HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 VA333ES anläggning (nu med Larsen 4)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2008/03/04 :  13:56:24  Show Profile Send VA333ES a Private Message  Reply
Dags för en liten presentation. Koncentrerar mig på anläggningen.;)

Min resa till välljudet inleddes på allvar 2002 då jag införskaffade en Harman/Kardon DVD 25 + Harman/Kardon AVR4000 hos Malmö HiFi-Center. Hade ursprungligen tänkt köpa DVD 30 men den drogs tillbaka våren 2002 vilket ledde till inbyte av en Sony CD-spelare av enklare slag (bytte man in en CD-spelare fick man 1000 kronor i rabatt). Till detta skedde ombyggnad av högtalarna (Luxor 14040411) då basarnas skumkanter rasat.

Nästa steg kom 2003 då DVD 30 plötsligt lanserades. Tyckte då att DVD Audio kunde vara intressant så det blev ett inbyte av DVD 25 + mellanskillnad för att bli ägare till DVD 30. Receivern stod därefter på tur för uppgradering, den blev rejält het vid drift och kändes på det hela taget inte helt optimal, trots att den blivit testvinnare i HemmaBio.

Efter diverse spaning kom jag fram till att Sony STR-VA333ES var en modell som tilltalade mig skarpt. Dels för funktionaliteten, dels för kvalitetskänslan och dels för 7.1-ingången (plus en extra 5.1-ingång) vilket tilltalade mig för möjligheten att i framtiden kunna ta in andra multikanalsformat.

De bakre högtalarna i hemmabion var då ett par äldre Sony men de ersattes av ett par Luxor 14030411 som jag köpte billigt på loppis, orsaken till köpet var att de kunde bestyckas på samma sätt som frontarna för att på så sätt klangmatchas. Dessutom tyckte jag helt enkelt att det är lite roligt att ha äkta Luxor av äldre modell, med originaletiketter och allt kvar. Detta trots att Luxor Briljant-elementen fick ersättas.

Ett problem jag led av på den tiden var att lägenheten inte var helt optimal, kom därmed fram till att ett par bra hörlurar kunde vara en bra lösning. Ett par Sennheiser HD600 införskaffades hos HiFi-Skåne för finlyssningen.

Dessa drev jag direkt från VA333ES då jag bedömde att den klarade av det.

En liten bild på en del av den dåvarande anläggningen kommer här:



På bilden syns den trogna Panasonic Prism 28-tummaren som faktiskt hängt med fram tills för drygt en vecka sedan (p.g.a bra bild). H/K DVD30 och Sony STR-VA333ES syns också.

På den tiden tog jag diverse bilder med en SE K700i (2004) och lekte med svartvitt i detta fall.

2004 skedde nästa större steg - jag blev Carlssonfrälst. Hade tidigare fått finessen beskrivna (OA6 typ I som en bekant ägt en gång i tiden) och på Arken styrdes kosan mot Carlsson-rummet. Där tog jag denna bild:



Carlsson OA-58 och OA-52.3. Av de demos jag besökte var det Carlsson och Mårten Design som jag tyckte var mest givande.

OA-58 gillade jag omgående, inte minst med tanke på dess fina pris/prestandaförhållande. Det enda som var ett hinder var placeringsmöjligheterna i den dåvarande bostaden. De var inte helt bra.

Därför satsade jag initialt på hörlurslyssnandet och för det ändamålet kom nästa uppgradering i form av att den sista resten av den ursprungliga H/K-anläggningen såldes: DVD 30. Den ersattes av en Marantz DV8300 som jag fick ett bra pris på hos Ljudprodukter.



Bilden visar den hos Ljudprodukter innan den fick ta en sväng till Septon för att befrias från regionsoket.;)

Efter denna uppgradering skedde inga förändringar i sammansättningen fram tills 2007. Kort efter köpet av DV8300 flyttade jag från Malmö till Helsingborg och blev sambo.

Våren 2007 kom nästa uppgradering och det blev då ett inköp av en Marantz SA7001KI kompletterat av en hörlursförstärkare (Vincent KHV-1pre) samt ett par Grado RS2. Föll för Vincenten tack vare dess möjlighet att driva två lurar, rörförsteget, ljudet och utförandet. Marantzen kompletterade det hela bra. Detta köptes till ett vettigt paketpris av Malmö HiFi-Center på deras nya adress.

Körde därefter två anläggningar, en finlyssningsanlägning med SA7001KI, KHV-1pre och RS2 samt HD600 och gjorde så fram tills i år då det sista steget togs.

Det sista steget togs då det slutligen var dags för en ny TV istället för tidigare nämnda 28-tummare. I anslutning med det bestämde jag mig för att äntligen kliva in i Carlssonljudets förlovade värld. Som vi också vet fanns det inga OA-60 att få tag på och valet föll direkt på Larsen 4, den för mig logiska efterföljaren till OA-58 (då OA-60 inte tillverkas för tillfället).

För detta köp bestämde jag mig för att testa att handla lokalt (i Helsingborg) och begav mig till Hallbäcks samt Malmsjö HiFi. För att få ur maximal prestanda ur den nya platta TVn bedömde jag Marantz DV7001 som det perfekta komplementet. DV8300 är utmärkt men dess avsaknad av uppsampling och HDMI gjorde sitt.

Hos Hallbäcks blev affären gjord då servicen var bra och framförallt: Larsen 4 (som de inte normalt säljer) kunde beställas hem efter att jag givit säljaren adress och nummer till Larsen HiFi. Summa summarum blev det en Panasonic TH-42PX70, Marantz DV7001, Larsen 4 och Supra Ply samt Supra signalkabel. Detta då finlyssningsanläggningen skulle integreras med resten av anläggningen.

Där är jag nu och bilder på det hela samt mer info kommer omgående.;)

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2008/03/04 :  13:56:59  Show Profile Send VA333ES a Private Message  Reply
Då kommer här en presentation av anläggningens nuvarande status.

Den nuvarande anläggningen är en kombinerad hemmabio/stereo och fokus ligger mycket på musiklyssning med film som ett komplement. Ljudkvaliteten för musiken är alltså prioriterad.

Utrustningen består idag av:

TV: Panasonic TH-42PX70
CD: Marantz SA7001KI
DVD: Marantz DV7001
Receiver: Sony STR-VA333ES
Kassettdäck: Onkyo TA-2022
MiniDisc: Soy MDS-JE510
Hörlursförstärkare: Vincent KHV-1pre
Hörlurar: Grado RS2, Sennheiser HD600
Högtalare: Larsen 4 (front), Luxor 14040411 (surround), Luxor 14030411 (bakre surround)
Kablage: Supra Ply (för Larsen 4), Supra och Monster (för CD- och DVD-spelaren), Clicktronics för MD och kassettdäcket.

Förutom detta finns en liten analog del uppkopplad som består av den gamla Panasonic 28-tummaren och en Philipsvideo. Den används dels för VHS, dels för analoga kanaler som av bildkvalitetsskäl inte passar på plasman.

Apparaterna är placerade på en stereobänk inköpt på Jysk och den fungerar bra för ändamålet. Turligt nog passade TVn på millimetern där.

Det hela är placerat mot en vägg med fönster och för att hjälpa Larsen 4 i basområdet har jag ordnat provisoriska basstöd (som jag tänkt byta ut mot specialbyggda stöd med isolering emellan).

Rummet gör att jag har stereobänken med anläggningen mellan högtalarna. Bokhyllor längs väggarna gör andra placeringar bökiga. Högtalarna står så nära väggen som möjligt men hindras något av en fönsterkarm (ungefär 8 cm). Har därför placerat basstöden dikt an mot högtalarlådorna för att hjälpa upp det hela. För att hjälpa upp spridningen kommer jag att flytta högtalarna längre ut från stereobänken (funderingar).

I samband med det senaste inköpet slog jag ihop anläggninarna till en genom att koppla in Vincent KHV-1pre till pre-out på receivern. Lurlyssning är därmed möjligt oavsett källa.

CD-spelaren har därmed tagit över som källa även då högtalarna används vilket är gynnsamt för ljudet nu då L4 är på plats.

Lyssnar huvudsakligen på CD men har vissa funderingar på en Squeezebox för att kunna få ut nätradiostationer i huvudstereon. Gillar amerikanska Gospel Twang Radio bl.a och det vore bra att kunna lyssna på den via annat än datorn.

Film har jag skaffat en hel del genom åren, framförallt import för att få högre kvalitet till ett bättre pris.

Vad det gäller mitt namn AVR4000 kom det till då jag skaffat H/K AVR4000 och gick med på Minhembio. Har därefter varit med där sedan dess (via Minhembio via Prisjakt forum till Minhembio). Dvdforum.nu är ett annat av mina tillhåll men där har jag mitt förnamn (Matts).

Faktiskt.se hittade jag 2007 på allvar via CarlssonPlanet.

Här kommer lite nytagna bilder på anläggningen:



Hörlursförstärkaren, Vincent KHV-1pre. En trevlig sak som dock verkar vara mycket ovanlig här i Sverige. Till höger syns en del av mitt mycket provisoriska basstöd till Larsen 4. "Man tager vad man haver" som Cajsa Warg sade.;)

Jag gillar ljudet från denna stärkare och dess elegant orangelysande rör skänker trivsamhet åt lyssnandet med lurarna.



Larsen 4, Sony STR-VA333ES och Marantz SA7001KI. Receivern är jag fortfarande mycket nöjd med och den fungerar bra ihop med L4. Faktiskt över förväntan. En PS2 står där också och väntar på inkoppling när komponentkabeln dyker upp.



Marantz DV7001, Onkyo TA-2022 och Sony MDS-JE510.



Anläggningen mer utzoomad.

Förutom HiFi är jag allmänt tekniskt intresserad och jag är bl.a med i Järnvägsfrämjandet.

Jag uppskattar att resa mycket och här kommer en bild av mig tagen i restaurantvagnen ombord på EC-tåget på väg till Prag sommaren 2006.



Förövrigt kan jag inte låta bli att lägga in en bild tillägnad ett citat: "fyll en (Sonab) V-1 med bensin och skicka till London". Här kommer en släkting till V-1, undrar om det är den som fått släppa till beteckningen till Sonabs V1.;)


Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/04 :  03:09:47  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message  Reply
Trevlig anläggning men slopa bänken.
Upp med tv:n på väggen och ställ elektroniken på en låg bänk mellan högtalarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000