HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 -AG-'s hifigrunkor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2008/08/01 :  14:48:00  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
Hejsan

Har hängt på forumet en längre tid, kanske inte alltid så aktiv. Tänkte iaf dela med mig av vad jag sitter och spisar skivor med.

För tillfället, vilket har varit ganska länge, spelar jag med

-H/K CD7725 cd-spelare. Trots några år på nacken riktigt välljudande. Kanske pga PCM63-k dacar?
-Rega P3-24 vinylspelare (Exact PU samt Rega Fono). Mitt senaste inköp. Lite på vinst och förlust tyckte jag att det var dags för vinyl, och det har jag inte ångrat. Blev faktiskt förvånad över hur bra det låter.
-Advantage I200 integrerad förstärkare. Helnöjd med denna och jag tror nästan att jag föredrar ljudet från de svarta Bladelius prylarna jmf med de nya. Designen kan man kanske disskutera, men jag gillar den. Lite annorlunda.
-Snell EIII högtalare. Köpte den för 12 år sen och har inte kunnat skiljas sen dess.

Nog pratat, här kommer bilder.

Mina E3'or. Skivspelaren i bakgrunden.



Skivspelaren lite mera i fokus, den digitala avspelaren syns underst. Och stärkaren nere tillvänster.


Vi närmar oss skivspelaren.


...ännu närmare, en titt på PU'n


Vinyl ska det va


Edited by - -AG- on 2008/08/01 14:53:37

jari
RödaTråden vinnare

4440 Posts

Posted - 2008/08/01 :  15:10:01  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Japp,Snell Elll är en duktig högtalare,den kan du leva med länge.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2008/08/01 15:12:01
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2008/08/02 :  18:35:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Jag tycker mig känna en svag doft av musikaliskt system här, kan det stämma? Svänger bra med det mesta materialet va? Om du får tillfälle borde du prova tex PAD HDI signalkabel samt PAD maximus högtalarkabel, de går att hitta till bra priser beg och är stora lyft mot elementan.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/08/02 18:40:24
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2008/08/07 :  23:03:06  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
Jo jag har levt rätt länge med Snellarna och det lär väl bli ett tag till också. Det som skulle kunna ändra på det är om jag får för mig att köpa nåt mindre som är mer möblervänligt i vardagsrummet.

Har testat en större kabel (HDI tror jag) mellan CD och förstärkare, men utan några större skillnader. Maxmimus kan nog ge skillnader, men jag lägger hellre pengar på annat än kablar, Funderar dock på nån form av skärmad kabeldosa och skärmade strömkablar för att minimera ev. störningar.

Det enda jag igentligen har planer på att köpa är en Rega PSU till skivspelaren. Annars blir det nog få uppgraderingar även fortsättningsvis, är på det stora hela ganska nöjd.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/08/12 :  14:38:48  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Gamla hederliga EIII.

Hur är upphängningen på basarna? De kan riskera att torka ut, så lite smörj kanske inte skadar...
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4440 Posts

Posted - 2008/08/12 :  18:27:36  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
quote:
Jo jag har levt rätt länge med Snellarna och det lär väl bli ett tag till också. Det som skulle kunna ändra på det är om jag får för mig att köpa nåt mindre som är mer möblervänligt i vardagsrummet.



Möblervänligare är Inwall eller instoppade i bokhylla,
stativare tar lika stor plats.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2008/08/14 :  11:22:02  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
Jo, upphägningen kan ju torka ut. Smörjde in dem för ett tag sen med paraffin. De såg som nya ut iaf, men sög åt sig rätt så bra av paraffinet. Nu håller de väl 15 år till
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2008/08/14 :  11:25:16  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
Det är nog mer att en stativare skulle ta mindre plats visuellt än avtrycket på golvet. Snellarna tar ju upp en relativt stor area sett framifrån, speciellt med stativen jag har till dem. Men när jag är så pass nöjd med ljudet är det svårt att hitta nåt i lämplig prisklass. Stativen till EIII'orna gör dem dessutom bättre och det känns fel att köra utan dem. Flickvännen tycker att de är fina, så då är ju allt frid och fröjd
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/08/14 :  11:27:08  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Vad har du för stativ till dem? Target trebent 10" höga?
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2008/08/14 :  11:40:46  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
En översiktsbild av uppställningen



Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/08/14 :  12:03:10  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ahhh. originalstativen.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2008/08/14 :  17:13:29  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Idén med stativ till golvare är faktiskt inte så dum, att öka avståndet mellan baselement och golv kan ge mycket positiv verkan.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/09/01 :  18:45:58  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Vad är det för paraffin du smörjt in med, paraffinolja eller?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2008/10/05 :  20:42:15  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
Japp, det är vanligt flytande paraffin. Finns att köpa på apoteket och är till hundar som har förstoppning. Det kan vara bra med paraffin om gummiupphängningen är lite torr. Mina element såg iof sig ut som nya, men de sög åt sig bra av parrafinet. Kan inte säga att jag utvärderade om det blev bättre. Det har alltid låtit bra med snellarna, och det blev inte sämre iaf
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000