mitten på 70-talet.
Till den använde jag en Denon DL 103 pickup och det var en kombination som fungerade fint.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000