HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Bergfast vinylhylla?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/03/01 :  18:05:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Jag har lite funderingar på att sätta vinylhyllan direkt i granitberget som finns ca. en halvmeter under huset.
För att slippa såga upp ett stort hål i hyllans storlek i vardagsrumsgolvet hade jag tänkt att borra ett par mindre hål och fästa ett par
rostfria stänger i tjocklek M20 eller kanske ännu lite grövre ned i berget. Hålen i golvet ska vara en liten bit större så att stängerna inte tar i mot någon del av huset och sedan tätas med ett gummimembran eller liknande som inte överför vibrationerna till stängerna.
Sedan ska det dras fast flera hyllplan som inte heller dom kommer att ha någon kontakt med något annat i huset.
Jag tror att det ska räcka med 2 stänger och hyllplanen har jag funderat på att göra i tälgsten.

Jag har hört talas om vinylspelarhyllor som står direkt på berget och jag snackade med Franc Kuzma om detta på CESmässan och han tyckte att iden verkade bra och han visste om flera som hade gjort detta, men inte på detta sätt med stänger.

Är det någon här på forumet som har vinylhyllan direkt på berget?
Hur har ni löst det hela?

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/03/02 :  05:54:56  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Nej, jag har inte denna lösning, men som jag förstod det hela tänkte du bara ha 2 stänger ner i berget? I så fall skulle jag öka till 3 för en mkt stadigare konstruktion. Kul idé det här. Skall bli spännande att höra hur det blev. Har du tänkt beställa stenhyllorna färdiga?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/03/02 :  06:35:10  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Har du tänkt dig att använda lösningen enbart för skivspelaren?
Kanske skulle löna sig med CDspelaren också när du ändå är ifarten?

Spännande projekt hursomhelst (även om jag själv inte har möjlighet som lägenhetsboende).
Ser fram emot fler rapporter!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2008/03/07 :  09:09:16  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Jag är inte säker på att det är bra att koppla skivspelarhyllan direkt mot berget. Berget är inte vibrationslöst.

På Chalmers har man frikopplat sina mätfundamänt från berget.
Tex optiska mätbord och rummen för halvledarlabb.

Jag skall kolla upp nästa vecka med några som borde veta varför, och återkommer med bättre information.

Edited by - lars on 2008/03/07 09:12:20
Go to Top of Page

OlA-68
Starting Member

15 Posts

Posted - 2008/03/12 :  23:31:40  Show Profile Send OlA-68 a Private Message  Reply
hej jorma. jag är av samma uppfattning som du att det borde bli perfekt med att bulta in dem i berget men jag är rädd att du får gå upp i dimension...
jag skulle föreslå ett rör av typ 2 " som borrades ned i berget och sedan fästes med ankarmassa därefter fylldes med sand eller blyhagel 2o mm gängstån ringer med i hörbara frekvenser
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2008/03/13 :  22:28:37  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Nu har jag fått info. Det var inte riktigt så som jag hade för mig.

Renrummet på Chalmers är förankrat i berget med ett antal (många) stänger/pelare. En av pelarna har funktionen av en stötdämpare övriga är direkt förankrade i berget.

Alltså är du Jorma inne på rätt spår. Samma princip som renrummet.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/03/14 :  01:21:23  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Nja, renrummet (MC2) på Chalmers är visserligen förankrat i "berget" (eller snarare kullen), men berget i sig är frikopplat från berggrunden. Det är nämligen en spricka i berggrunden som gör att vibrationerna från ex. spårvagnarna som går genon tunneln inte påverkar renrummet speciellt mycket. Den känsliga utrustningen i renrummet (ex. e-beam lithograferna) är dessutom frikopplade från själva byggnaden, till och med den gamla JEOLen sitter på ett eget fundament. När det byggdes intill renrummet så påverkade det dock utrustningen rätt mycket.

Men, som sagt, berg kan röra på sig ganska mycket. Sprickan i berget "räddar" renrummet (det utreddes noga innan tunneln byggdes). Hade den inte funnits där så hade vibrationerna haft rena motorvägen.

Ska man ha riktigt bra dämpning så är det helt enkelt stora (helst aktivt) luftdämpade ben som gäller. Det är vad som används för all vibrationskänslig utrustning. Det är inga konstigheter och i vissa fall så kostar den utrustningen nog mindre än en de extremdyra "specialrack" som ibland används inom hifi. Vi har drivor av dem där jag jobbar nu (ungefär halva min avdelning sysslar med vibrationskänsliga mätningar).

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/03/14 :  06:13:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
f95foli, du har inga länkar till tillverkare?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/03/14 :  11:24:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Vibrationer från spårvagnar, bilar och annat är jag inte så oroad för.
Närmaste spårvagn eller järnväg finns halvmil härifrån.
En större väg med lite tyngre trafik finns över en kilometer bort.
Volvofabriken ligger fågelvägen 1,5 kilometer bort och den lokala vägen vid mitt hus har ytterst lite trafik, på kvällarna när jag oftast spelar går det kanske en bil/timma och det känns inga vibrationer här ens när en större lastbil kör förbi.
Vägen är undersprängd flera meter ned då dom drog VA under vägen för några år sedan så vägen ligger inte direkt på berget.

När dom sprängde i vägen märktes det knappt i huset, men när dom spränger för en ny fabrik borta i Volvoområdet känns det lite och då är det rejält stora salvor som dom skjuter.

Jag tror att mitt granitberg blir bra att ställa spelaren på med dirtektkoppling till berget.

quote:
Har du tänkt dig att använda lösningen enbart för skivspelaren?
Kanske skulle löna sig med CDspelaren också när du ändå är ifarten?


Det blir ju lätt att testa om det lönar sig att ställa min Gondul på berget också. Det går ju att testa på samma hylla som jag kommer att bygga till vinylspelaren. Det kanske rent av skulle kunna löna sig att ställa förstärkare och högtalare på berget också
Men många hål i vardagsrumsgolvet skulle det bli förstås.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/03/14 :  12:28:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Hur långa blir stängerna? Även om M20 är grovt så kan ju längden göra att det blir svajigt...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/03/14 :  15:51:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Om det blir svajigt bekymrar mig mindre då det inte kommer att svaja pga. återkoppling från golvet.
Om dom skulle råka bli lite svajiga så är det bara isåfall om jag råkar stöta till den, men det går att staga upp så man minimerar svajet eller kanske med en stötdämpare inbyggd i hyllan.
Om jag har 3 stänger som är ihopskruvade i 3 hyllplan och ett stag under huset kan det knappast svaja, såvida jag inte lägger på flera ton högst upp på översta hyllplanet, men skivspelaren väger ju inte mer än 80 kg, så det kommert inte att bli så hårt belastat.
Om jag börjar med 2 stänger så är det enkelt att om det blir för svajigt montera en tredje stång senare. Åt andra hållet blir det svårare då parkettgolvet inte går att reparera med redan borrade hål.


Svaj har jag i mina Solid Tech hyllor som förstärkare och cd-spelare står på om jag stöter till dom, men dom svajar inte när jag spelar musik.

Ritningarna är inte riktiga i proportionerna utan bara skisser över hur jag har tänkt.
Det finns 80 cm luft mellan huset och berget så det är gott om plats att jobba på där och jag tänker borra i berget och gjuta fast sängerna och kanske även gjuta en bit upp på dom.
Alla hyllplan och staget som ska placeras högt upp under huset ska dras samman med mutter och bricka på vardera sidan och det går att dra hur hårt som helst i en sådan grov stång.
Översta hyllan kommer att hamna någonstans runt 80 cm över golvet.





Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2008/03/14 :  21:07:12  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
f95toli. Du verkar vara kunnig inom området.
Jag är fortfarande skeptisk till att ha berget som fundament utan att ha någon dämpning ovanpå.

En gång i tiden bodde jag nere vid järntorget. När spårvagnarna körde förbi vibrerade det ordentligt i huset.
Där jag bor nu vilar grunden på pålar ner i berget, och det hörs tydligt i huser när grannen slår igen ytterdörren. Och dom ljuden kommer via grunden. Kan var leran som ligger ovanpå berget som är orsaken i och för sig.
Seismografer är en anordning med en upphängd liten tyngd som känner av jordbävningar på andra sidan jordklotet.

Som du säger så verkar inte berget vara helt vibrationsfritt.

Men jag har inget bevis mer än det jag skriver ovan som är mer troende än vetande.

f95toli. Har du några bra källor till hur man får bort vibrationer med att:
1. hindra yttre vibrationer att komma in i systemet
2. leda bort vibrationer som uppstår i skivspelaren (skivan och skivtallriken).
3. ta bort egenresonanser i systemet
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2008/03/14 :  21:30:11  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
En luftdämparleverantör:

http://www.weforma.com/
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/03/15 :  00:51:36  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Berg rör på sig, även på eget bevåg, men det är nog inget som påverkar hyllbygget i någon större grad.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/03/22 :  11:31:23  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Jorma kanske detta vore nåt att kast upp balkansvarven på? http://www.minusk.com/content/home.html
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/03/22 :  14:02:10  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Bra länk Per!

Se beskrivning av alternativ lösning för Jorma:


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2008/03/24 :  21:55:04  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
quote:
ett par rostfria stänger i tjocklek M20 eller kanske ännu lite grövre ned i berget.

Det låter som stämgafflar. Du får ta reda på deras ton (resonansfrekvens), och se så att den ligger under 15 Hz. Tror mer på den nedersta bilden (calle_jr).

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000