HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 SB X-FI, M-Audio -- eller rent av en DAC?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/04/03 :  07:57:03  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Jag har skaffat mig bättre högtalare till datorn på jobbet och tänkte att jag skulle göra en liten insats på ljudet som kommer ut ur datorn också.

Idag så sitter där ett standardmässiga ljudkretsar från SigmaTel Audio (DELL-dator).

Har ett par uppenbara alternativ när det gäller ljudkort:

Sound Blaster X-FI

Jag är osäker på vad det är för skillnader på alla de olika X-FI korten men det verkar vara det som heter "XtremeMusic" som verkar vara det som är aktuellt då jag är främst intresserad av analogt ljud in till förstärkaren. För det är väl bara antal utgångar så sådant extra "tjafs" som skiljer alla varianter?

M-Audio

"Audiophile 2496" lär vara ett bra kort?

Det finns även ett "Delta 1010LT", hur mycket bättre kan det tänkas vara i förhållande till det förstnämnda M-Audio-kortet men också i förhållande till SB X-FI.

DAC

Ett sista alternativ är förstås att satsa på en extern DAC, ta digitalt ljud ut från det befintliga ljudkortet och låta DAC'en göra jobbet. Men budgeten för en extern DAC blir stram, lika stram som för ovan ljudkort. Detta är förmodligen inget realistiskt alternativ.

Behöver nog lite vägledning i detta Usch vilken djungel...

När det gäller ljudkort vill jag helst hålla mig till det utbud som Dustin har, vilket inte är så stort.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2008/04/07 :  14:45:53  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Koppla en Nuforce Icon till dina högtalare och sälj den förstärkaren du har...? 2-kanals förstärkare med inbyggd USB-DAC och hörlursförstärkare. Silvermodellen säljs (i USA) på kampanj för $199.

http://www.nuforce-icon.com/

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=8726


Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/04/15 :  11:08:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Fast i så fall behöver en 4-kanalsförstärkare

Nej, förstärkaren som hör till 007'orna får stanna kvar, jobbanläggningen har kostat tillräckligt som den gjort.

Tänkte beställa på fredag så jag måste bli klok på detta nu -- d.v.s. ni måste göra mig klokare


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/15 :  11:12:17  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Jag skulle nog satsa på ett M-Audio faktiskt... RIktigt bra ljudkort för mycket rimliga pengar.

har spelat in en hel del hemma på ett M-Audio parat med aktiva Behringer monitorer och det har alltid låtit väldigt bra!

Kan vara kinkigt att få ett Creative att funka med ASIO ibland... M-Audio drivisarna är svinbra och stabila, vilket inte kan sägas om Creative. Ska du köra Creative bör du gå på andra drivisar än de som följer med. Mitt Audigy lät skräp med originalrutinerna och sen bytte jag till KX-drivers - världens skillnad! Trodde inte det var sant...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/04/15 :  12:41:00  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Nu ska vi inte beblanda X-FI med audigy och de andra "live"-korten...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/16 :  18:15:09  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Det jag ville belysa är att min erfarenhet av Creatives drivrutiner inte är den bästa. Kan hända att de fått till de nya korten bättre.

Kortet i sig är säkert mycket bra, men om jag hade pengarna skulle jag nog köpa ett M-Audio iaf då jag vet att de funkar förbannat bra samt har väldigt bra ljud.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000