HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 DVD med inbyggd DD och DTS decoder?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/16 :  18:44:31  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Sitter och funderar... Om man har en DVD med inbyggd decoder för flerkanalsljudet, får man då ut "rätt" signal direkt från DVD'n till sin integrerade stärkare?

Om man förtydligar resonemanget så funderar jag på att renodla lite. Dvs, köra en integrerad 2 kanals-stärk och Squeezebox till musiken samt en DVD för filmen. Om då DVD'n kodar av DD och DTS, så borde ju jag få ut ett "hemmabioljud" direkt från DVD'n och inte det vanliga 2-kanals PCM spåret?

Är ni med på hur jag tänker och i så fall - tänker jag rätt?

Fråga två blir ju då om det finns några sådana spelare som låter bra och inte kostar som en Hästens-säng?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/16 :  20:06:43  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Denna kanske?
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1469&menu=2
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/16 :  20:49:58  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Står inget om inbyggd dekoder? Om den har det verkar det vara veckans klipp!

Men, har jag rätt i min första frågeställning?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/04/16 :  21:00:19  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Får se om jag hänger med nu, men det räcker väl inte med en 2-kanals stärkare? Det är ju 6 kanaler som skall förstärkas.

Tidigare (innan flerkanalsstärkarna fanns i överkomliga prislägen) så hade jag en DVD med inbyggd decoder. Till detta satte jag bara ett 5.1 system avsett för datorer med inbyggd förstärkning. Tror det var Logitech eller nåt.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/16 :  21:12:03  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Helt rätt, men om jag minns rätt blir det ju RCA utgångar för frontar, center, bakhögtalare osv från DVD'n?

Om du matar in signalen från RCA utgången för frontarna så borde du ju få en avkodad DD eller DTS signal in i din 2 kanalsförstärkare? De övriga utgångarna behöver man ju inte använda?

Det jag vill få fram är att PCM spåret på en film oftast låter rätt tråkigt, medan en avkodad DD eller DTS låter betydligt bättre av nån anledning...

Är iaf så hemma hos mig när jag växlar från DD eller DTS till PCM spåret...

Är min tanke rätt eller ska jag skjuta idén åt sidan?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2008/04/17 :  00:34:52  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Yamaha spelaren som huzze länkade till hos ljudmakare har 5:1 utgång
http://www.crutchfield.com/App/Product/Item/Photos/Default.aspx?i=022DV2700B&g=54400

Men jag har inte hittat något om "bas management" och möjligheten att ställa in "delay" på de olika kanalerna.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/17 :  07:23:56  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Om du matar in signalen från RCA utgången för frontarna så borde du ju få en avkodad DD eller DTS signal in i din 2 kanalsförstärkare? De övriga utgångarna behöver man ju inte använda?

Det jag vill få fram är att PCM spåret på en film oftast låter rätt tråkigt, medan en avkodad DD eller DTS låter betydligt bättre av nån anledning...
Inte använda de övriga utgångarna? Hur ska du då höra vad de säger (centerkanalen)???
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/17 :  07:26:47  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Men jag har inte hittat något om "bas management" och möjligheten att ställa in "delay" på de olika kanalerna.
Du ställer in speaker distance, vilket väl är samma sak.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/17 :  07:33:48  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ur bruxen:

Setting the analog output:
Stereo
Multi channel
(Select this when using a multi-channel audio receiver with 6 channel inputs. (Eller som i ditt fall valfria stärkare). In this mode this unit performs DTS decoding or Dolby Digital 5.1 channel decoding when applicable.


Det går även att justera nivå och om högtalarna är stora eller små.

SJälv köpte jag den för någon vecka sedan, men kommer inte att nyttja de inbyggda dekodrarna, då jag bara använder stereo.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/17 :  08:21:06  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
I vissa spelare kan du ju faktiskt ställa in vilka högtalare du har och vilka du inte har. Dessutom brukar man kunna ställa in storlek på högtalare osv... Kan man göra det mixas ju centern in med frontarna, eller har jag fått det hela om bakfoten?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/17 :  08:50:31  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Då får du nog ringa & kolla om den kodar av och mixar ner till stereoutgången. Kan nog vara så trots allt.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/17 :  09:13:34  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Men är det inte så att stereo mixed = nermixat DD/dts?
Prova med din nuvarande maskin, det är ju bara att byta ljudspår, ut kommer det väl i stereo likväl?
PCM-spår tycker jag är allt mer sällan jag ser.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/04/17 :  09:18:35  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Nu tycks det råda lite förvirring i tråden.

Så här trodde jag att det funkade:

I alla dvd:s där det finns 5.1 ut så kan man ställa in precis samma saker som i en extern reciever/processor d.v.s. vilka högtalare man har och vilka man INTE har (d.v.s. i ditt fall stänga av alla högtalare utom front H+V. Då kommer center + alla andra kanaler att mixas i frontarna) samt avstånd och nivå på varje kanal. Så trodde jag att det funkade, men jag kan ha fel, det har hänt förr

För detta behöver du ingen dvd för 10 000, det finns dvd:s för under tusenlappen som klarar detta. Gör en sökning på prisjakt och kryssa i "5.1 ut".

Edit: det finns spelare för under 500-lappen som klarar av detta såg jag

Edited by - svanbo on 2008/04/17 09:22:51
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/17 :  09:25:54  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Det var den tanken som slog mig oxå.
Alla DVD-spelare har väl stereo ut som är nermixat?

Att använda frontutgångarna på 5.1 tror jag är fel väg att gå, men det är vad jag tror.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/04/17 :  09:30:51  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
huzze, du menar att ALLA dvd-spelare har inbyggd dekoder alltså?? Bara det att alla inte sätter in 5.1 -utgångar utan vissa har bara stereoutgångar?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/17 :  10:11:27  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jag skriver det inte i sten, men borde det inte vara så?
Eller finns det ett dolt stereospår på skivorna?

Det är väl bara att prova om det kommer ljud ur stereoutgången när man väljer DD/dts-spåret.

Sen är det väl så att de som specar att de har inbyggd dekoder även ska ha 5.1 utgång samt möjligheterna för nivå och avståndsinställningar.

Återigen, jag är inte hundra, men det går väl att prova.

Edited by - huzze on 2008/04/17 10:13:02
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/04/17 :  12:27:21  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Hmm finns det inte alltid ett stereospår med på skivan..? Som kanske väljs automagiskt av spelaren och skickas ut på stereoutgångarna... vi behöver tydligen hjälp av nån som vet bättre här minhembio är ett bättre fora att fråga i... men jag orkar inte
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/17 :  13:10:27  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Jag är nog beredd att hålla med svanbo i det han skriver... Har DVD'n inbyggd dekoder borde den klara av samma sak som en reciever? Men det kan ju skilja från maskin till maskin...

När jag kör hemma så använder jag bara coax utgången på DVD'n och låter processorn sköta allt annat.

Om jag sedan sätter DVD'n på HDMI-auto så skickar den ingen DD/DTS signal genom coaxen, utan ett vanligt PCM spår och det låter inte alls lika bra som det avkodade DD/DTS ljudet jag får annars.

Kan ju vara min DVD som är muppig, men PCM spåret låter likt förbannat mycket sämre än avkodat, nermixat eller ej...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000