HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Dreambox vilka har koll på deras boxar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/03/18 :  22:33:36  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Tja!

har blivit mer och mer intresserad av dreamboxarna och undrar lite hur de fungerar osv.

Vad kostar det att ha i månaden osv.

Kopplar man upp sig mot en server nånstans i världen och sen får man alla kanaler eller hur fungerar det?

nån som kan svara mer detaljerat om vad som är fördelar med dessa boxar osv.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/04/15 :  21:39:40  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Nu är jag långt ifrån någon Drembox-expert, men jag har en iaf; och eftersom ingen annan svarat....

Om vi börjar med kostnaden så kan man väl säga att det är samma kostnad för abonnemanget som med andra boxar. Dreambox är dock inte godkända av någon av de som levererar kanalerna... Fördelen med detta är då att du kan ha kortläsare för t.ex. både Canal Digital och Viasat i samma box.
En annan fördel är att du kan "tappa" signalen digitalt i samma kvalitet som du ser på den, med 5.1-ljud och full upplösning på bilden. Inspelning kan alltså ske både till intern och extern hårddisk (och därmed även brännas på skiva med samma kvalitet).

Det är alltså inte så att du får tillgång till alla kanaler på annat sätt än att ha abonnemang hos kanalleverantörerna. Det lär finnas möjlighet att dela koder över Internet, men det får man inte diskutera på några öppna forum.

En Dreambox är i princip en dator, med eller utan inbyggd hårddisk. Det innebär att de normalt levereras tomma och måste laddas med program för att fungera. Här finns ett forum där en del sånt diskuteras, jag använder ett som heter PLi. De här programmen görs av entusiaster och finns att ladda ned gratis, uppdateringar sker löpande. Man kan även behöva lite plug-ins för textning etc.
För att ladda program behöver man en nollmodemkabel, och en dator med seriell port (eller en USB-seriell adapter, 245 kr på Kjell & Co).

Här finns ett bra svenskt forum för Dreambox.

Jag har den minsta boxen DM-500S, men är nog sugen på en lite större. DM-600 verkar bra, vill man kunna se en kanal och spela in en annan krävs en större med två tuners; samt huvuden med dubbla utgångar.

Det är lite mer krångel än med en vanlig box, så man måste vara intresserad av att greja lite.... Vinsten är väl stora möjligeter att få ett bättre användargränssnitt med många möjligheter och att kunna spela in enkelt med full kvalitet. Pausefunktion finns också med hårddisk.

I mina ögon är den perfekta uppsättningen idag en Dreambox för TV, Popcorn Hour för film (ersätter en HTPC) och en Squeezebox/Transporter för musik. Sedan behöver man förstås en dator eller en NAS för lagringen, eller om man använder en disk i en Dreambox.
Jag har än så länge bara en Dreambox, men har sett hur bra Popcorn Hour funkar hos kompisar. SB såg jag att du har, så den kommenterar jag inte. För några månader sedan skaffade jag en stationär dator med 3 x 500 Gb i RAID 5-konfiguration, så jag har 1 Tb för lagring med möjlighet att återskapa vid hårddiskkrasch.
När jag orkat läsa in mina skivor ska det nog bli en SB Duet.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2008/04/15 21:49:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000