HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Råder det delade meningar med HDMI?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/03/31 :  08:20:25  Show Profile Send hman a Private Message  Reply
OM kontakterna är och kablarna är dyra verkar VGA med RGB (25m överförings längd) bäst sedan komponent (20m), sen HDMI (10m) och sist S-video (6m). Tycker även att ljudet blir sämre när HDMI utgången var på när jag kör via S/PDIF.

Varför ska man blanda audio och bild signalerna?
Vad har ni för erfarenheter med HDMI/Komponent/S-video?
Hur påverkar en scaler/switch signalen?

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

Edited by - hman on 2008/03/31 08:48:09

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/31 :  09:33:08  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
quote:
Varför ska man blanda audio och bild signalerna?

Detta kan t.o.m. JAG svara på

EN sladd från dvd:n till förstärkaren.

EN sladd från förstärkaren till tv:n.

DET är mumma för de flesta konsumenter.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/03/31 :  09:39:24  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
HDMI är väl heldigitalt, så då spelare det väl inte roll om det blandas.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/03/31 :  10:37:23  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Man måste skilja på utförande och generellt.
Man kan inte dra generella slutsatser utifrån en anläggning.
Det kan vara kablar, det kan vara dåliga kontakter eller dålig implementation av standarder etc. men det kanju också vara så att felet finns hos flera användare.
HDMI är nytt och det finns flera generationer av dom redan.
Jag har i flera anläggningar med PS3 och Denon 4308 inte märkt några problem med HDMI utan snarare så kommer man inte åt alla högupplösta codecar i denna kombination om man inte använder HDMI.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/03/31 :  12:51:44  Show Profile Send hman a Private Message  Reply
Problemet är egentligen att förstärkaren saknar HDMI men har 4 komponent samt 4 s-video ingångar och digital boxen endast har scart som kan konverteras till S-video. Jag kan dra HDMI från DVD till Projektorn men då behöver jag dra en S-video från digital boxen med. Eller så kan jag dra en kort S-video till förstärkaren från digital boxen och en kort komponent till förstärkaren samt en lång komponent till projektorn. Sedan blir ljudet sämre när HDMI utgången var påslagen på DVD:n när jag kör via S/PDIF till förstärkaren. Det verkar lite onödigt att dra två kablar till projektorn, men blir det bäst så är det så.

Hur hade ni gjort?

"utan snarare så kommer man inte åt alla högupplösta codecar i denna kombination om man inte använder HDMI."
Vilka Codecar går jag miste om?


Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/03/31 :  13:48:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Vissa boxar kan man konfigurera så att det lämnas Component isf. RGB i SCART:en. ( ex.vis. SmartBox T-20)

Själv kör jag HDMI mellan DVD och Projje. SPDIF/Coax mellan DVD och Stärkare. SCART fråm box till projje och SPDIF från box till stärkare. Många långa sladdar blir det...kolla in systemet i postfoten.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/03/31 :  14:12:30  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Vad gäller HDMI så tycker jag att när man nu har tagit fram en digital ersättare/komplement till den tämligen mediokra scartkontakten, så lyckas man göra en sämre lösning, mekaniskt sett..det glappar..det lossnar..
Varför kunde vi inte få kört vidare med den låsbara DVI'n istället..?!?

Är förresten precis lika imponerad av S-ATA kontakten..
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/03/31 :  14:38:46  Show Profile Send hman a Private Message  Reply
Magils: detta är precis det som jag har tänkt mig. Nuforce AVP-16 har 4 S/PDIF ingångar, men min projector har bara en HDMI, en S-video, en uppsättning komponent (och en komposit).

CH: Tycker att det är förjävligt med dåliga kontakter. Jag tror att en lös koppling med en HDMI är sämre än en komponent med exempelvis Canares RCA kontakter. Jag har en Marcuscables Coaxial kabel från DVD och den sitter perfekt. Tänk om alla kablar kunde ha så fina kontakter. Jag tror att Neutriks nya crimpbara XLR också är bra.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/31 :  15:01:21  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
hman: Är rätt säker på att AVP16 inte kan konvertera signaler utan endast växla mellan signaler av samma typ. D.v.s den kan inte kovertera din s-video -signal till komponent och sen vidare till projjen. Med andra ord: du behöver dra två kablar till projjen i vilket fall, om du nu inte vill köra s-video ut från dvd:n. Och det vill du nog inte.
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2008/03/31 :  19:47:24  Show Profile Send VA333ES a Private Message  Reply
Jag är skeptisk mot HDMI. Använder Marantz DV7001 och har jämfört mellan HDMI och komponent med DCDi aktiverat (som i det fallet enbart påverkar komponentsignalen). Resultatet: nollresultat. Har testat olika filmer och växlat ingångar, men kan inte påvisa någon skillnad ifråga om vare sig färger eller detaljskärpa eller renhet. Bildvisare är en Panasonic TH-42PX70.

Komponentkabeln är en Supra och HDMI-kabeln kommer från samma företag. Har kalibrerat och ställt in det hela noga med bl.a THX Optimode.

Min slutsats är således att i min setup är komponent likvärdigt och jag kör nu med det. Att jag testade berodde på ett kompatibilitetsproblem mellan macrovision och NTSC vid HDMI (dropouts).

Uppfattar det som att en HDMI-hysteri uppstått när själva närvaron av denna lilla kontakt lyfts fram stort i marknadsföringen och folk tror att bilden blir bättre.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/31 :  19:50:56  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
quote:
Min slutsats är således att i min setup är komponent likvärdigt och jag kör nu med det.


Intressant, med tanke på att i princip alla lovordar HDMI nåt så hysteriskt och säger att det blir STOR skillnad på bilden jämfört med komponent...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/03/31 :  20:17:04  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Tja, HDMI är ju digitalt vilket innebär att bildbehandlingen helt sker i TVn. Komponent är analogt så då spelar källan större roll.
Så i vissa fall (ex. billig DVD spelare men bra 50" TV) så blir det nog väldigt stor skillnad till HDMIs fördel.
Det är nog lite applen och päron att jämföra dem.

Sen är det ju så att om vill man titta på 1080p filmer med fullt HD ljud från Bluray så är det väl bara senaste versionen av HDMI som klarar det.


Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/04/03 :  02:04:06  Show Profile Send hman a Private Message  Reply
Till slut blev det HDMI för DVD och S-Video för digital TV. Det fungerar riktigt fint, men det ser lite konstigt ut med två kablar till projektorn.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2008/04/04 :  20:52:09  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Jag har en TH-42PV60 plasma, den är HD ready (720p) men kan inte pixelmatcha digitalt utan kör jag med HDMI så skalar skärmen om från 1280x720 (720p) till 1024x768 som skärmen har. Detta fungerar ok om jag kör 720p eller 1080p men kör jag DVD/STV kvaliet så märks det att detta äter upp lite bildkvalite. Kör jag däremot via VGA eller komponent som är analogt så samplar skärmen signalen som den vill ha det och presenterar det på skärmen så korrekt som den kan. Källans kvalite har då givetvis betydelse. Kontentan är att bilden har lite olika kavaliteer beroende på vad man använder. HDMI ger med dynamik i bilden men har å andra sidan liet mer artifakter från omskalningen. Med VGA blir bilden aningen mer naturlig men tamare. Vad jag gämför i detta fall är inte VGA vs HDMI utan hur väl skärman hanterar det. Pixelmatchat är ganska viktigt för att få bra resultat digitalt.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/04/06 :  19:27:50  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Jag älskar HDMI! En kabel in i förstärkaren och vidare till TV/Projje, inget klydd och sagolik bild (och ljud). Men visst, kontakterna kunde vara bättre, finns iofs numera låsbara.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2008/04/07 :  13:13:33  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
quote:
HDMI är väl heldigitalt, så då spelare det väl inte roll om det blandas.

Såvida man inte är audiofil och bryr sig om ljudkvalitet. Eller förstår sig det minsta på digital överföring.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12

Edited by - tommypeters on 2008/04/07 13:14:44
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/04/08 :  08:29:55  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
quote:
Såvida man inte är audiofil och bryr sig om ljudkvalitet. Eller förstår sig det minsta på digital överföring.

Om du orkar får du gärna utveckla detta tommypeters.
quote:
Till slut blev det HDMI för DVD och S-Video för digital TV. Det fungerar riktigt fint, men det ser lite konstigt ut med två kablar till projektorn.

Jag tror de flesta får leva med två (eller fler) kablar till projektorn av en eller annan anledning...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/08 :  08:37:06  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Såvida man inte är audiofil och bryr sig om ljudkvalitet. Eller förstår sig det minsta på digital överföring.

Ettor och nollor i en strid ström i en skärmad kabel för avkodning i en annan apparat (eller om det är LCD/Plasma/Projj för direkt digital bild). Eller förstår jag inte det minsta då?
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2008/04/08 :  18:02:57  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Det är två saker audiofilerna (bland tillverkarna) vänder sig emot när de nu ska tvingas in i HDMI-fåran:

* Videokretsar, med bland annat höga frekvenser, stör ofta allt kringliggande. Både via luften och via ström- och signalmatbning. Därför vill audiofilerna ha ljud och bild i olika burkar, nu tvingas man (nästan, men då får man ju plocka ut ljudet ur HDMI-kontakten och skicka det vidare) ha ihop dessa kretsar igen. För säkerhets skull interleavar man ljudet med videosignalen, så det ska vara så svårt som möjligt att undvika jitter.

* Många tänker sig ju att "digitalt är ettor och nollor, det blir likadant i andra änden". Om vi nu struntar i jitter, så är det ju så att detkan stämma. I traditionell dataöverföring skickar man datat i paket och väntar på svar att det tagits emot OK, annars skickar man om paketet. Då vet man att allt kommer fram som det ska, men hastigheten sjunker kraftigt om t.ex. en kontakt sitter dåligt (HDMI har elektronikvärldens sämsta kontakt, möjligen efter SCART). Men HDMI har ingen felupptäckt / omsändning / felkorrigering ÖVERHUVUD TAGET!

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/09 :  01:16:49  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Omsändning har väl ingen CD heller? Där är det väl realtid?
Men det är klart, med jittermumsare och klockor så är väl det löst.

Men jag fattar poängen.

Personligen tror jag man valt den kontakten för att försvåra för amatör-DIY-folket (inte de som är här på forumet utan såna som jag som kan löda en signalkabel med får spel på en scart). Konsumenten "tvingas" att köpa en HDMI-kabel och än så länge är de ju inte gratis, och inte skickar de med någon med apparaterna heller.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2008/04/09 :  09:04:31  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
CD är ju inte heller världens bästa format, det verkar ju också medvetet vara gjort "inte för bra". Men där finns en massa felupptäckt och felkorrigering inbyggt, sedan får man ta till interpolering av försvunna samples.

Men de bättre spelarna läser en CD ett par eller flera gånger snabbare än realtid och buffrar detta, kan se om de buffrar samma sak vid varje inläsning. Lite grann som programmet EAC, i realtid.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/04/11 :  08:18:15  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
quote:
Men HDMI har ingen felupptäckt / omsändning / felkorrigering ÖVERHUVUD TAGET!


Detta var intressant. De måste valt det för att få upp hastigheten framför allt på långa kabellängder. Annars har jag alltid undrat vad det är för fel på vanlig ethernet-överföring av en digital signal. Där får du ju felcheckningar och allt sånt och garanterat "förlustfri" överföring. Men nu har väl t.o.m. gigabit-ethernet för låg kapacitet för de nya hd-formaten (vad klarar senaste versionen av HDMI? 8 Gbit eller nåt sånt?).
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2008/04/11 :  09:34:23  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
HDMI 1.3 = 10.2 Gbit/s.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000