HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En Teac-T1 remoddas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/05 :  17:54:12  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
För ett tag sedan fick jag en Teac T1-transport av en kollega.
Den behövde lite kärlek, då två kugghjul i utmatningsmekanismen hade gått sönder.
Nya kugghjul beställdes från england och dök upp med posten efter ca. två veckor.

Det var lite meck att få släden till att "kugga rätt", men efter några försök så fungerade mekaniken igen!

Transporten var moddad av en firma med ny klocka och nätbrunn när jag fick den.

Bland det första jag märkte, var att nätbrunnen satt snett, något som retar mitt öga ordentligt!

Bakplåten monterades av ......



...och snart var det tydligt varför den satt snett!



Håltagning m.h.a. en nagelfil

/R







The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/04/05 :  18:17:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Milde himmel! Ser mer ut som ett vådaskott än hål för en nätbrunn. Fin maskin!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/04/05 :  18:28:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hahaha, tror du att de haft något så vasst som nagelfil?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/04/05 :  18:37:32  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jag gråter ner jag ser sådant där.........

Teacen har kommit till rätt person .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/05 :  21:31:48  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Efter en vända i fräsen, så började hålet bli fyrkantigt.

Blev till att sätta in en ny nätbrunn då den gamla blev för liten när ytorna var bearbetade efter slakten med nagelfilen!



Ny nätbrunn på plats!

Satte dit en BNC-kontakt för att kunna köra transporten som ´slave´ mot en extern klocka i framtiden.

( -Ja, Teac-ettiketten sitter snett den med! )



Nästa steg - Ny nätdel till klockan.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/04/07 12:44:27
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2008/04/05 :  22:41:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Får vi inte skriva vem som moddat från början?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/05 :  22:57:41  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
- Men det har du ju inte gjort!

Enligt uppgift, så skall det vara en firma som utfört både insättning av ny klocka och nätbrunn.

Med tanke på "det finmekaniska arbetet" så blir man lite rädd!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/04/06 :  13:37:58  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag skulle nog se över klockarbetet då också
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/06 :  22:57:13  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Klockan matades tidigare av ett externt 12V PSU.

Då det finns gott om luft i lådan, så etsades ett nytt PSU-kort för intern montering:



Kablaget från klockan byttes också från vanlig tvinnad kabel till Koax:





/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/06 :  22:59:34  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ny nätbrunn och PSU-kort på plats!





....och efter 17-svordomar och en distans som monterats om minst 5ggr, så fungerar den igen!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/04/06 23:00:11
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/04/07 :  11:35:16  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Fin maskin ! Har en likadan som tyvärr inte vill ta emot skivan trots ny laser, ska antagligen trimmas på något sätt, någon kunnig ?!
Liten fråga, var har du kopplat den externa synksignalen ? är det UT från driven eller in ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/07 :  12:06:56  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Time: Testa att justera "focus gain", med lite tur så är det endast detta som behövs för att den skall gå igång! ( Mät upp var potten står från början bara om du skulle behöva återställa!)

Köpte en VRDS7:a med ny laser i sig som inte ville starta - efter en liten justering av "focus gain" så snurrade den igång!

Jag är inte med på vad du menar med "externa synksignalen" ?

Orginal kristall + kondingar är bytt till en ny klocka i denna drive.

BNC-kontakten jag satte på baksidan är tänkt till att ta emot en extern klocksignal från en kommande DAC.

Genom att sätta "master clock" i DACen och sedan använda driven som "slave" så skall man kunna minimera mängden jitter.

Om detta fungerar i verkligheten får framtiden utvisa!

Denna lösning kräver dock ett mottagarchip, för SPDIF-signalen, som går på 16.9344MHz - någon som har förslag på ett sådant?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/04/07 :  13:44:50  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tack för tipset , ska genast prova !
Jag funderade bara om du skulle skicka klockan ut från diven eller ta emot men det är utklarat...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/04/07 :  14:04:05  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Nu funkar den !!! en yttepyttjustering av fgain och den hoppade igång !
Tidigare har man fått vänta tills den blivit varm och fjäskat lite för den innnan allt funkar
Blev lite sugen nu att göra nåt av den, klockbyte kanske ? den ser väldigt gedigen ut inuti och har en nätdel som ett mindre slutsteg !
Kommer ihåg att den lät ganska bra, bra sväng men lite mörk/dov jämfört med andra, går säkert att förbättra.
Tusen tack McGyver !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/07 :  14:27:25  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Time: -Kul att höra att TEACen åter snurrar!

Den stackarn jag köpte min VRDS7:a av(som en ren reservdelsmaskin till T1:an), ville gärna få veta hur operationen gick.

-Jag har inte haft mage att säga till honom att problemet löstes på 2 sekunder och att 7:an spelar sedan dess!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/04/07 :  15:12:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Den stackarn jag köpte min VRDS7:a av(som en ren reservdelsmaskin till T1:an), ville gärna få veta hur operationen gick.

-Jag har inte haft mage att säga till honom att problemet löstes på 2 sekunder och att 7:an spelar sedan dess!


Kör en nödlögn .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000