| Author |
Topic  |
|
|
perlind
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2008/03/31 : 23:53:10
|
| Har fått ett erbjudande om att köpa en begagnad (icke proffskörd) Technichs 1210 till bra pris. Frågan är om jag gör bort mig om jag köper den och slaktar min gamla Rega och tar armen (RB 300) av den och sätter på Technics-spelaren? Jag har tittat runt lite och funnit både för och emot. Någon som har erfarenhet? det sägs ju på många ställen att Technicsarmen är spelarens svagaste punkt och det finns ju tonarmsplattor för Rega-armen att köpa på ex-vis Vinylbutiken. Men blir det bättre än den gamla Regan tro? Den är cirka femton år gammal och 1210:an är bara några år. Råd, bitte! |
Edited by - perlind on 2008/04/02 16:33:08 |
|
|
rovis
Member

274 Posts |
Posted - 2008/04/01 : 00:26:07
|
McIntosh tyckte att både drivverk och arm var bra nog för att demonstrera deras supermegaanläggning för flera miljoner, så nog ska de duga till det mesta!
|
 |
|
|
perlind
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2008/04/01 : 00:31:40
|
| Finns det någonstans att läsa om detta du hänvisar till? |
 |
|
|
rovis
Member

274 Posts |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 12:20:02
|
| På gott och ont så låter ju 1210an mycket mer än Regan. Är det en Planar 3 du har? |
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 14:25:28
|
Hur bra pris då? De går ju att hitta nya under 5000:- så en begagnad i mycket bra skick ska inte behöva kosta mer än kanske 3500:- och då borde någon form av pickup ingå.
M |
Halmstad |
 |
|
|
perlind
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 16:31:24
|
Tack alla för era svar! Til "Per": Det är en Planar 3, men vad menas med "på gott och ont"? Till Melker: Säljaren vill ha 2800 kronor. Ganska bra pris eller? Jag har visserligen inte sett den ännu, men enligt säljaren är den i "gott skick". Och alltså inte DJ-använd. Ingen pick-up finns ju med, förstås... Nu ska man också betänka att jag ju tänker byta armen och då tillkommer ju en kostnad om cirka tolvhundra spänn. Pickup har jag redan. Men det kanske fortfarande är värt investeringen eftersom totalkostnaden blir kring 4000:- och en ny skivspelare skulle rusa upp i minst det dubbla och säkert mer. Ett alternativ jag tänkt mig kunna ha råd med är Clearaudio Emotion, som kostar 8300 på Vinylbutiken. |
Edited by - perlind on 2008/04/02 16:39:20 |
 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8783 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 17:20:51
|
quote: På gott och ont så låter ju 1210an mycket mer än Regan.
 |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2008/04/03 : 01:15:51
|
Tja det var ju ett OK pris. Jag har själv två, en DJ-använd som jag köpte billigt (2200 inkl en numarkmixer) på pantauktion och en som jag köpte för 2500:- av en kompis som haft den sedan ny. Ingen större skillnad på dem ändå de tål verkligen hur mycket stryk som helst. Köp den och prova med den befintliga armen till att börja med. Den är ju smidig på det sättet att den är enkel att justera i höjdled och med ett par extra pickupskal så är det ju smidigt att byta mellan flera pickuper. Jag har en "köptpåloppisbästattspelapånågotmaninteärsåräddom"-pickup på min ena. Men om jag bara skulle haft den ena 1210:an framme så skulle jag ju enkelt kunna byta pickup efter en loppis-raid.
2st 1210:or och en mixer gör ju underverk för humöret på fredagkvällen om det kombineras med en stor låda med gamla 7":are och ett par kalla Ancor Steam :-)
M |
Halmstad |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2008/04/04 : 11:51:00
|
| 1210 låter mer energiskt och dynamiskt än P3 men 1210ans direktdrift inte är direkt tyst. |
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2008/04/04 : 16:08:19
|
Det stora problemet med 1210 är väl annars att skivtalriken är rena cymbalen. De spelare som är DJ-körda brukar inte ha gummimattan kvar eftersom man tar bort den och har bara slipmat när man scratchar. Gummimattan är A och O och dämpar skivtalriken. Dessutom så kan det bli svårt att få till VTA utan mattan eftersom den är 2-3 mm tjock. Direktdriften tycker jag inte hörs annars men det fungerar inte så bra med "skivklämma" som håller fast på centrumpinnen.
M |
Halmstad |
 |
|
|
perlind
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2008/04/06 : 00:46:19
|
| Tack igen för alla svar. Det här med skivtallriken som en cymbal låter ju oroande. Jag hör till dem som hellre lyssnar till en spröd stråkkvartett än till syntstinn hip-hop, så då kanske man ska akta sig för 1210:an. Annars har jag faktiskt läst här och där att den är alldeles utmärkt till alla musikgenrer. Den spelare jag sneglat på har nämligen en sådan där "slipmat" med en förfärlig reklamtext på, men det kanske går att få tag i en bit rejält gummi? Ägaren svär dock vid sina barns huvuden att han aldrig lekt DJ och scratchat eller på annat vis våldfört sig på apparaturen... Varför han ändå skaffat sig en sådan skivmatta, är obekant. Men förmodligen tyckte han att den var snyggare än gummimattan. |
Edited by - perlind on 2008/04/06 00:47:58 |
 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8783 Posts |
Posted - 2008/04/06 : 13:08:21
|
Jag förstår inte vad detta med att 1200's drift skulle låta särskilt mycket kommer ifrån. Den är inte särskilt oväsensbenägen* tycker jag (ägen en) och specen säger -78 dB vägt och -56 db ovägt. Svajet är obefintligt, skivorna i sig bidrar garanterat med mer vilket nog generellt sett gäller även för rumble. Hastigheten är alltid rätt, något man tyvärr inte kan säga om en hel del remdrivna spelare. För Rega hittar jag överhuvudtaget ingen specifikation men det kanske är jag som är blind.
Personligen är jag rätt skeptisk till Regas enklare spelare, inte pga armen utan just plinten och drivsystemet. Jag vill ha en spelare som går att ställa på en normal möbel, något som går utmärkt med 1200'an. Det går att banka bäst man vill i bänken bredvid spelaren.
Vad gäller att tallriken ringer så är den bättre än många andra aluminiumtallrikar (men det är fortfarande en aluminiumtallrik...) iom att det faktiskt sitter lite gummi på undersidan av tallriken, men jag rekommenderar nog likväl att ha en riktig gummimatta på ovansidan ändå. Det är stor skillnad med och utan hur mycket tallriken ringer. Nya gummimattor finns att köpa om den saknas. KAB har både orginalmatta och en egen extra tjock variant. Thomann för också orginalmattan. Fördelen med dessa spelare är att i princip allt finns som reservdelar. Vid en första anblick ser dessutom armen otroligt billig ut men det är i princip bara armröret. För att få en komplett arm så måste man ju köpa basen, motvikten etc. Det är inte en SME V direkt men det är definitivt bättre än sitt rykte och det finns ju även silikondämpare mm att köpa som tredjepartstillbehör till den om man så önskar. En annan stor poäng är att det faktiskt går att ställa in VTA på ett enkelt sätt, något man tyvärr inte kan säga om alla armar på marknaden.
Tänk också på att tallrikslagret faktiskt ska smörjas även på dessa spelare, men otroligt sällan. Manualen säger var 2000:e timme... Minns jag rätt så är det en betydligt tunnare olja än vad som är brukligt i många spelare. Det finns orginalolja att köpa med artikelnummer SFW0010 så slipper man oroa sig för att det blir fel.
En sak att notera med Technics direktdrift till skillnad från många andra direktdrivna spelare är att tallriken är en del av motorn, dvs det finns ingen motor med en pinne som sticker upp och drar runt tallriken. Mittpinnen är ett helt vanligt tallrikslager och halva motorn sitter på utsidan av den och andra halvan sitter på undersidan av tallriken.
Jag vill hävda att det är en otroligt prisvärd spelare men samtidigt är det ju klart att det inte är en Audiomeca eller Simon York. De är liksom i en lite annan liga. Vissa saker kan väl behöva justeras, jag ska till exempel ta och byta ut RCA-kontakterna för de lämnar verkligen övrigt att önska. Om man vill kan man ju såklart byta ut hela kabeln, det är väldigt lätta att byta kabeln ut från spelaren bara man kan hantera en lödkolv. Hur svårt det är att byta de fina kablarna i själva tonarmen vet jag inte.
Själv gav jag tre nymanglade lakan för spelaren. Den är enligt serienumret från 2001 om jag minns rätt. Aldrig använd som DJ-spelare i den egenliga meningen utan lite lätt hem-dj-körd (del av ett par). Krävde mest en grundlig rengöring då den stått utan locket på (som dock fanns). Annars fint skick förutom skruvarna till gångjärnen som jag lyckats demolera. Använd rätt storlek på skruvmejsel! Metallen i dem är av sällan skådat mjukt slag så det går snabbt att dra bort skallen om man bara slinter någon enstaka gång. Någon som vet vad det är för dimension? Skulle nog vilja byta till några med insex eller torx-skalle.
* Just nu sitter det dock en Grado på, som skall bytas ut, och den tar däremot upp störningar från själva driften. För man in armen mot tallrikscentrum i upplyft läge medan spelaren är igång och drar upp volymen kan man höra driften jobba i högtalarna. Nu skulle jag nog hävda att detta oljud är under skivbruset för i stort sett alla, om inte alla, skivor.
Apropå pickuper så är väl någon MC kanske mest lämpad med tanke på resonansfrekvensen. Armens effektiva massa är 12 g om jag inte är helt felinformerad så en del MM har väl lite för mycket amerikanarfjädring i nålupphängningen för att passa bra. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
|
perlind
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2008/04/12 : 00:05:13
|
| Jag tackar för alla svar. Nu har jag ännu en undran: jag läste någonstans (minns inte var) att det kan vara problem med skivklämmor till 1200/1210. Det hade efter vad jag förstod med direktdriften att göra. Jag minns att jag på en gammal Thorens 166:a fick mycket bättre ljud efter att ha skruvat dit en Michell-klämma. På min gamla Rega funkar inte det där eftersom centrumpinnen är för kort. Men hur är det med skivklämmor och 1200/1210 egentligen? En klämma kan ju faktiskt göra en hel del, vilket experimentet med Thorens visade mig tydligt. Men finns det risk att Technicsens direktdrift skadas av sådana klämmor? Någon som provat? På Kabusa.com finns en speciell klämma till Technics. Någon som testat den? |
 |
|
|
garmen
Member

757 Posts |
Posted - 2008/04/20 : 16:41:38
|
även jag har en sl-1200 funderar på att fräscha upp den lite, vad kan man göra på egen hand ? tex i smörjväg och liknande. byta pick-up vad skall man tänka på ? finns det någon vettig nål att köpa för en billig penning ?
kom gärna med lite tips |
"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har" Lukas 8:18
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882 skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
|
Edited by - garmen on 2008/04/23 22:03:00 |
 |
|
| |
Topic  |
|