HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Martinssons nya PA byggen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/13 :  12:09:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Hej på er, här är ett litet reportage från mina senaste byggen, av ren lathet så kopierade jag den engelska texten jag redan skapat på ett annat ställe, hoppas ni inte misstycker, enjoy!

Since i sold of my old DIY PA system i have been in limbo, so it was time to start over with the new ones, the new speakers were funded by the money i got for the other ones to a great extent.


These are the 10" midrange drivers from the italian brand B&C with a sensitivity of 100dB/W/m, meaning that they generate 100dB at 1W, valid for the range 200-4kHz, the power handling is rated at 700W continous.




These are the horns that handle the higher frequencies, coupled to a 2" high frequency driver the sensitivity is 108/dB/W/m from 1kHz and upwards with a 60 by 40 deg. pattern.

Now for the boxes, nothing to complicated and mainly for prototype purpose, made out of fiberboard they were cheap and quick to build, here are some pictures i took during the build of the top speakers :














And finaly here is the result :





Thats it for the top speakers, since these speakers require some low end backup i started sketching on the subs and some week's later the sub drivers arrived.


These 15" drivers can take 2kW continous power without changing their specifications and has a sensitivity of 96dB/W/m.

The voice coil is air cooled by multiple vents to suppress power compression when the temperatures goes up.

The sub boxes are simple and straight forward, it took me two days to complete them, they are not the final design by any means but with some signal manipulation i can achieve a satisfying result for most situations.

Here are some pictures from the build (not that many, i was busy building) :





So put it all together and you end up with a small set looking like this :









I'm still working with the processor settings for this setup but the results so far is rather impressive for a system of this size, using specialized drivers for each range and covering the the entire voice range in one driver sure gives some advantages not found in my previous system.

The components used in this system can be found in many professional speakers from NEXO, EAW and TCS to mention some, the speakers are processed by a DBX driverack 260 with messuring capabilities and powered by 3 QSC PLX 2402 amplifiers, each driver has it's own amplifier channel, no passive filters are used.

more info processor :
http://www.dbxpro.com/260/260.htm

more info amps :
http://www.qscaudio.com/products/amps/plx/plx.htm

more info drivers :
http://www.bcspeakers.com/index.php?sez=1&categoria=1&id_descrizione=2&prodotto=5
http://www.bcspeakers.com/index.php?sez=1&categoria=5&id_descrizione=47&prodotto=91
http://www.bcspeakers.com/download/prodotti/PDF/more/137.pdf
http://www.bcspeakers.com/index.php?sez=1&categoria=1&id_descrizione=2&prodotto=37

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2008/04/13 12:09:58

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/04/13 :  12:14:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Är det de här du tar med på träffen nästa Lördag?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/13 :  12:18:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
japp!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/04/13 :  12:22:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Spännande! Det skall bli roligt att se dem "live".


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2008/04/13 :  12:27:49  Show Profile Send Sanny_X a Private Message  Reply
Wow, det här vill jag lyssna på!

Varför är topparna så djupa?

Edited by - Sanny_X on 2008/04/13 12:28:41
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/13 :  13:45:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Riktigt läckert! Ska bli mycket skoj att diskutera hur du kommit
fram till denna design på lördag. Blir det tappade horn av basarna
i framtiden, eller hur var det?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/13 :  14:25:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Var bara tvingen att kolla snabbt på ett tappat horn till basarna.

2,83 V spänning
Grå kurva = 2 pi.
Svart kurva = 0,5 pi

27 - 100 Hz inom +- 2 dB, men borde nog delas vid 80-90 Hz

Lådan skulle bli två meter hög och 48*48 cm i innermått.



Lastar man på 2000 W får du ut strax över 140 dB / låda vid
hörnplacering, men då slår elementet som mest +- 27 mm...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/13 :  14:35:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Dessa skapelser skall man nog ta på allvar och inte snäsa bort som "PA"!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/04/13 :  17:20:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Topparna har jag lysnat på å de låter underbart. Det fanns då (för nån vecka sedan) en liten samarbetsovilja mellan diskanterna och 10tummarna.
Det var väldigt tidiga versioner av inställningar i proccesorn, så jag tror att det är förbättrat sedan dess. Topparn hade ett grymt klipp och en renhet som är otrolig, och det även på volymer som är ohälsosamma.
Med tillkomsten av basarna så tror jag detta är en riktig killer!

Snyggt byggt Martinsson. Dina byggen är så underbart befriade från hifineuroser. B&Cs DE-75or delade vid 5 KHz!!! Ljuvligt!



Fatta att EN sådan driver väger som ett par vanliga sippa trendiga små bokhyllehögtalare!!!
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/04/13 :  18:33:21  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Riktigt skoj Martinsson! Ska bli kul å träffa dig på träffen å få lyssna på dina nya grejer!

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2008/04/13 :  19:21:53  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Härligt Martinsson!
Man blir ju sugen att åka til Gbg bara för din skull, jag har ju hört vad du lyckats med tidigare!

Mvh
AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2008/04/13 :  19:59:08  Show Profile Send stice a Private Message  Reply
Det där var ju riktigt snyggt! Tycker om formen på dem. JAG skulle gärna ha dem
vid TV:n men min FRU skulle nog inte vara lika imponerad som jag.

Blir topparna kvar och basarna byggs om? Var det rätt uppfattat?


mvh Stice...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/13 :  20:17:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Härligt att läsa era komentarer, man tackar !

Dags att svara på lite frågor ser jag.

quote:
Varför är topparna så djupa?


Tanken var att integrera handtag i de bakre utstickande delarna, tyvärr så blev det inget med det, i övrigt så är driver och horn ganska djupa, faktum är att det inte är mer än någon cm per sida om drivern inne i lådan.

quote:
Blir det tappade horn av basarna i framtiden, eller hur var det?


Detta är säkerligen mkt troligt (typiskt politiker svar), jag har skissat på det och circlomanen har ebjudit mkt hjälp och kunskap, problemet är att finna en veckning som inte ger "höga torn" utan mer "normala" lådor.

Jag har förstått att detta element med stor sannolikhet används av den eminente Tom Danley i hans TH115, så jodå, blir det nya lådor så blir det ett par tappade horn, de behöver dock gå rätt högt upp i frekvens för att lappa över till topparna, ca 150 Hz med andra ord.

Sanolikheten för nya lådor är stor, och man tackar för förslaget Petter :)

Anders.S - du jag har ett par skivor som är dina (har iofs bara haft dem något år eller så nu :) f_n ta mig om jag glömmer ta med dem till träffen :)

Skall verkligen bli kul att träffa er alla, och vill ni komma förbi på en lyssning så sparkar jag igång kaffet, skicka ett PM första bara :)

Maria har just lagt på ett första lager riktig färg, eller tja, jag hade lite väggfärg över från det att köket målades om :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/04/13 :  21:22:16  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det här ska bli kul att få lyssna på........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/04/13 :  23:56:43  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Såg inte om du stoppat in dämpull i högtalarna eller inte..
Generellt gäller att dämpmaterialet gör mest nytta en bit IFRÅN väggen!
Dämpmaterial nära väggen är i princip helt verkningslös eftersom luften inte rör sig där....
Så det är bara att fylla lådorna!

Skall bli kul att lyssna på dem!!!
/Esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/04/14 :  00:27:24  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Det där blev ju läckert martinsson, och inte blev systemet så jättestort heller tycker jag. Jag undrar varför du har valt att sätta baffeln en bit in i lådan? Det är ju inte helt ovanligt men jag har aldrig vad jag kan minnas hört varför man gör så.

Suben ser ut att ha sluten låda, hur stor är lådan?

Jag har själv ett par olika B&C element på mina kortlistor, var hittade du dina?

Det är tur att man inte bär hatt, för i lyssningsrummet kan jag tänka att det skulle bli nödvändigt att hålla i den

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2008/04/14 01:04:31
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/04/14 :  10:31:51  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Riktigt riktigt snyggt :)

Skulle vara ruggigt intressant att lyssna på det där ;)
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/15 :  10:38:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Såg inte om du stoppat in dämpull i högtalarna eller inte..


Det är inte fyllt med ull eller fiber, det är bara väggarna som är täckta med ett lager 80mm dämpmatta samt botten med två lager (mer än det på bilderna), men det funkar rätt ok ändå.

quote:
Jag undrar varför du har valt att sätta baffeln en bit in i lådan?


Det blev så mest på rutin men det har även en praktisk sida, om man skall frakta dem på säck kärra eller råka tippa dem så tar inte elemten skada, samt om man skall använda fronttyg så är det bra om man kan slippa ha det löst utanpå lådan.

quote:
Suben ser ut att ha sluten låda, hur stor är lådan?


subbarna är på ca 70 liter, inte mkt med andra ord men de mäter helt ok ner till ca 30Hz, fördelen är att man kan knuffa upp dem lite i botten om man vill utan att riskera att elementen bottnar ut så man kompensera dem vägen vid behov istället.

quote:
Jag har själv ett par olika B&C element på mina kortlistor, var hittade du dina?


DE75P hittade jag 4st begagnade, har 2st över som jag skall sälja men en av dem behöer nytt membran, fick 4st drivers och 2st finfina JBL2386 horn för 4500kr :)

Resten är köpta via hifikit, man kan även köpa direkt från Prophon.

Ett tips är att kolla när olika uthyrningsfirmor eller produktionsbolag genomför lagerränsningar, där finns mkt att hämta och ofta gnaska billigt.

quote:
Riktigt riktigt snyggt :)


Det är inte allt för mkt tid nerlagt, och det är lite slarvigt spacklat på sina håll, så jag tror inte jag får några poäng för hantverket precis, de ser bäst ut på lite håll en en dåligt upplyst lokal men man tackar :)

Tjejjen har dock gjort ett bra jobb med att försöka maskera mina värsta misstag genom att lägga på ett antal lager färg :)

Råmaterialet sågades dock upp med tiondelsprecision av Circlomanen, ett förstklassigt hantverk i detta avseende med andra ord.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2008/04/15 10:41:44
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/04/15 :  15:51:51  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Rena byggrallyt..skulle va kul å lyssna på

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/16 :  20:56:11  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Maffigt!

Vore kul att höra dessa som frontar i ett hemmabiosystem med tre toppar till som center och bakhögtalare... Skulle det funka tro?

Blev lite småsugen på att köra nåt liknande i kommande biorummet...

Du kör aktiv delning på dessa antar jag? Vad använder du för processor och vart har du delat och eq'at?

Byggkostnad vore kul att få veta så man kan göra en egen budget...

Finishen tycker jag är skitläcker! Inget nonsens och flashigt, bara ändamålsenligt och jäkligt snyggt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/16 :  21:35:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Du kör aktiv delning på dessa antar jag?


Japp, var aldrig någon fena på passiva diton :)
Sedan skulle jag idag inte kunna leva utan den flexibilitet som detta medför.

quote:
Vad använder du för processor och vart har du delat och eq'at?


DBX Driverack 260, jag har laborerat med delningen lite fram och tillbaka, två spår som jag nu siktar på är följande :

low/mid/high 80Hz/108Hz-4kHz/5kHz samt 160/200-4kHz/5kHz

Det som ger mest "punch" i ljudet är en delning på ca 80Hz på subben och 108Hz på topparna, och att man då boostar topparna runt 125Hz.

Det som "låter bäst" är det senare alternativet med den högre delningen men ljudet blir då lite mjukare, det är en smaksak kan man säga.

Alla slopar är LR 24dB/Okt och low samt mid är delayade ca 14cm.

Vad det EQ'andet beträffar så är det rättså sparsamt använt, jag använder mätmicken för att se i vilka register elementen trivs och sätter sedan filtren därefter, på så vis får man det ganska rätt från början, jag har lagt ner ganska mkt tid på filtren.

Delningen mellan mid/high är ganska högt satt, detta för att täcka in röster och för att få bukt med den hårdhet som kan finnas i 2"s hornen längre ner i frekvens även om dessa är ganska snälla.

När jag kommer till klassrummet på DIY träffen kan det kanske behövas EQ'as en del däremot men det är att förvänta sig, ett klassrum är något anorlunda jämfört med mitt garage, skönt att ha den möjligheten.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/04/16 :  22:29:12  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Martinsson,

Det är bäst att du passar dig. Mina dipoler har 96 dBs känslighet och jag fläskar på med 10 W, tyvärr bara passivt så det får låta som det låter.

Vi ses !

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/17 :  11:28:19  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Tack för infon!

Klarar Driveracken av att hantera ett 5.0 system?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/04/17 :  11:38:37  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Helt underbart faktiskt.

Jag gillar starkt PA grejor, speciellt ljudmässigt samt även utseendet :)

Vad kommer hela kalaset att kosta ?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/17 :  16:47:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Härligt med intresset, man tackar!

quote:
Det är bäst att du passar dig. Mina dipoler har 96 dBs känslighet och jag fläskar på med 10 W, tyvärr bara passivt så det får låta som det låter.


Det kommer nog låta kanon, jag kommer använda mig av ditt system som en referens och ställa in mina prylar därefter, jag har ingen aning om hur det kommer låta i det rummet vi skall vara i.

Det har alltid varit en utmaning att komma till nya lokaler och inse att det inte låter som hemma, men dipoler är väl relativt okänsliga för omgivningen om jag itne minns fel.

quote:
Klarar Driveracken av att hantera ett 5.0 system?


Nix, det är en ren tvåkanals processor (2 in 6 out), du behöver då 3st för att täcka upp ett 5.1 system, min skånska kompis matsj här på forumet gör på detta vis fast med 3st driverack PA.

quote:
Jag gillar starkt PA grejor, speciellt ljudmässigt samt även utseendet :)


Jag delar din uppfattning beträffande PA grejor (annars hade jag nog misslyckats rejält här :)

Jag själv behöver inte ha det så värst naturligt då jag är rätt inne i electronica genren, bara det är lite jäklar annama över det och det är roligt att lyssna på så är jag glad, högtalare får gärna ha karaktär så länge man kommer överens med den.

På tal om utseendet så har min sambo Maria återigen hjälpt mig med mina högtalare, här läggger hon de sista detaljerna på plats inför helgen.

Härligt med en flickvän som är intresserad av detta, hon kommer att följa med på lördag också.



quote:
Vad kommer hela kalaset att kosta ?


Jag har inte räknat på det men jag kan göra en grov uppskattning.

Material ca 700 kr
Element och horn ca 15000 kr
Kontakter, kablar mm. ca 500 kr


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/17 :  18:47:00  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Nu rycker det i byggtarmen...

Ca 16 papp för båda burkarna? Och en Driverack för ca 5 papp på det... Detta måste vara den ultimata partystereon!

Men, vore kul att testa som frontar i hemmabion - DYNAMIK!!!!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000