HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Krell KSA 100 Clone - Byggtråd - Effektmätning...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2009/06/04 :  23:25:43  Show Profile Send Fix a Private Message
Precis... Det ska dom inte..
Men av någon anledning så blev det kontakt... På 1st Trissa..

Allt är kopplat exakt efter hur original Krellsteget är kopplat...
Dock är det Sekundärsidan på trafo som får kontakt med jord... Så säkringen går direkt.
Det skumma var att det fungerade bra när resisitorn gick sönder...

jaja... Nu funkar det kanon..
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2009/06/05 :  21:32:50  Show Profile Send Fix a Private Message
Efter massor med timmar och slit...
Rök, smärta, tårar...

Mängder med trevliga inlägg från forumvänner...

Så har tiden kommit till dagen då båda kanalerna spelar samtidgit och allt är monterat i min låda.
Igår spelade jag på ena kanalen i 4h nu blir det att köra den andra...

Om inget bråkar med mig så fungerar allt som det ska nu.

Måste faktiskt säga att jag är lite små nöjd med mig själv då detta är mitt första slutsteg jag bygger.
Hade jag vetat det jag vet idag... då vet i fanken om jag påbörjat denna resa.
Men jag har dokumenterat allt så nu är det betydligt lättare att bygga fler slutsteg.

Kommer att sammanställa allt så gått det går för er som vill bygga.

Ett stort tack till följande:

Magnus Wedin.. Tack för all din tid du orkat lyssna på mig och all hjälp..
Fredrik Weber.. Tack för du orkat stanna kvar efter jobb alla dessa timmar..
Lars "svärfar" Nilsson.. Tack för du fixade min kylflänsar..
Therese "sambo" Nilsson.. För du inte kastat ut mig... :-)
Alla på detta forum och DIY Träffen i GBG samt DIYFORUM.COM

Bilder kommer senare ikväll..
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2009/06/05 :  21:50:15  Show Profile Send Fix a Private Message
Har fått ner ena kanalen... Trångt..




Andra kanalen på väg...


Båda kanalerna på plats..






... Ojdå... Visst såg allt bra ut tills denna bild...
Men jag var tvungen att klippa upp, blev för varmt...


Edited by - Fix on 2009/06/05 21:56:14
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/06/06 :  19:26:07  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Vilket imponerande bygge. Detta är bygget som jag tycker har varit roligast att följa på hela forumet.
Kul att du har fått ihop allt och att det verkar låta bra. Kan du inte komma upp på diy-träffen i Uppsala
Hur många timmar har det tagit? Vet du ungefär vad det har kostat eller är det nånting du inte vill tänka på
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2009/06/06 :  21:32:56  Show Profile Send Fix a Private Message
Tackar tackar...

Känns faktiskt riktigt skönt att vara i mål... även om det återstår en del små pill.
Vet inte riktigt vad jag lagt ut på detta, men tippar 6-10000:-

Trafos var dyra, 3000:- med frakt.. Fläktarna 500/st, Låda 1000 ?, Kylfläns med frakt ~700 osv...
Vet faktiskt inte hur många timmar... Många... Det har ju tagit extra lång tid då jag fått tillverka massa saker själv då dessa inte funnits alls.
Men jag har dokumenterat det mesta, så jag tror jag skulle kunna bygga ett nytt ganska snabbt nu.
Nu vet jag vart allt får plats mm.

Har faktiskt provat att spela på mina riktiga högtalare innan idag...
Och det låter Riktigt bra...

Om jag innan var tvungen att vrida upp BASS kontrollern några snäpp för jag skulle bli nöjd så kan allt så på noll och det låter som Loudness knappen är inne.
Riktigt jäkla bra...

Jag har Pre-out på mitt Denon PMA 1560, så jag kör på precis samma "försteg" som innan.
Så det blev ett riktigt lyft.

Sen har jag stått vid högtalaren för att lyssna efter brus,brum mm
Inte ett smack... Inte ens när jag skruvar upp..
Tror inte att jag hade ett jordat uttag när jag provade, men det ska inte ändra på det hela.

Ska spela mer ikväll, men just nu KANON !

Edited by - Fix on 2009/06/06 21:34:09
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/06/06 :  22:47:30  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Fett!!!

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/06/06 :  23:20:39  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag kan tro att det är skönt att vara färdig. Måste vara riktigt tillfredsställande att skruva i de sista skruvarna i burken och veta att det är klart(fast jag vet att man aldrig blir riktigt klar). Det låter som du är riktigt nöjd. Och jag hoppas att det förblir så. Om det låter som ett riktigt Krell steg så tycker jag att det är helt klart värt de pengarna som du du lagt. Sedan är det ju värdet av att veta att man byggt det själv som är oslagbart. Grattis igen till ett riktigt schysst bygge.
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2009/06/08 :  10:31:25  Show Profile Send Schack a Private Message
Vackert Fix. Hade du skohorn när du skulle få ner den andra slutsteget?
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2009/06/08 :  12:25:18  Show Profile Send Fix a Private Message
Det är inte mycket plats över...
Man får ner fingarna precis, sen hade jag en lång böjligskruvmejsel så man fick ner skruvarna :-)
Hoppas att jag inte behöver dela det igen... :-)

Har lyssnat lite mer nu...
Det låter riktigt bra... Ohyggligt detaljerat, luftigt, djup.. allt...
Nu har jag inte lyssnat på en riktigt Krell, men för att vara något jag själv byggt så är jag riktigt nöjd.
Blev massa timmar igår, så jag misstänker att slutsteget håller ihop nu...

Men fanken vad varmt det blir, även i rummet :-)
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2009/06/13 :  00:44:08  Show Profile Send Fix a Private Message
Så, nu har jag lyssnat riktigt många timmar samt justerat fläktarna så dom inte låter så jäkla mycket.
Har även spelat ganska högt, så jag vill säga att slutsteget håller ihop nu.

Det ända jag ska fixa är toppen på lådan, där jag förmodligen får såga ut och montera något galler/nät.
Tycker det blir för varmt i lådan annars.
Har fixat till i botten för fläktarna så dom har maximalt insug.

Kommer lite mer bilder senare.
Så inom kort kommer detta projekt att vara avslutat.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/06/13 :  10:34:01  Show Profile Send Kmj a Private Message
Skaffa en plåt som täcker toppen och såga/puncha ut lite cirklar i nått mönster och sätt fast ett nät på insidan. Blir riktigt snyggt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2009/07/07 :  08:43:10  Show Profile Send Schack a Private Message
Hur går det?
Nu har du haft igång förstärkaren ett tag. Blev det en ny topplåt?
MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2009/07/08 :  23:05:59  Show Profile Send Fix a Private Message
Sommar, sommar, sommar... och en massa sol...
Det blir inte gjort mycket just nu... Så det var väll tur att jag ordnade det andra innan..

Iallafall...

Toppen är Inte fixad i nu, funderar lite på ur jag vill göra.
Tror att det lutar åt att jag sågar upp 120x120mm och sen helt enkelt bara sätter ditt ett fläktgaller..
Då kommer det att fungera klockrent..

Nästa problem, eller snarare att tänka på är att slutsteget måste komma upp några centimeter från golvet eller vart den nu står på.
Det kommer inte in tillräckligt med luft annars.

Om jag har spelat...
Det kan ni ge er på...

Har nog säkert 20-30h minst på det.
Fungerar perfekt utan anmärkning...

Ljudet är riktigt kanon, slutsteget spelar vad man matar det med (logiskt.. ) men med det menar jag.

Om det inte är mycket djupbas på en CD, då har den mixats så.
Då nästa CD skiva har så mycket djupbas så det är fjöntigt.

Riktigt detaljerat, med kraft och dynamik...

För att vara ett hemmabygge sätter jag 10/10 i betyg.
Och jag är verkligen kräsen, så hela detta projektet blev precis så bra som jag hoppats på.

Kommer att försöka få ihop allt med bilder och en liten bygg-guide. Men det blir väll till hösten.
Och om tiden finns nästa vår kommer jag upp till GBG till DIY-Träffen så alla kan titta och lyssna.
Eventuellt är ni välkomnma hem till mig och lyssna när det finns tid över.

Hoppas verkligen att någon mer börjar bygga.
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2009/11/01 :  12:10:18  Show Profile Send Fix a Private Message
Tänkte posta en liten update om mitt slutsleg,

Var nere på Mässan i Malmö nu i helgen.
Råka prata med Magnus på HiFi & Musik, där man kunde Kubmäta sitt slutsteg...
Tackade fört nej, då jag inte orkade hämta det... Men dom skulle vara kvar på Söndagen med...

Under kvällen började funderingarna komma, vill jag inte mäta det.. Klart jag vill...
Men samtidigt kom tanken att mitt slutsteg kanske skulle mäta jätte dåligt och slå hål på min myt om att jag hade ett "Krell steg" och att ljudet inte var så fantastiskt som jag tycker och säger till alla...

Det slutade med att jag gick upp tidigt i morse för att vara på plats först av alla, och så jag skulle hinna till jobbet efter.


... fortsättning följer ...
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/11/02 :  13:34:21  Show Profile Send softishman a Private Message
HUR GICK DET?! jag är en av många som väntar på svar... Och en bygg-själv-guide!!!! Så snyggt det blev!
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/11/02 :  13:55:11  Show Profile Send Kilgore a Private Message
spännande, ser fram emot att se din kub :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2009/11/03 :  21:16:22  Show Profile Send Fix a Private Message
Ska försöka få tid att få ihop en liten story om det hela senare ikväll...
Har bilder på hela testen... inklusive den magiska röken......

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/11/03 :  21:44:50  Show Profile Send Hemling a Private Message
Magiska röken?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2009/11/03 :  23:10:20  Show Profile Send Fix a Private Message
Besökte som sagt HiFi mässan i Malmö då jag hade lite tid över, ganska snabbt hittade jag HiFi & Musik där dom utförde kubmätningar på ens förstärkare.
Samma mätningar som finns i tidningen och på andra ställen, något som jag alltid varit ohyggligt sugen på att göra men aldrig haft chansen att göra.
Pratade lite med Magnus och berättade om mitt projekt med Krell kopian... Han blev eld och lågor och ville verkligen mäta på detta. Men jag var inte direkt sugen på att köra tillbaka fram och tillbaka i 2 timmar bara för att mäta. Jag frågade om man inte kunde göra det vid ett senare tillfälle, men fick svaret att dom inte gjorde detta utan att denna gången ville dom göra en kul grej. Eventuellt på nästa mässa i GBG... Jag berättade om DIY-träffen i GBG om inte det kunde vara något, och det var kanske inte helt omöjligt... Iallafall.... jag åkte hem senare på kvällen men tanken på att göra en kubmätning blev bara mer och mer intressant...

Så jag bestämde mig för att åka ner på Söndagen och utföra detta, och försöka hinna med det innan jag skulle jobba senare på dagen.
Jag var tidigt på plats inför den stora testen... eller Sanningen...

Har ju berättat om detta slutsteg för alla jag känner och hur fantastiskt det är...
Måste ju säga att jag funderade lite på om jag verkligen ville genomföra det, då

1. Steget kan gå sönder vid en test
2. Steget mäter kasst, och min illusion om det "perfekta" slutsteget slås i spillror..

Jag var ju redan nöjd, så varför inte nöja sig med det ?

Men jag ville veta om det höll klassen och att det var så bra som jag hoppades på... eller om det skulle börja brinna ...

Iallafall, jag ställde upp slutsteget 30 minuter innan Magnus var på plats och en del utställare tittade konstigt på min skapelse...

Sen kom Magnus och undrade om jag hade med mitt slutsteg, då jag aldrig sa om jag skulle komma tillbaka.
Jodå.. Det står där på bordet - Sa jag...

Han blev eld och lågor... Han var nästan mer exalterad än vad jag var...
Efter lite snack och att jag fick skriva på ett papper där dom inte tar på sig ansvar om det händer något....

Vi kopplade in allt, och jag sa att vi endast skulle mäta på ena kanalen ifall olyckan var framme så jag lättare kan laga det.
Sen ville jag att steget skulle stå på så det kom upp i rätt arbetstemperatur innan vi mätte.

Efter ett tag kom temperaturen upp till 51 grader, och vi började testen...



Edited by - Fix on 2009/11/03 23:22:40
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/11/03 :  23:16:12  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Kom igen för tusan! Visa oss allt.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/11/03 :  23:28:23  Show Profile Send esl a Private Message
Jättefint slutsteg!

Det här med kubmätningen måste jag bara kommentera en gång till.
Om du spänningsmatar drivsteget med 10 volt lägre spänning än utgångssteget så sätter man drivsteget i klippning innan sluttransistorerna klipper. Och man får ett perfekt kubtak! Alldeles platt!
Ljudet blir sådär... eftersom man får internklippningar som den globala motkopplingen kompenserar för med IM dist osv som följd.
Låter kasst!!

AHA! Tänker någon.. man ökar drivstegets matningsspänning så att det ALDRIG kan klippa inna utgångssteget!
Lägre IM dist och mer kraft i slutändan eftersom det finns överstyrningsreserv i drivsteget.
Kubtaket då?
Ja det sluttar så klart betydligt brantare.... men det låter bättre!

Så ni som tittar på kubtak... jättefina bilder, som visar stabilitet vid komplexa laster, men mät matningsspänningarna på ett slutsteg med platt kubtak. Och lyssna på det. Det är inte så att platt betyder bättre!

Som om det inte vore nog... det som definierar "taket" är ett värde på THD... och THD har heller ingenting med bra ljud att göra.
Eftersom 2a tons distortion inte upplevs alls lika skadligt för ljudet som ex vis femteton, och ändå så redovisas alla deltoner i samma intetsägande siffra nämligen THD.

Dubbelfel för Kuben alltså.

Det du skall mäta är övertonshalten med en Audio Precision eller med CLIO.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2009/11/03 :  23:52:17  Show Profile Send Fix a Private Message
Notis:

Jag vet att en Kub inte säger hur det låter...
Var riktigt nöjd redan innan, ville ha en bevis på att konstruktionen är stabil med.

Sen har jag samma spänning till hela slutsteget, ca: 40v
Alltså samma matning till försteg/slutsteg

------------------------------------------

Innan testen började snackade jag och Magnus lite allmänt, han berömde bygget och tyckte det var sanslöst att något orkat göra det.
Jag berättade hur jag var nöjd med ljudet och att jag var mycket nöjd, även om jag nu kanske skulle få stå där med skägget i brevlådan...

Magnus började med att göra lite enkla tester, utan att pressa steget...
Efter första mätningen fick vi fram siffror som var helt enastående för ett 100w Slutsteg...

144W @ 8ohm - 0* Res
260W @ 4ohm - 0* Res
432W @ 2ohm - 0* Res
618W @ 1ohm - 0* Res

Efter detta "glädje" besked var jag ju inte helt bort gjord i nu... Magnus tyckte det var enastående, men nu var det dags att se vad slutsteget egentligen gick för...

Vi började nu mäta med svåra laster och till sist hur många ampere det kunde leverera...
När vi kom till Ampere testen började det ticka skumt i slutsteget, och spänningen var olidlig... Så jag fick fram... Ska det verkligen låta så...

-Jepp, fick jag till svars... Ingen fara det mäter på fin fint.

Sen kopplade vi in andra kanalen, och det var dax för "stora" testen med båda kanalerna...

Jodå... Det var svettigt att stå där och vänta på domen och om det skulle komma rök, vilket det tydligen gjort dagen innan för någon....

Men testerna gick som på räls... Och resultatet var inte helt kasst det heller.
Magnus var helt lyrisk ju mer vi testade, slutsteget mer eller mindre dubbla ner till 1ohm !!! Utan några större problem.
Han tyckte det var helt fantastiskt att det blev så bra och gratulerade mig för att ha lyckats få ihop det.

Så nu äntligen hade jag det Svart på Vitt att mitt slutsteg även kunde leverera...
Precis som jag hoppats på, men man vet ju aldrig...

Jag låter bilderna tala sitt tydliga språk...

Några kommentarer till bilderna och mätresultaten...

Enligt Magnus kan man få lite olika resultat beroende på var & när man mäter...
En sak som jag inte riktigt fattar är att vi hade över 150W@8Ohm i början och över 700W@1Ohm i Res-0*
Men det står inte så i resultatet, möjligt att jag hetsade upp mig och hörde fel... Men strunt samma, det andra är bra det med.

Förspänningen till sluttrissorna går att öka om man vill, men jag har för mig att det ligger på ca: 615mv nu....
Jag hade som top 70Amp POS , och 55Amp NEG... Och jämnare på andra kanalen...
Här är det nog jag som inte har kalibrerat DC Offseten (om den nu har med detta att göra) jag har mätt värdet upp vid sluttrissorna, och försöka att få så jämna resultat där.. Men man ska mäta vid högtalar terminalen.. så jag ska göra detta så är jag säker på att det blir mer jämt... ca: 60-65 Amp...

Jag hade tydligen även lyckats ställa in båda kanalerna med 0.2db skillnad i förstärkning, vilket ska vara riktigt bra.
Ska även ha haft ca: 27 gångers förstärkning...
Och riktigt lite dist. enligt Magnus...

Så facit blev att slutsteget mer eller mindre mäter som en riktig Krell KSA-100 ...
Riktig stabil konstruktion, som lätt tar hand om alla högtalare.
Ett fantastiskt bevis vad man kan åstadkomma själv hemma...

Ett stort tack till Magnus på HiFi-Musik: Tack !!!

Tack till alla som kommenterade och tittade på medan vi testade, tack för alla positiva kommentarer.




















Tack till er alla som följt denna tråd, alla trevliga inlägg...
Nu är det dags att fler påbörjar detta bygge...

Om allt går som det ska kommer jag att besöka DIY-Träffen i GBG till våren där alla kan titta närmare och lyssna på slutsteget..

Har ni frågor eller kommentarer skicka PM eller posta i tråden.

Edited by - Fix on 2009/11/04 00:17:36
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/11/04 :  07:27:01  Show Profile Send MatsT a Private Message
Detta är ett riktigt fint bygge så det är väl bara att säga grattis nu när du fått verifierat att det fungerar som det skall!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2009/11/04 :  12:58:49  Show Profile Send Jonas a Private Message
Kul! Grattis!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/11/04 :  13:38:30  Show Profile Send Thzar a Private Message
What about the magic smoke?

Impressive.


Men titta, tycker jag anar ett bekant namn i listan där på skärmen. Kan det vara rannagarden´s Sten-Klen?

En fråga bara, inte hittat några uppgifter på vad dina trafosar gick på?


Edited by - Thzar on 2009/11/04 13:46:24
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000