HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En man, ett mål, fyra meter kylfläns...:)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2008/04/09 :  21:26:02  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
(Sorry Petter, kunde inte låta bli att norpa titeln på din byggtråd)

Besökte radioamatörloppisen i Eskilstuna härom veckan och kom hem med en del fynd i bagaget, bland annat fyra enmeters kylprofiler och en påse effektmotstånd (12R 25W avsedda att monteras på kylare).
Lite lustigt är det att kvällen innan resan till E-tuna satt jag och Lord och spekulerade kring att bygga smala, höga monoblock vilka skulle kunna stå dolda bakom högtalarna...

Efter att ha funderat och kalkylerat lite har jag nu kommit igång med projektet. Kopplingen blir påfallande enkel, en balanserad Mosfetföljare med effektmotstånd som sourcelast.
Här handlar det till om 95% grovarbete med den mekaniska uppbyggnaden och 5% om elektronik i vanlig bemärkelse...:







Övre halvan av varje kylare befolkas av 6st 12R motstånd vilka ska kopplas ihop till att bilda ett motstånd på 8R 150W.
Kopplingen blir som sagt balanserad så det blir en halva per kylare. Trissorna ska sitta längre ner på kylarna.
Om jag tänker rätt så sprids värmen bättre uppåt längs kylarna än nedåt, därför får motstånden sitta överst eftersom de klarar mer värme än trissorna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/09 :  21:42:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kör på bara
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/09 :  21:45:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Blir detta brutalbyggenas år?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/09 :  21:56:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
BYGG !!!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:37:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Blir detta brutalbyggenas år?


Man får hoppas på det! Känner att jag måste leva upp till min gamla Harry från -06...

Jag kommer att dela med mig mer om själva kopplingen senare, ska jag vara helt ärlig så är det inte riktigt spikat än utan kopplingen kommer att vara lite beroende på vilka nättrafos jag får tag på.
Det står mellan single rail-matning och ingångskondingar alternativt asymmetrisk bipolär matning och ingångarna i jordnivå.
Verkningsgraden, och därmed uteffekten, kommer hur som helst att bli låg i och med att jag valt att använda motstånd istället för konstantströmkällor som sourcelast.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:52:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Snart är det bara gjutna horn a la Bo Hansson som kan få en att ev kunna utdela en Brutalharry,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/04/10 :  01:58:25  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
..*pust*

Vilka "tokbyggen" folk sysslar med här på hififorum....helt underbart

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/04/10 :  08:39:15  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Mer mer mer

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/10 :  09:21:26  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fuling: Jag hoppas på lite rör trots de massiva kylflänsarna! Missade loppisen här i Eskilstuna.

Zalve: Murar bashorn och midbashorn i mitt nya ljudrum i fd. garaget i källarvåningen ! Tråd om detta kommer.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2008/04/10 :  16:08:43  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Idén med "twin towers"-monoblock har jag gått och grunnat på ganska länge så det kändes helt självklart när jag hittade dessa kylare för 75:- styck.

reVintage: Fasdelning och spänningsförstärkning kommer att ske i en separat enhet, högst troligt att det kommer att ingå rör där.
Preliminärt känns det som att en LTP-koppling med höglinjära trioder vilka buffras med t.ex. kaskodkopplade DN2540 på utgångarna skulle sköta den uppgiften med bravur.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/04/10 :  19:50:45  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Attans!! var det du som nöp kylarna mitt framför ögonen på mig!!
Jag var väldigt nära att lägga mina flottiga fingrar på dessa billiga skönheter, men du hann före
Jag fyndade bara några fina högspänningskondingar till rörsteg..
Jag tycker som reVintage, stoppa in en rörbuffert, du verkar ju få plats över ju

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2008/04/10 :  19:56:09  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
mr.Triatic: Det gäller att slå till direkt...!
Killen som sålde hade fler än de jag köpte, även ett antal natureloxerade.

Tornen kommer inte att bli särskilt servicevänliga, därför vill jag ha så lite elektronik som möjligt i dem. Sluttrissor, motstånd, biaskretsar och eventuella ingångskondingar, that´s it.
Nätdelarna blir förmodligen också externa, det beror lite på vad jag får tag på för prylar. Det känns lite frestande att använda switchaggregat, men jag är osäker på om det vore så lyckat ur ljudsynpunkt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2008/04/10 :  23:08:44  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Byggar glädje är nog det minsta ordet man kan säga
Kanske det skall bli kylskåp för glödheta rör

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2008/04/11 :  13:06:44  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Trissorna ska sitta längre ner på kylarna.
Om jag tänker rätt så sprids värmen bättre uppåt längs kylarna än nedåt, därför får motstånden sitta överst eftersom de klarar mer värme än trissorna.

Nej, tyvärr tänker du inte rätt.
I rörliga medium (eg gas (luft) och vätska) så kan värmetransport ske meddelst strålning, ledning och konvektion.
Och konvektion är alltså att mediumet rör sig uppåt när det blivit uppvärmt och ger plats för kallt dito. (Nu vart jag över-pedagogisk, sorry *ler*)
I fasta material så transporteras värme endast som ledning och strålning, vilket innebär att värmen går lika bra nedåt som uppåt.

Men å andra sidan har du lite rätt också. För på utsidan av kylflänsen kommer det alltså att röra sig en konvektionsdriven luftström, och denna luft är ju kallast längst ner och kyler därmed bäst...

Edited by - Mickel-mackel on 2008/04/11 13:08:29
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2008/04/11 :  14:06:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Luftströmmen på utsidan av kylarna ingår i mitt luddiga tänkande kring vilka komponenter som ska sitta vart.
Praktiska prov får visa hur mycket effekt jag kan vädra bort innan det blir för varmt, det är enkelt att testa genom att koppla in nättrafos med olika spänningar på effektmotstånden och hålla koll på vilken effekt som utvecklas och hur värmen sprider sig. 100W totalt (motstånd + trissor) per kylare borde inte vara några problem.
Om det resonemanget håller borde jag kunna få ut 15-20W per kanal, observera att det handlar om monoblock med två kylare per kanal.
Om jag bytte motstånden mot konstantströmkällor skulle uteffekten öka markant...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2008/07/27 :  12:46:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det här projektet har inte dött, bara slumrat lite medan jag sysslat med annat. Har haft en del huvudbry kring strömförsörjningen, varje kanal ska ha +12 och -24V 6A. Efter moget övervägande har jag bestämt mig för att göra det lätt för mig genom att köra med switchaggregat, 12-voltare har jag redan ett antal och 24-voltare beställde jag just ett par från hongkong. Låter det inte bra kan man alltid byta till "riktiga" nätdelar senare...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/07/27 :  16:34:42  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag har två 10 kg trafo med 25v enkel sek om det kan passa

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2008/07/27 :  20:21:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag har letat efter trafos med 12+24V sekundärer alternativt 3x12V men det verkar omöjligt att hitta. Nu gör jag ett försök med switchaggen och ser hur det låter, eftersom det blir en balanserad koppling borde den vara ganska immun mot störningar på matningsspänningen och dessutom funderar jag på extra CLC-filtrering.
Switchaggen har också den fördelen att de knappt tar upp någon plats i jämförelse med linjära aggregat i den här storleken.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2008/07/28 :  17:09:23  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Om du inte är rädd att lätta på lädret så går det ju att få transformatorer lindade efter egna önskemål av vissa tillverkare, kan inte villka i huvudet, men jag har för mig att svebry gör det bl.a.
Vet inte vad det kostar, men jag tror inte att det är hutlöst dyrt...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2008/07/28 :  20:41:55  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tomas J: Jag var inne på det ett tag, inte Svebry men någon utländsk firma som customlindar ringkärnetrafos. Tyvärr skulle det nog sluta på stora pengar, särskilt när man lägger till kondensatorbankerna.
Som sagt hade jag redan 12-volts switchagg hemma och ett par kompletterande 24-voltare gick på ca. 700kr inklusive allt.

Switchaggen är små och platta och kan monteras på baksidan av stegen utan att bygga mer än några centimeter i djupled, linjära nätdelar skulle däremot ändra måtten (och vikten!) på hela bygget ganska drastigt.

Som sagt, jag provar med switchaggen först och ser hur det går.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000