HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ulyder ved avspilling fra harddisc
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/04/11 :  23:20:18  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei,
Jeg er newbie når det gjelder harddiscbasert musikkavspilling, og i tillegg er jeg sensasjonelt ukyndig på datamaskiner, så her kommer et kanskje naivt spørsmål;
Jeg bruker en iMac med ekstern HD, en MyBook 750 GB. Signalet går via Toslink til en Monarchy DIP og derfra til en ekstern dac.

I det siste har jeg lagt merke til at det ved enkelte låter kommer en knitring, eller klikking fra musikken, samtidig som jeg får en viss distorsjon.
Det hjelper å hoppe til neste plate eller å gå ut av iTunes og starte på nytt.

Er det noen andre her som opplever det samme?
Er det noen som har noen forklaring på fenomenet?

Jeg er litt bekymret, og føler aj jeg ikke kan leve med dette på sikt. Dessuten er det j..lig irriterende!
Jeg er i ferd med å utvide harddisckapasiteten ved kjøp av en Drobo med ialt 4 TB lagringskapasitet og vil begynne å rippe 1500+ cder til HD. Hvis disse ulydene er et utbredt fenomen, vet jeg ikke om ed er verd pengene og tiden å gå videre på denne veien.

Alle forslag og tips mottas med takk.

mvh



Musica, dona vobis pacem

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2008/04/12 :  10:00:11  Show Profile Send Aldhissla a Private Message  Reply
Inträffar samma problem om musiken ligger på datorns hårddisk?
Har du provat utan jittermumsaren?

Det verkar som det är ett överföringsproblem någonstans, själv kan jag få ett mycket kort klick i musiken om jag surfar (och en sida laddas) samtidigt jag lyssnar. Då jag använder ett USB nätverkskort samt USB till min DAC tror jag USB bussen blir överbelastad.


Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/04/12 :  11:07:42  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei, Aldhissla,
Takk for svar.
Det virker som om det ikke spiller noen rolle om musikken ligger på ekstern HD eller på selve maskinen.
Jeg kan dessverre ikke kople ut DIPen. Jeg trenger den for å konvertere signalet fra Toslink til AES/EBU. En ny DIP med oppsampling til 24/96 er på vei fra USA. Så snart den er i hus, skal jeg forsøke med den.
Jeg har forsøkt å bytte til annen fiberoptisk kabel uten at det hjalp.
Lyden er svært irriterende, det høres ut som en nesten ødelagt vinylplate spilt på en dårlig platespiller.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/12 :  12:41:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Är musiken med hög utnivå ?

När jag testade med rumskorrigering via PC fick jag distproblem med musik med hög utstyrning , vilket den mesta av musiken har idag !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/04/12 :  13:30:26  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei, Johan,

Ja, Har fullt nivå på digtalt ut fra iTunes, men jeg lytter ikke på særlig høyt nivå, hvis det var det du mente.

mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/12 :  14:29:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag menar att signalen distar redan från början, pga för högnivå inne i datorn/Itunes

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/04/12 :  14:53:11  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei,Johan,
Takker for svar. Det er fullt mulig at du har rett.
mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/04/12 15:32:02
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/04/12 :  15:34:16  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei,
Ble så nyfiken at jeg satte på anlegget og testet:
Distorsjonen er ikke avhengig av digitalt utnivå. Tvertimot. Distorsjonen var konstant og uavhengig av lydnivå.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/04/13 :  21:37:44  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
På toppen av alt annet, ser det ut til at distorsjonen er tidsavhengig......har hørt på iTunes i går, og webradio i dag.....Tidligere i dag, da jeg slo på anlegget og satte på en tysk klassisk stasjon, NDR Kultur, spraket og knitret det, men nå, etter å ha hørt på et par timer, er det helt ok! Forståt f..n ingenting.
Forslag, anyone????
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000