HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 ZV9 / F3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7515 Posts

Posted - 2008/03/23 :  22:05:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Efter en orimligt lång väntetid har jag äntligen gjort slag i saken och byggt ihop min ZV9 (F3). Det tog sin lilla tid att samla ihop delarna som behövdes till bygget och sen tyckte jag att det var en bra idé att låta allting ligga och lagras i garderoben likt ett fint vin innan det var dags att sätta igång...

Bygget består av följande:
LU1014D effekt-Jfetar från Lovoltech (grundstenen i hela konstruktionen)

IRFP260 mosfetar (Inköpta via Tradera för flera år sedan)
2x35V 500VA ringkärna (Också Tradera)

Kretskort (gruppköp på diyAudio.com, tack Peter Daniel och Veteran för ett bra initiativ)

Kylare från Conrad Heatsinks (Mycket fina kylare till bra pris trots flygfrakt från Australien)

4 x 10 000uF 70V Rifakondingar (Privat bytesaffär, tack Lord)

10 000uF 63V T-power 4-pole utgångskondingar (Tradera)

Övriga komponenter inköpta på Elfa.

Borrningen av kylarna överlät jag till brorsan att sköta med en CNC-fräs, plåtarna och aluvinklarna som håller ihop chassiet har jag slöjdat till själv efter bästa förmåga.
På bilderna saknas locket, det råkade ut för en liten olycka och behövde lackas om. Plåtarna är lackade med hammarlack på sprayburk, den fäster faktiskt hyfsat på aluminium om man ruggar upp ytan med stålborste eller sandpapper och avfettar med T-sprit innan lackeringen.

Det som återstår är att borra och gänga fyra M4-hål som locket ska skruvas fast i samt montera ett NTC-motstånd i serie med trafons primärlindning för att tämja uppstartsströmmen.
Trafon morrar lite så den ska få en mjukare upphängning (tillskuret liggunderlag) och när jag tänker på saken så ska jag fixa lite med jordningen i förstärkaren också. Småsaker...







"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/03/23 :  23:10:17  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Det ser fint ut, jag samlar prylar till mina zv9.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/03/24 :  03:23:07  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Fuling: Det där ser ju fint ut. Rejäl pryl..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7515 Posts

Posted - 2008/03/24 :  11:11:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tackar tackar!!

Rejäl pryl ja, men lustigt nog väger den inte särskilt mycket ändå.
Har en liten tanke om att bygga en MkII-version med stora järnkärnedrosslar istället för konstantströmkällor, en sån skulle nog väga desto mer...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/03/24 :  18:30:30  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Ser ju fint ut det där, kul att lytarna kom till användning.
Vi få ta och ordan en liten lyssningstest av det där nått tag.
Lite mycket SIY för min smak med det kan ju låta bra ändå
Nu kanske jag var lite väl spydig.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7515 Posts

Posted - 2008/03/24 :  19:00:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
SIY


Menar du CIY??? (Copy it yourself...)

I så fall kan jag hålla med, det här handlade om rent monteringsarbete utan eget tänkande kring kretslösningen.
Har som sagt fler Jfetar som ska användas i egna konstruktioner framöver...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/03/24 :  19:23:13  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Solder-It-Yourself tänket jag på, nog om det.
Hur mycket effekt ger den ifrån sig ?
Har du hunnit lyssna så pass mycket så du kan uttala dig om ljudet än ?



En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7515 Posts

Posted - 2008/03/24 :  19:49:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Aha!
Ja, i och med att jag köpte kretskorten så var det mesta av jobbet gjort, jämfört med "riktiga" hardeirade byggen.
Har bara lyssnat några timmar men inledningsvis har den inte gjort bort sig. Känns som en bra allroundförstärkare som klarar att driva lite mer än mina vanliga små rörpytsar på någon watt.
Har inte mätt men jag har för mig att den kommersiella versionen ger nånstans kring 15-20W @ 8R och denna borde alltså ge lika mycket.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2008/03/31 :  23:45:08  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Fin fint bygge:)
Hoppas den blir min en vacker dag

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7515 Posts

Posted - 2008/03/31 :  23:56:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Med tanke på hur mycket stryk den får rent ljudmässigt av mitt katodföljarslutsteg kan du få köpa skiten för en femkrona...
Nädå, men det ska nog moddas lite (eller mycket) innan jag blir riktigt nöjd.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000