HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Absorbent bakom högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/03/08 :  22:55:38  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Är på jakt efter nya burkar i min sambos lägenhet.
Pga WAF så kommer de att stå hyfsat nära bakvägg och då de tilltänkta högtalarna har reflexport bakåt, så undrar jag vad för slags absorbent jag bör satsa på?

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/03/09 :  00:18:14  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Strumpa i porten

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/09 :  11:30:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
http://www.rpginc.com/products/badpanel/bad_ac_comparison.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/03/09 :  11:38:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag får intrycket av att du vill köpa nått allmängiltigt "bra" till basen. Detta riskerar bli pengar i sjön beroende på vilka problem rummet har. Jag hade testat först, lyssnat nr 2, mätt nr 3. Efter detta går det bättre att prioritera pengarna på rätt produkter.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2008/03/09 :  12:47:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Bernts länk visar tydligt att absorbenter av poröst material dämpar dåligt i basen.
Du vill väl förmodligen precis tvärt om. Det här är ett utmärkt tillfälle att pröva hur långt din sambos kärlek sträcker sig. Klarar den 1 m mellan högtalarna och väggen?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/03/09 :  19:02:44  Show Profile Send TomasF a Private Message  Reply
Mina amatörråd: Om högtalaren klarar av att placeras nära bakvägg så tror jag att det är bra för ljudbilden att dämpa mellanhöga och höga frekvenser bakom högtalaren, och på så sätt dämpa bort första reflexen. Viktigast, tror jag, kring elementen från högtalarens vertikala centrumlinje och några dm utanför högtalaren mot mitten till, dvs "inåt". Porös profilerad dämpskiva? Reflexer i bakväggen "inåt" når dina öron, reflexer utanför högtalaren går mot sidoväggarna. Du kommer också att få något förhöjd bas, försök därför att komma in på väggen och undvika hörnen. /Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/09 :  19:56:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Framgår ju inte vad du vill göra heller egentligen.
Vill du fixa basbummel eller vill du ta reflexer?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/03/09 :  22:23:28  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Det här är ett utmärkt tillfälle att pröva hur långt din sambos kärlek sträcker sig. Klarar den 1 m mellan högtalarna och väggen?
Inte så långt.
Då bakväggen är av betong, så är jag rädd för att basen kan bli förstärkt lite för mycket, men jag får väl låta tråden vila tills prylarna är på plats, jag kanske målar fan på väggen bara.

Nu ska jag läsa länken
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/03/09 :  22:24:08  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Strumpa i porten
Är en variant som fungerar...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000